1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kotimaan uutiset

"Ennen vain tyhjennettiin roska-astia" – Jätebisnekseltä vaaditaan läpinäkyvyyttä

Lisääntynyt tietoisuus jätteiden kierrätyksestä tulee jätealan edustajan mukaan lisäämään myös työpaikkoja. Jätealalla on jatkossa tapahtumassa isoja muutoksia.

Kotimaan uutiset
Tyhjiä maitotölkkejä.
Henrietta Hassinen / Yle

Jätepalvelut menevät nyt ja jatkossa entistä enemmän lähemmäksi asiakasta. Lassila & Tikanojan Kainuun yksikönpäällikkö Heikki Huurinaisen mukaan myös uudenlaiset yhteistyökuviot ovat jatkuvasti mietinnän alla.

– Palveluita lisätään koko ajan ja ne tulevat laajentumaan jatkossa tosi paljon, esimerkkinä vaarallisten jätteiden käsittely. Ihmisten tietoisuus on kovasti lisääntynyt, osataan haluta ja olla vailla palveluita.

– Ennen vain tyhjennettiin roska-astia. Nyt ihmiset haluavat tietää muun muassa jäteajoneuvojen päästöluokitukset, mihin jätteet ohjautuvat ja mitä niille tapahtuu, sanoo Huurinainen.

Ekopiste on hyötyjätteiden keräyspiste, joissa kerätään lasia, metallia, kartonkia, paperia ja tekstiilijätettä.
Tiia Korhonen / Yle

Asiakkaat haluavat lisää kierrätystä, ja sen lisääminen onkin Heikki Huurinaisen mielestä iso toiminnan keskittämisen paikka. Sen myötä luodaan työpaikkoja.

– Kun lisäämme kotitalouksiin esimerkiksi paperinkeräysastioita, kerättävää on enemmän ja ajotuntien määrä lisääntyy. Se tarkoittaa, että työn tarve lisääntyy, toteaa Huurinainen.

Huurinaisen mukaan työvoimaa tarvitaan jätealalla esimerkiksi polttoon menevän jätteen käsittelyssä ja kierrätyksessä sekä linjastoilla.

Mobiilisovellus ei tyhjennä roska-astiaa

Myös uusien yhteistyötahojen etsiminen jätehuollon yhteyteen on lisääntymässä. Esimerkiksi Kainuussa paikallinen urheiluseura on mukana jätteenkeruussa saadakseen seuralle tuottoja.

Myös digitaalisuus on ottanut askeleita jätehuollossa. Roska-astiat toki tullaan tyhjentämään edelleen perinteisin keinoin.

Ihmisten tietoisuus on kovasti lisääntynyt, osataan haluta ja olla vailla palveluita.

Heikki Huurinainen

– Asiakkaalle tullaan tarjoamaan entistä vaivattomampia keinoja saada ja tilata palveluita. Yksi konkreettinen esimerkki tästä on mobiilisovellus, jonka avulla yritykset pystyvät tilaamaan ajasta ja paikasta riippumatta esimerkiksi rakennustyömaalle vaihtolavan tyhjennyksen.

– Järjestelmän hyötynä on se, että asiakkaalle jää jälki tilauksesta. Jatkossa sinne palveluun ryhdytään ohjataan tarvittavat tositteet, kuten siirto-ja punnitusasiakirjat. Se säästää aikaa ja vaivaa, sanoo Huurinainen.

Lue seuraavaksi