Vaihteeksi hyviä uutisia: Suomalainen design pääsi laajaan jakeluun Aasiassa

Suomalainen design-yritys Golla on solminut jakelusopimuksen Japanin suurimman kauppahuoneen Itochun kanssa. Itochu ottaa Gollan laukkuja ja asusteita jakeluun Japanin lisäksi myös Kiinassa ja Koreassa. Golla lanseeraa samalla oman myymäläkonseptin, joka viedään myös Aasiaan.

talous
Itochu Corporationin brändijohtajat tutkivat suomalaista designia Golaan myymälässä Helsingissä.

Japanin suurimman kauppahuoneen Itochun brändiosaston johto tummissa puvuissaan hypisteli maanantaina innokkaasti suomalaisen Gollan uusia mallikappaleita eli nahkaisia tietokonelaukkuja ja lompakoita Helsingissä.

Viimeistelty ja pelkistetty, mutta nuorekas skandinaavinen tyyli puree nyt Aasiassa, vakuuttaa Itochun brändijohtaja Tomokuni Nishiguchi.

– Yhtiömme edustaa monia brändejä Euroopasta ja USA:sta, mutta tällaista pohjoismaista tuotemerkkiä ja tyyliä emme ole ennen nähneet. Siksi valitsimme Gollan, suitsuttaa Nishiguchi.

Itochun tuotemerkeistä vastaava johto saapui varta vasten Helsinkiin tutkimaan suomalaisyritysten tarjontaa. Toistaiseksi on tiedotettu vain Gollan kanssa tehdystä jakelusopimuksesta.

Nishiguchi pitää Gollan vahvuutena erityisesti tuotteiden yhdistämistä elektroniikkaan eli laukkuja ja suojia, jotka on suunniteltu nimenomaan mukana kannettaville kännyköille, tableteille ja tietokoneille.

– Tuotteet on fokusoitu elektroniikkaan, emmekä ole aiemmin nähneet markkinoilla vastaavaa.

Japanissa uusi laukkumallisto esitellään toukokuun loppupuolella.

Itochu on monialainen kauppahuonejätti

Itochu Corporation nousi viime tuloskaudella Japanin suurimmaksi kauppahuoneeksi, ohi Mitsubishi Shojin, ja yhtiö on laajentanut voimakkaasti muualle Aasiaan.

Japanin markkinoilla moniala-kauppahuone Itochu edustaa muun muassa satoja vaatetusalan tuotemerkkejä, mutta nyt Gollan kanssa yksinoikeudella solmittu sopimus on ensimmäinen skandinaavinen tuote yhtiön tekstiilitarjonnassa.

Sinänsä yhteistyö suomalaisyritysten kanssa on ennestään tuttua Itochulle. Japanilainen kauppayhtiö edustaa ja myös omistaa nykyään neljänneksen selluyhtiö Metsä Fibrestä.

Itochun brändijohtaja Tomokuni Nishiguchi on silmin nähden innoissaan suomalaisesta designista.

– Japanilainen asiakas ei ole nähnyt tällaisia malleja tai värejä tämäntyyppisissä tuotteissa. He ovat ehkä erittäin innostuneita, varsinkin nuorempi sukupolvi, Nishiguchi arvelee.

Tappiosta uuteen nousuun Aasiassa?

Gollan toimitusjohtaja Petri Kähkönen iloitsee jakelusopimuksesta Japaniin.
Gollan toimitusjohtaja Petri Kähkönen.

Gollan toimitusjohtaja Petri Kähkönen iloitsee jakelusopimuksesta, mikämahdollistaa suomalaisyhtiön laajentumisen kännykkätuotteista globaaliin muotiin.

– Sopimus mahdollistaa meille keskittymisen muotoiluun ja designiin, mikä on ollut Gollan vahvuus jo 20 vuotta. Nojaamme sitten Itochun osaamiseen kaupan ja brändien puolella.

Gollan liikevaihdosta Aasian osuus on jo nyt noin 40 prosenttia. Yhtiön liikevaihto on tosin viime vuodet laskenut, 2015 liikevaihtoa kertyi vain nelisen miljoonaa euroa. Tulos oli tappiolla.

Odotukset Aasian laajenemisen suhteen ovatkin nyt kovat. Itochu toimii Japanin lisäksi myös Korean, Kiinan ja Taiwanin markkinoilla sekä muuallakin Kaakkois-Aasiassa. Gollan verkkomyynti on yhtiön mukaan jo nyt kasvussa Kiinassa.

Oma myymäläverkosto tekeillä

Kaikkiaan suomalaisyhtiön tuotteita myydään yli 120 maassa.

– Toivomme että pystymme siirtymään elektroniikkakaupan alalta lähemmäksi muotia ja lifestylea. Tuntuu hyvältä päästä lähemmäksi kuluttajaa, toimitusjohtaja Petri Kähkönen pohtii.

Golla lanseeraakin samalla oman myymäläkonseptin, joka aiotaan viedä myös Aasiaan. Myymälä on modernisti suomalaishenkinen, paljon puupintaa, jota räsymatot täplittävät.

– Golla on ollut Aasiassa jo aika pitkään, mutta tämä on uusi lähestymistapa. Haluamme tehdä asusteita ja pukeutumista, ja rakennamme tuotemaailmaa vahvasti myymäläkonseptiimme liittyen.

Suomeen Golla lupaa jatkossa pienimuotoista myymälätoimintaa. Yhtiöllä on tällä hetkellä yksi pop-up-tyyppinen myymälä helsinkiläisessä kauppakeskuksessa.