Koe uusi yle.fi

Maailma on hukkumassa muoviin, mutta se voidaan vielä pelastaa, sanoo korealaistaiteilija

Korean tunnetuimpiin taiteilijoihin kuuluva Choi Jeong Hwa kritisoi tavarapaljoutta ja on huolissaan merien tilasta. Silti hän jaksaa olla optimistinen.

kulttuuri
Taiteilija Choi Jeong Hwa.
Taiteilija Choi Jeong Hwa.Henrietta Hassinen / Yle

Kulutuskulttuuria kommentoivat taiteilijat kuvaavat maailman usein lohduttomana paikkana, mutta Choi Jeong Hwa on optimisti. Korealaistaiteilija luo muovista paratiisimaisia, kimaltavia viidakoita ja värikkäitä asetelmia.

– Teokseni kritisoivat maailman tavarapaljoutta ja muovikrääsän määrää, mutta jos muovia käytetään viisaasti ja kierrätetään, sen ei tarvitse vahingoittaa luontoa, Choi sanoo Kiasmassa tulkin välityksellä.

Taiteilija Choi Jeong Hwan teos.
Happy Happy -teos koostuu eri maista toreilta, kirpputoreilta ja kaupoista haalituista esineistä.Henrietta Hassinen / Yle

Choi Jeong Hwa (s. 1961) on Etelä-Korean tunnetuimpia nykytaiteilijoita. Hänen perjantaina Kiasmassa aukeavaHappy Together-näyttelynsä on syntynyt suurelta osin muoviesineistä, joita hän on etsinyt apulaisineen niin Soulin työläiskortteleiden toreilta kuin suomalaisilta kirpputoreiltakin. Muovissa Choita viehättää juuri sen arkisuus – se, että sitä on kaikkialla.

– Muovia väheksytään turhaan. Monesti unohdetaan, että se syntyy kumipuiden kumista ja maaöljystä. Se on kaunis luonnonmateriaali.

Huolena merien muovilautat

Choin mukaan suurin muovin aiheuttama ongelma on sen päätyminen meriin. Tyynen valtameren ja Atlantin valtavia jätepyörteitä on sanottu maailman suurimmiksi kaatopaikoiksi. Choi uskoo kuitenkin, että meret pystytään vielä puhdistamaan.

– Ihmiskunnalla on ollut historiansa aikana monia vaikeuksia, mutta aina niistä on jotenkin selvitty. Kukaan ei voi pelastaa maailmaa yksin, mutta kollektiivisella ajattelulla ja avoimella keskustelulla ratkaisut kyllä löytyvät.

Taiteilija Choi Jeong Hwan teos.
Flower Chandelier -teoksessa luonnollinen ja keinotekoinen kohtaavat.Henrietta Hassinen / Yle

Kollektiivisuus näkyy myös taiteilijan töissä, joiden rakentamiseen yleisö saa usein osallistua. Kiasman näyttelyssä on muun muassa pienistä muovisista rakennuspalikoista koostuva teos, joka muuttuu sitä mukaa kuin yleisö rakentaa tai purkaa sitä.

– Yleisön kutsuminen mukaan taiteen tekemiseen on minulle tärkeä työtapa. Olemme kaikki taiteilijoita.

Kiasmassa nähtävä näyttely on Choin ensimmäinen soolonäyttely Euroopassa. Sen lisäksi taiteilijan töitä nähdään elokuussa Helsingin juhlaviikoilla, jolloin Senaatintorille nousee meriaiheinen installaatio.

Happy Together -näyttely on esillä Kiasmassa 22.4.–18.9.