Arabikanavan Amerikan valloitus jäi haaveeksi

Qatarilainen televisioyhtiö Al-Jazeera lopettaa tiistaina toimintansa Yhdysvalloissa. Yhtiön suurista satsauksista huolimatta amerikkalaiskatsojat eivät koskaan ottaneet uutta tulokasta omakseen.

Ulkomaat
Al-Jazeeran mainoskylttejä, kolme ihmistä edessä.
Al-Jazeeran Amerikan valloitus alkoi kesällä 2013.PETER FOLEY / EPA

Kiistelty ja kiitelty Al-Jazeera -televisioyhtiö lähettää tänään tiistaina viimeiset uutis- ja ajankohtaisohjelmansa Yhdysvalloissa.

Yhtiö tuli kolme vuotta sitten voimalla Amerikan markkinoille. Se palkkasi 850 työntekijää 12 toimistoonsa eri puolille maata. AJAM-nimisen kanavan perustaminen tuli maksamaan omistajille, Qatarin kuninkaalliselle perheelle, arviolta 500 miljoonaa dollaria.

Silti kaikki päättyi mahalaskuun.

Palkinnot eivät tuoneet katsojia

Amerikkalaiskatsojat eivät koskaan löytäneet arabitaustaista Al-Jazeeraa, ja siksi myös mainostulot jäivät odotettua pienemmiksi.

Erilaista näkökulmaa - varsinkin Lähi-idän kysymyksiin - tarjoava yhtiö voitti raporteillaan useita arvostettuja palkintoja, mutta ajan henki oli uutta tulokasta vastaan.

Perinteiset kaapelitelevisiot kilpailevat nimittäin nykyisin myös internetissä toimivien uutiskanavien kanssa. Ja tämä kilpailu osoittautui Al-Jazeeralle ylivoimaiseksi.

Yhtiö kuitenkin otti oppia epäonnistumisestaan. Läksiäislausunnossaan Al-Jazeera ilmoitti satsaavansa Yhdysvalloissa digitaalisiin palveluihinsa - ja vielä tänä vuonna.