Holiton on hitti – "Ihmiset ovat ryhtyneet miettimään, mitä he laittavat suuhunsa"

Alkoholittomien juomien maine paranee koko ajan, ja niiden myynti on jo ylittänyt samppanjan myynnin. Yhä useammin kuluttajat haluavat, että tarjolla on myös alkoholiton vaihtoehto.

ilmiöt
Kuohujuomaa samppanjalaseissa
Ville Välimäki / Yle

Alkoholittomien juomien suosio on nousukiidossa Suomessa. Esimerkiksi Alkossa alkoholittomien juomien kysyntä on kasvanut tuntuvasti, kertoo Kajaanin Alkon myymäläpäällikkö Osmo Rimpiläinen.

– Alkoholittomien juomien myynti on tuplaantunut vuodessa. Eniten menee kuohuviinejä ja viinejä, mutta myös siiderit ja oluet nostavat päätään. Ehkä kuvaava vertaus voisi olla, että alkoholittomien juomien myynti on ylittänyt samppanjan myynnin, ja se on aika iso juttu.

Rimpiläisen mukaan trendi on sama koko maassa.

– Varmaan se juontaa juurensa syvemmälle sellaiseen ajatukseen, että ihmiset ovat ryhtyneet miettimään, mitä he laittavat suuhunsa. Se näkyy eettisissä valinnoissa, lähiruokana ja siinä, että mietitään ruuan laatua, Rimpiläinen pohtii.

"Kuluttajat haluavat vaihtoehtoja"

Saman kehityksen on huomannut myös juomanvalmistaja Hartwallin tuotepäällikkö Pekko Koski. Hän toteaa, että markkinat ovat vielä aika pienet.

– Esimerkiksi oluen kulutuksesta alkoholittomien osuus on noin prosentti, mutta se kasvaa koko ajan. Kuluttajat haluavat vaihtoehtoja. Tietyissä tilanteissa, missä on totuttu juomaan alkoholia, halutaan nyt myös täysin alkoholiton vaihtoehto.

Eniten menee kuohuviinejä ja viinejä, mutta myös siiderit ja oluet nostavat päätään.

Osmo Rimpiläinen

Usein kuluttajat vertaavat alkoholitonta juomaa alkoholia sisältävään juomaan. Käytännössä alkoholittomat juomat ovat hieman kevyempiä maultaan kuin alkoholia sisältävät, sanoo Kajaanin Alkon myymäläpäällikkö Osmo Rimpiläinen.

– Esimerkiksi alkoholittomien viinien makumaailma on hentoisempi kuin alkoholia sisältävissä tuotteissa. Sieltä löytyy kyllä hyviä makumaailmoja ja elämyksiä, ja koko ajan tulee uutta tarjontaa maailmalta.

Kajaanin Alkon myymäläpäällikkö Osmo Rimpiläinen.
Alkoholittomat juomat löytyvät omista hyllyistään, kertoo Kajaanin Alkon myymäläpäällikkö Osmo Rimpiläinen.Tiia Korhonen / Yle

Hartwallin tuotepäällikkö Pekko Kosken mukaan alkoholittomien juomien maine paranee koko ajan.

– Jos puhutaan oluesta, niin on totta, että alkoholilla on roolinsa oluen aromissa. Se antaa oluen makuun suutuntumaa ja aromikkuutta. Alkoholittomassa oluessa on kuitenkin ihan samat maun perustekijät eli maltaat, viljan maku ja humalan aromikkuus.

Koski sanoo, että alkoholittoman tuotteen valmistaminen vaatii resursseja ja pitkäjänteistä tutkimustyötä.

Tietyissä tilanteissa, missä on totuttu juomaan alkoholia, halutaan nyt myös täysin alkoholiton vaihtoehto.

Pekko Koski

– Kotimaisista valmistajista ainoastaan me valmistamme alkoholittomia oluita Suomessa. Se on ollut pitkä prosessi. Tulimme ensin markkinoille vaalealla alkoholittomalla oluella ja vastaanotto oli positiivinen, joten toimme rinnalle tumman. Meillä on erilaisia projekteja tulevaisuuden kannalta myös muissa kategorioissa. Muun muassa siiderit kiinnostavat meitä todella paljon, Koski kertoo.

Koski näkee, että suomalaisten juomatavat lähestyvät jo sivistynyttä eurooppalaista juomakulttuuria. Samaa mieltä on Kajaanin Alkon myymäläpäällikkö Osmo Rimpiläinen.

– Juomatavoissa kohtuullistaminen on nyt selkeä trendi eli siirrytään paljon miedompiin juomiin. Kevyemmän tyyllinen kulutus on asiakkaille mieleen, eli haetaan kevyempiä vaihtoehtoja ja tässä tapauksessa alkoholittomat juomat lunastavat paikkansa.