Tappara tilasi jo mestaruuslippikset – "Kaikki poltetaan saunan uunissa, jos voittoa ei tule"

Jääkiekon Suomen mestari 2016 -lippikset pitää iskeä voittajajoukkueen päihin sillä minuutilla, kun mestaruus on selvä. Mutta kun edeltä voittaja ei ole selvillä, pitää mestaruuslippikset valmistaa molemmille joukkueille. Hävinnyt joukkue hävittää omansa sitten vähin äänin.

urheilu
Teemu Aalto ja kumppanit juhlivat kuvassa
Tomi Hänninen

Tapparasta kerrotaan, että 50 kultaisin brodeerauksin tehtyä mestaruuslippistä on tilauksessa, jokaiselle joukkueen jäsenelle omansa. Lippalakit pidetään piilossa niin kauan, kunnes mestaruus on varma. Edes joukkue ei saa nähdä niitä.

– Siellä ne ovat bussin kätköissä pahvilaatikossa, ja jos voitto tulee, ne kipaistaan bussin uumenista, paljastaa Kari Kulmala Tapparasta.

Mutta entä jos kävisikin niin, että HIFK voittaisi?

– Lippikset poltetaan siinä tapauksessa omakätisesti.

Lippiksiä poltettu aiemminkin

Kulmala on jo muutaman kerran joutunut urallaan lippiksen polttotalkoisiin, joukkue on nyt neljättä kertaa finaalissa.

– Saunan uuniin niistä syntyy pari pesällistä poltettavaa. Puuvillaahan ne on, että hyvin palaa. Niitä ei voi viedä kaatopaikalle. Jokuhan voisi löytää ja irvailla sitten. Sitä riskiä ei oteta, Kulmala hekottaa.

Joukkueella pitää olla lippikset valmiina h-hetkellä, mutta ei fanituotteidenkaan kanssa vitkutella. Kulmalan mukaan mestaruutta jännitetään kolmella fanituotteiden valmistuspaikkakunnalla.

Valmistajat seuraavat loppuottelua silmä tarkkana, ja kun voittaja on selvillä, alkaa fanituotteiden valmistus välittömästi yötä vasten. Paitoja ja lakkeja tehdään ensimmäisessä rysäyksessä muutama tuhat kappaletta - made in Finland.

– Ei ole mitään mieltä tehdä ulkomailla. Kun teet isomman röntin, saat halvemmalla, ja aina käy niin että jotain kokoa on liikaa tai joku loppuu. Kun teet lähellä niin saat aina tarvittavaa kokoa.

Mestaruus ei ole Tapparalle ale-tavaraa

Tarjouksella ei mestaruustuotteita Tapparassa myytäisi.

– Jos kattoo edellisen vuoden mestaruusjuttuja, niin niitä myydään verkkokaupoissa jollain vitosella, kun ne on olleet 25 euroa. Meidän pyrkimys on, että kun se on kovalla työllä se mestaruus ansaittu niin se ei ole koskaan alennustuote.

Mestaruuskrääsällä on myös elinaikansa.

– Jouluna vielä menee, mutta ei 2016 vuoden mestaruutta enää ensi vuonna voi markkinoida, Kulmala linjaa.

HIFK ei lippiksistä tässä vaiheessa suostu avautumaan.

– Lippikset varmaan löytyy sitten, jos on tarvetta. Keskitytään nyt pelien voittamiseen, sanoo markkinointijohtaja Roland Carlsson.