Autovisionääri: Tulevaisuudessa on polttokennoautoja, jotka ajavat itsestään

Valmet Automotive kehittää jatkuvasti uusia sähköratkaisuja auto- ja meriteollisuuteen. Projektipäällikkö uskoo, että sähköautotkin saavat 20 vuodessa väistyä uusien innovaatioiden tieltä.

tekniikka
Valmet Automotiven Dawn -sähköautokonsepti esiteltiin yleisölle ensi kertaa Geneven autonäyttelyssä 2012.
Valmet Automotiven Dawn -sähköautokonsepti esiteltiin yleisölle ensi kertaa Geneven autonäyttelyssä 2012.Ari Welling / Yle

Valmet Automotive esitteli viikonloppuna Dawn -nimisen konseptiauton ensimmäistä kertaa Suomessa. Auto oli esillä Geneven autonäyttelyssä jo vuonna 2012. Tarkoituksena oli silloin esitellä suomalaisten sähköauto-osaamista, kertoo projektipäällikkö Jyri Kylä-Kaila.

– Me Uudessakaupungissa pystymme suunnittelemaan sähköauton voimalinjan ja käytännössä koko auton.

Valmet Dawn on varusteltu sähkömoottorin ja akun lisäksi induktiolatauksella, ohjausyksiköllä ja pikalatausliittimellä. Ajoon siitä ei kuitenkaan ole.

– Sähkömoottori ja muut osat ovat aitoja, mutta sisältä puuttuvat autoa liikuttavat komponentit, selventää Kylä-Kaila.

Sähköautoala on herkkä

Uudenkaupungin autotehdas on ollut mukana kehittämässä kahta tuotantoon asti yltänyttä sähköautoa.

Valmet Automotiven Dawn -sähköautokonsepti esiteltiin yleisölle ensi kertaa Geneven autonäyttelyssä 2012.
Ari Welling / Yle

Amerikkalaisyhtiö Fisker Karman hybridiauton tuotanto alkoi Uudessakaupungissa vuonna 2011, mutta keskeytettiin jo seuraavana vuonna. Auton akuissa havaittiin ongelmia ja myynti oli heikkoa.

Uudessakaupungissa tehtiin myös norjalaisen Think Global -yhtiön sähköautoa samoihin aikoihin Fisker Karman tuotannon kanssa. Think ajautui kuitenkin konkurssiin kesällä 2011.

Jyri Kylä-Kaila sanoo kuitenkin, että tehtaalla ollaan sähköautoprojekteista ylpeitä.

– Valitettavasti nämä kaksi eivät markkinoilla pärjänneet. Ikinä ei tiedä mitä tässä bisneksessä tapahtuu, joskus se on pelkästä tuurista kiinni, sanoo Kylä-Kaila.

Ikinä ei tiedä mitä tässä bisneksessä tapahtuu, joskus se on pelkästä tuurista kiinni.

Jyri Kylä-Kaila

Uudessakaupungissa kehitetään sähköinnovaatioita autoihin, työkoneisiin ja meriteollisuuteen. Sana "innovaatio" saa projektipäällikön hymähtämään.

– Jos "innovaation" määritelmään liittyy se, että tuote saadaan kaupallistettua niin siinä sähköautoprojektit ovat olleet melko haastavia, pyörittelee Kylä-Kaila.

Jyri Kylä-Kaila vilauttaa uuden sähköautoprojektin kuvaa. Kysymykseen siitä, tuleeko Uudestakaupungista joskus vielä sähköautoja vastaa projektipäällikkö hymyillen.

– Yritys on kova. Katsotaan jos vaikka tuleekin. Eihän sitä koskaan tiedä, myhäilee Kylä-Kaila.

Valmet Automotiven Dawn -sähköautokonsepti esiteltiin yleisölle ensi kertaa Geneven autonäyttelyssä 2012.
Dawn on suunniteltu ja valmistettu Uudessakaupungissa.Ari Welling / Yle

Kylä-Kaila: polttokennoautot tulevat ja ajavat itse

Jyri Kylä-Kaila uskoo, että sähköautot yleistyvät Suomessa vauhdilla.

Jo nykyään autot pysyvät kaistojen välissä, eikä meidän kohta tarvitse käytännössä ajaa ollenkaan.

Jyri Kylä-Kaila

– Uskon, että sähköautot tulevat vaivihkaa kuten moni muukin uusi teknologia. Yhtäkkiä vain huomaamme, että sähköautoja on liikenteessä aika paljon, sanoo Kylä-Kaila.

Projektipäällikkö uskoo, että akkujärjestelmät kehittyvät ja niiden hinnat tulevat alas.

Tosin parinkymmenen vuoden päästä sähköautotkin saattavat olla jo vanhentunutta teknologiaa.

– Polttokennoautot ja itsestään ajavat autot tulevat. Se on selvää, että siihen mennään. Jo nykyään autot pysyvät kaistojen välissä, eikä meidän kohta tarvitse käytännössä ajaa ollenkaan, visioi Kylä-Kaila.