Taksiuudistus kasvattaisi Uberin elintilaa – lupasääntöjen rikkomisesta seuraisi silti uhkasakko

Liikenneministerin ehdotus taksiliikenteen uudistamiseksi kannustaa kokeiluihin ja lisäansioiden hankkimiseen. Nykyään ilman taksilupaa ajava Uber-kuski voi saada sakot.

Kotimaa
Uutisvideot: Ministeri Berner esittää taksiliikenteeseen uudistuksia - katso tallenne tiedotustilaisuudesta
Uutisvideot: Ministeri Berner esittää taksiliikenteeseen uudistuksia - katso tallenne tiedotustilaisuudesta
Uber-sovellus kännykän näytöllä.
Antti Kolppo / Yle

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin (kesk.) ehdotus taksiliikenteen uudistamiseksi lisää Uberin kaltaisten taksipalveluiden toimintamahdollisuuksia Suomessa. Jos esitys toteutuisi, taksipalvelut voisivat välittää laillisesti myös ilman taksilupaa ajavien kuljettajien kyytejä.

Nykyään taksiliikennettä ei voi harjoittaa ilman ajoneuvo- tai kuljettajakohtaista lupaa. Huhtikuun alkupuolella Suomessa langetettiin ensimmäiset tuomiot Uber-kuljettajien luvattomasta taksiliikenteestä.

Lisäksi poliisi tutkii muun muassa yllyttääkö Uber-yhtiö kuljettajia tekemään rikoksia tarjoamalla älypuhelinsovelluksen, jonka avulla kuljettaja ja matkustaja löytävät toisensa.

Ilman lupaa voi ansaita 10 000 euroa

Liikenneministeri ehdottaa, että tulevaisuudessa taksilupa olisi yrityskohtainen, ei ajoneuvo- tai kuljettajakohtainen. Lupa voitaisiin myöntää myös yksittäiselle henkilölle.

Sekä henkilöitä että tavaroita voisi kuitenkin kuljettaa ilman lupaa, jos toiminnalla ansaitsisi korkeintaan 10 000 euroa vuodessa. Tulot olisivat ansioveron alaisia. Lisäksi taksiluvan kiintiöistä luovuttaisiin, eli taksien määrää ei enää säänneltäisi.

Tavoitteena on houkutella liikenteen pariin uusia toimijoita ja madaltaa kynnystä siirtyä yrittäjäksi sekä kasvattaa liiketoimintaa.

Lakiluonnoksessa mahdollisuus sanktioon

Uberin kaltaiset yritykset eivät selviäsi uudistuksesta ilman uusia velvollisuuksia. Taksipalveluiden pitäisi seurata, etteivät ilman lupaa ajavien kuljettajien ansiot nousisi yli laissa määrätyn 10 000 euron rajan.

Lakiluonnokseen on kirjattu myös mahdollisuus sanktioon: jos taksikyytejä välittävä yritys toimii lainvastaisesti, se voidaan sakon uhalla velvoittaa noudattamaan lakia.

Taksiliikenteen muutokset ovat osa liikennesektorin uudistusta. Liikenneministerin on tarkoitus saada lakiesitys eduskuntaan lausuntokierroksen jälkeen kesäkuussa 2016.