Amerikkalainen huipputuottaja Jimmy Douglass Suomessa: Nykymusiikki on kuin paukkukarkkia

Douglass on tuottanut uransa aikana musiikkia lukuisille artisteille kuten Aretha Franklin, Rolling Stones, AC/DC ja Justin Timberlake. Neljä Grammy-palkintoa voittanut tuottaja ja ääniteknikko kiertää maailmalla jakamassa tietotaitoaan. Tällä viikolla hän on ollut puhumassa äänitealan opiskelijoille Helsingissä.

kulttuuri
Jimmy Douglass.
Jimmy Douglass.Jari Kovalainen / Yle

Amerikkalainen musiikkituottaja Jimmy Douglass oli 80-luvulla hukassa. Jo 70-luvulla uransa musiikin parissa aloittanut Douglass oli nähnyt discon ja funkin huippuvuosien menneen, kun musiikin uudet tuulet tulivat rap-musiikki etunenässä.

– Nämä nuoret miksasivat tuottamiani kappaleita aivan uuteen uskoon. Se oli todella kummallista. En ymmärtänyt sitä lainkaan, Douglass kertoo yleisötilaisuudessa Helsingin Gloriassa.

Douglass päätti kuitenkin oppia uuden musiikin tavoille. 90-luvulta lähtien hän on ollut kehittämässä uusia soundeja amerikkalaiseen hip hopiin ja tekee sitä edelleen.

Sydäntä ja sielua

Jimmy Douglassin CV on mykistävä. Hän tuottanut ja miksannut äänitteitä todellisille supertähdille. Niihin lukeutuvat muun muassa Aretha Franklin, Rolling Stones, Led Zeppelin, AC/DC, Duran Duran ja Justin Timberlake.

Tällaisen äänivelhon mietteitä moni alalla toimiva haluaa kuulla. Hän kiertääkin eri puolilla maailmaa seminaareissa kertomassa työstään ja pitämässä workshopeja. Tällä viikolla hän on ollut Helsingissä puhumassa esimerkiksi musiikkituotannon ja äänitekniikan opiskelijoille Pop & Jazz Konservatoriossa.

Alan huipputuottajan ei tarvitsisi kiertää puhumassa, mutta hän haluaa jakaa osaamistaan nuorille. Kertoa salaisuuksia lavan takaa.

– Jaan tietotaitoani nuoremmalle sukupolvelle ja kannustaa heitä. Jotkut kertomani asiat saavat ehkä näkemään asiat eri tavalla.

Vaikka Douglass pitää Helsingissä myös pienelle ryhmälle opetushetken äänitysstudiossa, hän ei halua opettaa ihmisille pelkkää nappien vääntämistä.

– Voin tarjota ennen kaikkea sydäntä ja sielua. Tässä kaikessa on kyse itsensä laittamisesta musiikkiin.

Douglassin luentoa seuraamassa olleet musiikkiteknologian opiskelijat Niila Perkkiö ja Rami Bakieh pitivät huipputuottajan tapaamista inspiroivana. Pelkästä puheesta voi oppia.

– Se nappuloiden vääntäminen tehdään itse ja toisen tyyliä ei suoraan apinoida. Tarinoiden kertominen ja työtavoista puhuminen pitää adaptoida omaan työhön. Kyllä siitä oppii.

Paukkukarkkia

Kräk. Bäng. Buum. Bäm. Jimmy Douglass päästää suustaan hassuja ääniä ja viuhtoo samalla käsiään. Hän vertaa nykyisin tehtyä musiikkia paukkukaramelleihin, jotka poksahtavat päistä vedettäessä.

– Musiikki on mennyt siihen suuntaan, että tarkoituksena on saada huomiota. Siksi on paljon efektejä. Musiikin pitää olla shokeeraavaa. Mitä oudompaa, sen parempaa.

Douglass ei halua väheksyä tämän päivän musiikkia, sillä hän itsekin tekee sitä. Musiikista puuttuu kuitenkin tietty syvyys.

– Inhottavaa sanoa, mutta kun aloitin urani, musiikissa oli lämmin funk-soundi, joka sai hyvän tunteen sisälle. Musiikki oli aitoa. Kaikki tekivät todella paljon töitä. Saman musiikin saattoi kuulla niin livenä kuin levyltäkin. Se oli hyvää aikaa.

Jimmy Douglass.
Jimmy Douglass.Jari Kovalainen / Yle

Hiljaisuus

Kuusikymppinen Jimmy Douglass jaksaa puhua musiikista väsymättä. Yksi Helsingissä järjestetyistä keskustelutilaisuuksista venyi kolmetuntiseksi.

Douglass ei ole aikaisemmin käynyt Suomessa, mutta yksi kontakti Suomeen hänellä on ollut. Hän tuotti laulaja Janitan levyn vuonna 1998.

Vierailullaan huipputuottaja on saanut innostuneen vastaanoton suomalaisilta musiikkialan ihmisiltä. Yksi asia Douglassia on vaivannut. Äänivelhon mielestä Suomessa on todella hiljaista. Sen takia tänne olisi hyvä tulla kuolemaan.

Aina uuden perässä

Musiikin tekeminen on muuttunut Douglassin yli 40-vuotisen uran aikana radikaalisti. Ennen soittajat purkittivat kappaleet soittamalla samassa tilassa yhdellä otolla. Nykyisin yksi ihminen voi tehdä kappaleen alusta loppuun.

– Silloin kun kaikki soittivat yhdessä kappaleet tunnettiin ja haistettiin. Se tuntui aidommalta.

Douglass ei jää kuitenkaan liikaa haikailemaan menneitä. Nopeaksi kiihtyneessä musiikkibisneksessä täytyy löytää koko ajan uutta.

– Olen aina etsimässä uutta. Kaikki muutkin etsivät. Uusiin musiikkityyleihin on aina liittynyt taloudellinen tilanne. Esimerkiksi 80-luvulla Lontoossa ihmiset kokivat asioita yhdessä ja sieltä nousi punk-musiikki. Rap-musiikki toi puolestaan esiin sen kehittäneiden ihmisten tunteet.

Tuottajaguru paljastaa, että ei hänkään aina ole onnistunut.

– Se voi olla eri asia, mitä tuottaa ja mistä tykkää. Olen tehnyt monia kappaleita, jotka ovat hirveitä, hän nauraa.