Nuorten hurjat temput päätyvät nykyään kaikkien nähtäville – ja some palkitsee tykkäyksillä

Selfie vaarallisen korkealla tai video rautatiellä. Ilmiönä rajojaan kokeilevat nuoret eivät ole uusi asia, mutta sosiaalinen media tykkäyksineen on luonut tempauksille uudenlaisen palkitsemiskanavan.

Kuva: Iines Jakovlev / Yle

Viime vuonna ympäri maailmaa kuoli kymmeniä eri-ikäisiä ihmisiä tilanteissa, jossa yritettiin ottaa selfietä mahdollisimman erikoisessa tai vaarallisessa paikassa. Viime syksynä teinit kuvasivat nettiin järjestettyjä joukkotappeluita Nokialla. Tässä kuussa nuoret pojat yrittivät kuvata Ylivieskassa videota, jossa hypitään roikkumaan liikkuvan tavarajunan perään. Kuljettaja joutui tekemään häräjarrutuksen.

Nuoret ovat kautta aikojen yrittäneet tehdä kaveriensa kannustamana hurjia temppuja sekä kokeilleet rajojaan, toteaa tutkija Elina Noppari Tampereen yliopistosta.

Tämä on kaksipiippuinen juttu. En ajattele, että ne ovat vain digitaaliajan herättämiä tyhmyyksiä.

Elina Noppari, tutkija

– Tässä ei ole ilmiönä tavallaan mitään uutta. Nyt vain osa tästä touhusta päätyy videolle, koska nuoret kuvaavat ja dokumentoivat elämäänsä kaiken aikaa, sanoo muun muassa sosiaalista mediaa tutkinut Noppari.

Nopparin mukaan netti ja sosiaalinen media kuitenkin jossain määrin kannustavat tämänkaltaiseen toimintaan. Äärimmäisillä videoilla ja uhkarohkeilla tempuilla saa somessa suhteellisen helposti klikkauksia, tykkäyksiä ja jakoja. Tämä on monelle sosiaalisesti palkitsevaa.

– Tämä on kaksipiippuinen juttu. En ajattele, että ne ovat vain digitaaliajan herättämiä tyhmyyksiä – mutta kyllä some ylimääräisen palkitsemissysteemin on luonut, Noppari pohtii.

Pysyvä suosio vaatii usein muutakin kuin hurjuutta

Nuoret kasvavat enemmän ja vähemmän nettikulttuuriin, jossa itseä brändätään sekä pyritään erottautumaan ja löytämään "oma juttu".  Yksi voi olla vaikkapa lahjakas muusikko ja toinen taitava vitsin kertoja.

Nopparin mukaan pysyvä ja pitkäaikainen somehuomio vaatii yleensä enemmän kuin äärimmäisiä yrityksiä ja tekoja.

– Esimerkiksi YouTube-suosio perustuu useimmiten johonkin muuhun kuin hengenvaaralliselle temppuilulle. Se saattaa tuoda yksittäiselle videolle paljon tykkäyksiä, muttei ole välttämättä toimivin keino, jos haluaa pidempiaikaista huomiota.

Noppari huomauttaa, että suurin osa nuorista tavoittelee somessa lähinnä kaveripiirin tykkäyksiä. Kilpailu ja keinot voivat olla sitä kovempia, mitä enemmän seuraajia pyrkii haalimaan.