Ministerikollega riensi tukemaan Berneriä: Odotetaan rauhassa esitystä

Suunnitelmat taksiliikenteen avaamisesta kilpailulle ovat aiheuttaneet eripuraa hallituspuolueiden välillä. Kokoomusministeri Sanni Grahn-Laasonen on ilmoittanut kannattavansa sääntelyn purkamista.

politiikka
Takseja tolpalla Helsingin Asema-aukiolla.
Jyrki Lyytikkä / Yle

Opetusministeri Sanni Grahn-Laasonen (kok.) toivoo malttia liikennesektorin tulevaisuudesta käytävään keskusteluun. Grahn-Laasonen kehottaa odottamaan siihen asti, että hallitus saa käsiteltäväkseen liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin (kesk.) esityksen liikennesektorin uudistamisesta.

Bernerin on määrä kertoa uudistuksesta maanantaina. Julkisuudessa on jo kerrottu suunnitelmista vapauttaa taksiliikenne kilpailulle ja tänään SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne kertoi huhuista, joiden mukaan suunnitelmissa olisi myös Liikenneviraston yhtiöittäminen.

Jo aiemmin tänään keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Matti Vanhanen rauhoitteli taksiliikenteen vapauttamisesta virinnyttä keskustelua kehottaen odottamaan tarkempia tietoja uudistuksesta. Nyt työrauhaa Bernerille toivoo Grahn-Laasonen.

Taksilain uudistaminen on jo ehtinyt aiheuttaa erimielisyyttä hallituspuolueiden kesken, vaikka mitään ei ole vielä esitetty. Keskustasta ja kokoomuksesta asiaa ei ole tarkemmin kommentoitu, mutta perussuomalaiset on ilmoittanut vastustavansa suunnitelmia taksiliikenteen avaamisesta kilpailulle.

Kevyempää sääntelyä ja kilpailua kannattavan Grahn-Laasosen mukaan liikennealan nykyiset normit toimivat esteenä digitaalisten palveluiden yleistymiselle. Tiukat normit eivät myöskään kannusta yrittäjyyteen tai uusien palveluiden luomiseen, ministeri toteaa. Grahn-Laasonen uskoo, että Bernerin johtama Liikennekaari-uudistus parantaa mahdollisuuksia yrittäjyydelle.

Nykysääntelyn kannattajat ovat ilmaisseet huolensa palveluiden kohtalosta etenkin syrjäseuduilla, jos taksiliikenne vapautettaisiin kilpailulle. Grahn-Laasonen ei näe aihetta huoleen. Pikemminkin kokoomusministeri katsoo, että juuri sääntelyn purkamisella voidaan turvata palveluiden säilyminen harvaan asutuilla seuduilla.

– Tiukan sääntelyn vuoksi sama yrittäjä ei voi kuljettaa samalla kertaa esimerkiksi ihmisiä, postia, painavaa tavaraa ja ruokakuljetuksia. Erityisesti kaupunkien ulkopuolella norminpurku turvaisi palveluiden saatavuutta ja toisi uutta työtä yrittäjille, Grahn-Laasonen sanoo tiedotteessaan.