AKK:n uudeksi toimitusjohtajaksi Tatu Lehmuskallio

Tatu Lehmuskallio johtaa sekä autourheilun kansallista lajiliittoa AKK-Motorsport ry:tä että markkinointiyhtiötä AKK Sports Oy:tä. Lehmuskallio siirtyy tehtävään konsulttitehtävistä, viime vuoden loppupuolelle saakka hän toimi MTV3:n urheilupäällikkönä ja urheiluoikeuksien hankintapäällikkönä.

urheilu
AKK:n toimitusjohtaja Tatu Lehmuskallio
AKK / Victor Engström

Tatu Lehmuskallio, 57, on ehtinyt jo tavata uuden henkilökuntansa, ja väki teki häneen vaikutuksen.

– Kohtasin innostunutta odotusta ja aktiivista ilmapiiriä. Tuntuu oikein hyvältä, hän sanoo.

Kohtasin innostunutta odotusta ja aktiivista ilmapiiriä.

Toimitusjohtaja Tatu Lehmuskallio

AKK:n muodostavat autourheilun kansallinen lajiliitto AKK-Motorsport ry sekä lajiliiton omistama markkinointiyhtiö AKK Sports Oy.

Lehmuskallion sopimus MTV3:n kanssa päättyi viime vuoden loppupuolella. Sen jälkeen Lehmuskallio kertoo toimineensa yksityisyrittäjänä kansainvälisesti ja kotimaisesti.

– Olen konsultoinut eri yhteisöjä urheilumedian ja -liiketoiminnan saralla, joten sama työ on jatkunut, mutta hieman erilaisissa puitteissa.

Kotimaisen ja kansainvälisen kentän tuntemusta

Autourheilu nivoutuu Lehmuskallion uraan etenkin kansainvälisen urheilumedian kautta: hän on ollut MTV3:n urheiluoikeuksien hankintapäällikkönä neuvottelemassa useita rallin MM-sarjan sekä Formula 1 –mediasopimuksia, ja tehnyt useita vuosia yhteistyötä myös rallin MM-sarjan promoottoritahojen sekä AKK Sports Oy:n kanssa.

Lehmuskalliossa yhdistyvät monet vahvuudet, joista uskomme suomalaisen autourheilun hyötyvän.

Puheenjohtaja Juhani Pakari

Järjestöpuolelta Lehmuskalliolla on kokemusta hiihtolajien parista: Suomen Hiihtoliiton johtokunnasta ja Kansainvälisestä Hiihtoliitosta (FIS).

AKK-Sportsin hallituksen puheenjohtaja Juhani Pakarin mukaan tehtävään haluttiin henkilö, joka on tottunut toimimaan kotimaisilla ja ulkomaisilla autourheilukentillä, ja joka myös tuntee järjestö- ja liiketoimintaa.

– Lehmuskalliossa yhdistyvät monet vahvuudet, joista uskomme suomalaisen autourheilun hyötyvän parhaiten nyt ja tulevaisuudessa, Pakari kuvailee.

Ruohonjuuritasoon tutustuminen edessä

Lehmuskallio paljastaa hakeneensa tehtävään avovaimonsa kehotuksesta.

– Olin jo vähän orientoitunut siihen, että jatkan yrittäjänä ja keskityn kansainväliseen puoleen. Muutaman puhelinsoiton jälkeen tämä paikka osoittautuikin sellaiseksi, että päätin kysellä paikasta vähän enemmänkin.

Minun tarvitsee päästä sinuksi sen kanssa, millaisen kentän ja maailman kanssa ollaan tekemissä.

Toimitusjohtaja Tatu Lehmuskallio

Muiden odotuksia tehtävän hoitamisesta Lehmuskallio aikoo vielä kysellä, mutta itse hän odottaa, että vaatimustaso ja innostus säilyvät – ja jopa nousevat. Hän pitää sitä tärkeänä, että "autourheilu olisi kokonaisuudessaan historiansa arvoinen".

– Myös tulevaisuudessa tarvitaan urheilullista menestystä, tapahtumia ja harrastuspohjaa. Sitä kautta päästään myös hyödyntämään ainutlaatuista kansainvälistä näkyvyyttä ja mainetta, joka suomalaisella autourheilulla on.

AKK järjestää noin 300 kilpaurheilutapahtumaa vuodessa Suomessa. Lehmuskallio aikookin ensimmäisenä ottaa ensimmäisenä haltuun sen, mitä ruohonjuuritason toiminta on.

– Minun tarvitsee päästä sinuksi sen kanssa, millaisen kentän ja maailman kanssa ollaan tekemissä. Aikaisemmin yhteyteni moottori- ja autourheiluun on ollut kansainvälisen urheilun terävimpään kärkeen ja kansainvälisen median kanssa toimimiseen.

"Parhaat mahdolliset puitteet Suomen MM-rallille"

Jyväskylän MM-rallin pusikot ja parrasvalot ovat molemmat Lehmuskalliolle tuttuja. Kun takavuosina oli puhetta rallin siirtämisestä Jyväskylästä, Lehmuskallio kertoo olleensa työssä mukana. Työn tuloksena ralli jäi Suomeen ja Jyväskylään.

Pitkän perinteen vuoksi muutoksiin pitää olla hyvät perusteet.

Toimitusjohtaja Tatu Lehmuskallio

– Kyseessä on ehkä Pohjoismaiden suurin, maksullinen urheilutapahtuma. Toki se kertoo tapahtuman merkittävyydestä.

Tuore toimitusjohtaja ei vielä ota kantaa, missä rallin nyt pitäisi Suomessa sijaita. Viime vuosinakin rallin siirtämistä on esitetty milloin Helsinkiin, milloin Tampereelle.

Lehmuskallio kuitenkin myöntää, että "pitkän perinteen vuoksi muutoksiin pitää olla hyvät perusteet."

– Tietysti tätä pitää katsoa kokonaisuuden kannalta, että Suomi pystyy varmasti tarjoamaan MM-rallille niin hyvät puitteet, että se kalenterissa pysyy. Minkä kunnan alueella ralli on, se on suomalaisten oma asia.

Lehmuskallion mielestä vaihtoehtoja kannattaa punnita, jotta "asiat saataisiin eri tavoin vieläkin paremmiksi".

– Jos se johtaa siihen, että ralli pysyy Jyväskylässä, niin hyvä niin.

Tatu Lehmuskalliota haastatteli Jussi Lindroos.