Berner: "Väylät siirretään osaksi valtion kokonaan omistamaa yhtiötä"

Liikenneministeri esittää, että teitä, rautateitä ja meriväyliä hallinnoivan uuden yhtiön tehtäviä olisivat perusväylänpito ja infrainvestointien kehittäminen. Samalla autoiluun liittyviä veroja laskettaisiin, ensisijaisesti polttoaineverotusta.

Kotimaa
Anne Berner
Anne Berner Petteri Paalasmaa / AOP

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) esittää, että Suomen tiet, rautatiet ja meriväylät siirretään uuden, valtion kokonaan omistaman yhtiön hallinnoitaviksi. Uusi yhtiö huolehtisi perusväylänpidosta ja infrainvestointien kehittämisestä.

Bernerin mukaan valtion kehyksiin vapautuisi yli 10 miljardia euroa käytettäväksi esimerkiksi terveydenhuoltoon, velanmaksuun tai koulutukseen. Samalla autoiluun liittyviä veroja laskettaisiin valtion budjetista vapautuvilla rahoilla. Autoilijoiden verotaakkaa voisi keventää noin kahdella miljardilla eurolla, ensisijaisesti polttoaineverotuksen osalta.

Valtion liikenneverkkoyhtiö rahoittaisi toimintansa pääasiassa liikenneverkon käyttöön perustuvilla asiakasmaksuilla, joilla korvattaisiin osa liikenteen nykyisistä veroista ja maksuista.

– Kuka meistä ei olisi valmis käyttäjämaksuun, jos tietäisi, että se menee suoraan yhtiölle, joka investoi infraan, eikä tee mitään muuta? Berner kysyi maanantaina tiedotustilaisuudessa.

– Saamme vapautettua yhteiskunnan käyttöön pääomia, Berner sanoi.

Väyläomaisuutta ei yksityistetä

Esityksen mukaan valtion väylien hallinnointi valtion omistamassa yhtiössä tehostaisi väyliin sidotun varallisuuden käyttöä sekä varmistaisi laajat kehittämisinvestoinnit ja paremmat liikennepalvelut asiakkaille.

Bernerin mukaan hallituspuolueet ovat sitoutuneet yhtiöittämisen selvittämiseen. Päätöstä siitä ei vielä ole tehty. Aikaa selvitykselle varataan tämä ja ensi vuosi.

Yhtiön muodostamisesta on tarkoitus tehdä päätöksiä aikaisintaan syksyllä 2017. Valmistelun tavoite on, että valtionyhtiö voisi aloittaa toimintansa vuoden 2018 alussa.

– Kysymys ei ole Liikenneviraston yhtiöittämisestä, vaan väyläomaisuuden sijoittamisesta uuteen yhtiöön. Liikennevirastolla on paljon muitakin tehtäviä, Berner sanoi.

Berner korosti, että uudistus ei tarkoittaisi valtion väyläomaisuuden yksityistämistä.

– Tällä ei myöskään ole tekemistä junaliikenteen kanssa eikä VR:n kanssa. VR:n omistajaohjaus on valtion käsissä, eikä liity tähän keskusteluun millään tasolla, Berner sanoi.

Täsmennetty yhtä kappaletta 19.4.2016 klo 9.28: Bernerin mukaan valtion kehyksiin vapautuisi yli 10 miljardia euroa käytettäväksi esimerkiksi terveydenhuoltoon, velanmaksuun tai koulutukseen. Samalla autoiluun liittyviä veroja laskettaisiin valtion budjetista vapautuvilla rahoilla. Autoilijoiden verotaakkaa voisi keventää noin kahdella miljardilla eurolla, ensisijaisesti polttoaineverotuksen osalta.