Menivätkö sukset ristiin lääkärissä? Kun muu ei auta, potilasasiamies auttaa

Empaattinen ammattilainen tai vuorovaikutustaidoton pahanmielenaiheuttaja. Lääkärit saivat Ylen verkkokeskustelussa sekä risuja että ruusuja. Kohteluun tai hoitoon tyytymätön voi saada neuvoja potilasasiamieheltä – ensin asiaa tulee kuitenkin yrittää selvittää hoitoa antaneessa paikassa.

terveys
Terveydenhoitaja kiristää sidettä potilaan nilkan ympärille.
Yle

Ylen verkkosivuilla kysyttiin ihmisten kokemuksia lääkärikäynneistä, ja tarinoita sekä kommentteja kertyi reilu sata. Osa lääkäreistä sai kehuja esimerkiksi empaattisuudesta, kyvystä käsitellä lapsia, tilanteeseen sopivasta huumorista sekä tavasta kertoa ja perustella, mitä kulloinkin oli tekemässä.

Keskustelussa kuitenkin korostuivat ikävät kokemukset. Lääkärit saivat risuja muun muassa tylystä käytöksestä, tahdittomuudesta, puhumattomuudesta, huonosta kuuntelemisesta sekä ammattitaidottomuudesta.

Yksi keskustelijoista pohti ikävien tarinoiden korostumista seuraavasti:

– Hyviä ja huonoja kokemuksia piisaa. Huonot jäävät mieleen ja vaivaavat vuosia, nimimerkki Supi totesi.

Potilasasiamies auttaa tarvittaessa

Potilaslain mukaan potilaalle kuuluu hyvä terveyden- ja sairaanhoito sekä hyvä kohtelu. Mikäli potilas on tyytymätön saamaansa palveluun, hoitoon tai kohteluun, hän voi tehdä asiasta muistutuksen tai tarvittaessa viime kädessä kantelun. Tarvittaessa asiassa neuvovat ja avustavat potilasasiamiehet.

Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveysviraston potilasasiamies Anneli Ahola kuitenkin muistuttaa, että asiaa tulisi ensin yrittää selvittää omassa hoitopaikassa esimerkiksi hoitoa antaneen lääkärin tai hoitajan kanssa. Taustalla saattaa olla väärinkäsityksiä, jotka on helpompi ratkoa suoraan asianosaisten kesken.

– Jos asia ei näin selviä, ota yhteys hoitopaikkasi ylilääkäriin, ylihoitajaan tai muuhun esimieheen. Ota tämän jälkeen tarvittaessa yhteys potilasasiamieheen, Ahola kertoo käytännöistä.

Ahola katsoo tämän vuoden tilastoja ja kertoo, että Helsingin sosiaali- ja terveysvirastoon on tänä vuonna tullut eniten yhteydenottoja hoitoon ja hoitotulokseen liittyen. Seuraavaksi eniten yhteyttä otetaan potilasvahinkoepäilyihin, potilastietoihin sekä kohteluun liittyen. Järjestys on vuodesta toiseen samansuuntainen.

– Se täytyy kuitenkin sanoa, että meidän yhteydenottomme ovat sattumanvaraisia. Kuka ajattelee ottaa potilasasiamieheen yhteyttä? Joku on voinut jo selvittää asiaa oma-aloitteisesti esimerkiksi hoitavan lääkärin ja ylilääkärin kanssa, jolloin tieto ei tule meille, Ahola sanoo.