yle.fi-etusivu

Sanna Ukkola: Toimittajasta mainoskasvoksi

Toimittajista tulee mainoskasvoja, jotka esiintyvät kaksoisroolissa: yrittävät tehdä journalismia ja puffaavat samaan aikaan eniten tarjoavan mainostajan tuotteita, kirjoittaa Sanna Ukkola blogissaan.

Sanna Ukkola
Sanna Ukkola
Sanna UkkolaYle

Radio NRJ:n Aamupojat ovat saaneet studioon itsensä poptähti Kristalin. Kristal kertoilee rennosti keikoistaan, singleistään ja elämäntavoistaan.

Lopuksi kuulijalle kerrotaan, mistä Kristalin uuden singlen voi ladata. Radiokanavan nettisivuilla haastatellaan niin ikään superstaraa: "Kristal - kaikki rakastaa mua!"

Todellisuudessa Kristalia ei ole olemassakaan. Hän on tuntemattoman näyttelijän esittämä fiktiivinen roolihahmo ja osa Saunalahden kampanjaa.

Kyse on – mistäpä muustakaan kuin räikeästä piilomainonnasta.

NRJ sai Julkisen sanan neuvostolta langettavan päätöksen (siirryt toiseen palveluun) – se oli yksi lukuisista kaupallisille radiokanaville annetuista langettavista.

Päätös sai aikaan myös sen, että yksityisten radioiden kattojärjestö Radiomedia reagoi noloon tilanteeseen tiedotteella. Siinä Radiomedia vakuutti ottavansa vakavasti JSN:ltä saamansa langettavat päätökset ja sitoutuvansa noudattamaan journalistin ohjeita.

Mutta kuinkas sitten kävikään? Siistivätkö kaupalliset radiokanavat tapansa?

– Toiminta on edelleen todella härskiä. Moni kaupallinen kanava pyyhkii pyllyään JSN:n päätöksillä, osa ei edes tunne Journalistin ohjeita ja osa rikkoo niitä ihan tietoisesti. Eivät piittaa niistä tuon taivaallista, kuvaa eräs piilomainontaa työnsä puolesta seuraava media-alan konkari.

Törmäsin hetki sitten Voice.fi-sivuston "uutiseen (siirryt toiseen palveluun)": "Kolme erilaista hääpukua myyntiin H&M:lle – sopivat budjettitietoiselle morsiamelle." Jutussa kerrotaan kuvien kanssa, kuinka hyvin H&M:n Conscious Exclusive -malliston hääpuvut sopivat säästäväiselle morsiolle.

Uutisessa listataan mekkojen hinnat, kerrotaan, milloin mallisto tulee myyntiin ja linkataan H&M:n verkkokaupan sivuille. Mekkoja kuvataan sanoilla pitsiunelma, kauniisti leikattu ja persoonallisesti koristeltu.

Uutinen näyttää erehdyttävästi mainokselta, mutta missään ei ilmoiteta, että kyseessä olisi mainos.

Samanlaisia kritiikittömiä H&M:n puffeja Voicen sivuilta löytyy lukuisia. Niissä kerrotaan, kuinka uutuusmallisto kaatoi H&M:n nettisivut (siirryt toiseen palveluun), kuinka suomalainen huippumalli tähdittää H&M:n katalogia (siirryt toiseen palveluun) ja Katy Perry joulukampanjaa – katso upeat kuvat (siirryt toiseen palveluun) – ja kuinka julkkikset parveilivat H&M:n uuden kaupan avajaisissa (siirryt toiseen palveluun).

– En ole koskaan nähnyt samanlaista hysteriaa tuollaisessa tilaisuudessa. Koot loppuivat silmänräpäyksessä ja rekit tyhjenivät välittömästi, kun ihmiset kiskoivat rekeistä monta kappaletta samanlaisia vaatteita kerrallaan. Monet myös kävivät vaihtokauppaa ja kärkkyivät toisiltaan oikeankokoisia tuotteita, Voicen juontaja hehkuttaa H&M:n uuden malliston lanseerauksessa.

Eikä taaskaan ilmoitusta mainoksesta. Kyseiset jutut ovat siis Voicen uutisia.

Jännittävä kuriositeetti on toki myös se, että aiemmin Voice on tehnyt kaupallista yhteistyötä (siirryt toiseen palveluun) H&M:n kanssa.

Siinä Voicen miesjuontajat pukeutuvat HenkkaMaukan vaatteisiin – ja kampanjan tarkoitus oli mainostekstin mukaan näyttää "Voicen mieskuulijoille ja heidän puolisoilleen, miten kivoja vaatteita H&M tarjoaa miehille".

Kaupallisten radioasemien tavat eivät näytä Radiomedian tiedotteen jälkeen siistiytyneen, päinvastoin. Radiokanavat ovat saaneet sen jälkeenkin tukun langettavia päätöksiä Julkisen sanan neuvostolta.

Median luotettavuus rapautuu lopullisesti, jos yleisö ei pysty enää erottamaan, onko kyseessä mainostajan masinoima kritiikitön puffi vai journalistisin perustein tehty juttu.

Radio Aalto sai langettavan (siirryt toiseen palveluun), kun toimittaja mainosti Dynastia-ohjelmassa yksityiskohtaisesti ja kritiikittömästi pankin tarjoamaa sovellusta – sama toimittaja esiintyi nimellään ja kasvoillaan sovelluksen mainoksissa.

Hän piti myös blogia sovelluksen kampanjasivuilla, jota julkaistiin Radio Aallon nettisivustolla.

Samainen Radio Aalto valjasti itsensä päiväksi Jenni Vartiaisen mainostoimistoksi (siirryt toiseen palveluun) päästämällä Vartiaisen kokonaiseksi päiväksi studioonsa juttelemaan itse valitsemiensa vieraiden kanssa.

Kaiken huipuksi Radio Aalto muutti päiväksi nimensä levyn mukaan Radio Terraksi – Vartiaisen Terra-albumin nimen mukaan.

Radio SuomiPopin aamulähetyksessä (siirryt toiseen palveluun) taas esiteltiin tietynmerkkisen auton hyviä ominaisuuksia: toimittajat mainitsivat auton merkin seitsemän kertaa – he hehkuttivat saaneensa kyseiset autot yksityiskäyttöön ja olivat niihin erittäin tyytyväisiä.

Kanavan nettisivuilla pyöri samaan aikaan auton promokampanja, jossa samat toimittajat esittelivät auton tekniikkaa ja ominaisuuksia. Langettavahan siitäkin rapsahti.

Piilomainonta ei ole kauniista puheista huolimatta häipymässä mihinkään – siitä tulee entistä näkyvämpää ja entistä härskimpää.

Median luotettavuus rapautuu lopullisesti, jos yleisö ei pysty enää erottamaan, onko kyseessä mainostajan masinoima kritiikitön puffi vai journalistisin perustein tehty juttu.

Ikävä kyllä kuluttajat saavat alkaa totutella mainostajien tekemiin journalistisiin sisältöihin. Lähes koko journalistinen sisältö uhkaa vähitellen muuttua yhdeksi suureksi mainokseksi.

Toimittajista tulee mainoskasvoja, jotka esiintyvät kaksoisroolissa: yrittävät tehdä journalismia ja puffaavat samaan aikaan eniten tarjoavan mainostajan tuotteita.

Ehkäpä tulevaisuudessa ammennamme mediasisältömme Adidas-uutisista ja Nike-sanomista. Ja mikä olisikaan hienompaa kuin lukea H&M:n tutkivan journalismin osaston paljastuksia siitä, ketkä julkkikset käyttävät putiikin rättejä salaa.

Olen kirjoittanut median kaupallistumisesta useita kertoja. Aihe on tärkeä, sillä polku jota pitkin mediatalot nyt kulkevat, johtaa lohduttomaan lopputulokseen.

Perinteinen media on hyvää vauhtia kuolemassa alta – ja mediavalta siirtymässä ylikansallisille yhtiöille, joiden budjetit ovat suurempia kuin monella valtiolla.

Tähän saakka suomalaiset ovat voineet melko hyvin luottaa siihen, että mainos on mainos ja uutinen on uutinen. Mutta jos rajaa hämärretään tarkoituksella, vaikutus koko journalismille on peruuttamaton.

Koko alan maineen kannalta olisi tärkeää, että viestimet, jotka eivät pysty sitoutumaan Journalistin ohjeisiin irtautuisivat Julkisen sanan neuvostosta.

Ne, jotka haluavat mainostaa rättejä pidäkkeettä, voisivat tehdä niin keskenään sotkematta siihen koko journalistista kenttää.

Sillä samaan aikaan ei voi teeskennellä journalistista riippumattomuutta ja hekumoida estoitta mainostajien tuotteilla.

Sanna Ukkola
Kirjoittaja on Ylen aamu-tv:n juontaja

Yle.fi-etusivulla juuri nyt:

Digitaalinen terveydenhoito

Terveysteknologia on vientihitti – Suomalaisfirmoilla kotikutoinen ongelma

Libanon

Saad al-Hariri palasi takaisin Libanoniin – Ero pääministerin tehtävästä on edelleen auki

Uber

Uber peitteli 57 miljoonan kuljettajan ja asiakkaan tietojen hakkerointia

Abitreenit

Sensoria ei säväytetä pelkillä faktaluetteloilla – näin kirjoitat paremmin historian yo-kokeessa