Markkinointijohtaja: "Lappeenrantalaisten tulisi kutsua kaverit kylään"

Lappeenrannan markkinointipäällikkö haluaa suunnata markkinointiaan entistä enemmän suomalaismatkailijoille. Suomalaismatkailijoiden ansiosta viime vuoden yöpymistilastoissa on pudotusta vain seitsemän prosenttia edellisvuodesta.

Lappeenranta
hiekkalinna Lappeenranta
Sankareita yrittää liikuttaa pelaava tyttö.Lauri Silvander/Yle

Lappeenrannan markkinointi- ja asiakaspalvelupäällikkö Mirka Rahman haluaisi lisätä kotimaan matkailuun käytettävää panostusta.

Lappeenrannan markkinointi on lähinnä GoSaimaan käsissä, johon kaupunki käyttää vuosittain 150 000 euroa. GoSaimaan markkinoinnissa painopiste on tällä hetkellä Venäjällä. GoSaimaa suuntaa markkinointia myös kotimaahan.

Kaupungilla on käytännössä mahdollisuus lisätä kotimaan markkinointiin käytettävää rahaa vasta ensi vuonna.

Suomalaiset kaunistivat yöpymistilastoja

Suomalaisturistien kasvun ansiosta viime vuoden yöpymistilastoissa Lappeenrannassa oli vain seitsemän prosentin pudotus. Suomalaisturistien yöpymiset lisääntyivät lähes 13 prosentilla. Venäläisturistien yöpymiset vähenivät koko Suomessa viime vuonna yli 40 prosentilla.

Rahman sysää vastuuta paikkakunnan markkinoinnista myös kaupunkilaisille.

– Näen suomalaiset tärkeinä. Ajattelumme lähtee siitä, että lappeenrantalaisten tulee itse pitää tuotteestaan ja kutsua kavereita kylään. Suomalaismatkailijoihin tulee panostaa entistä enemmän, sillä tällä hetkellä matkustetaan turvallisiin paikkoihin vähemmällä rahalla, kommentoi Rahman.

Painopiste edelleen venäläisturisteissa

Rahmanin mukaan myös venäläismatkailijat ovat olleet ja tulevat jatkossakin olemaan tärkeä osa matkailua.

Lappeenrannasta lähetetään joka toinen viikko venäjänkielinen tiedote noin 200 Pietarin alueen median edustajalle. Venäjällä järjestetään ahkerasti myös mediatapaamisia, joissa esitellään Lappeenrannan matkailupalveluita. Laskelmien mukaan noin 3,5 miljoonaa pietarilaista lukee Lappeenrannan palveluista vuoden aikana.