Pienyrittäjiä ei kiinnosta omistajanvaihdos – Oman yrityksen myymisen este on usein korvien välissä

Alle puolet pk-yrityksistä on suunnitellut omistajanvaihdosta. Varsinkaan pienimpien yritysten omistajat eivät tunne yrityksensä arvoa. Suomen yrittäjät ja valtion rahoituslaitos Finnvera ovat huolissaan, koska omistajanvaihdosten tarve yrittäjien ikääntyessä kasvaa vauhdilla.

talous
Anssi Kujala
Anssi Kujala.Päivi Meritähti / Yle

Suomi ikääntyy ja yrittäjät muiden mukana. Maassa on jo 78 000 yli 55-vuotiasta yrittäjää. Tämän pitäisi kaiken järjen mukaan johtaa yrityskauppojen merkittävään kasvuun lähivuosina. Tällä hetkellä niitä tehdään alle kolme tuhatta vuodessa.

Ongelma on, että liian harva haluaa myydä tai ostaa.

Yli puolet eli 56 prosenttia pk-yrittäjistä ei ole tehnyt minkäänlaisia suunnitelmia omistajanvaihdoksesta. Vain puolet yrityspäättäjistä on perillä yrityksensä arvosta. Lisäksi neljä viidestä pk-yrityksestä ilmoittaa, ettei ole kiinnostunut kasvusta yritys- tai liiketoimintaostolla.

Tiedot selviävät Suomen yrittäjien, valtion erityisrahoituslaitoksen Finnveran ja työ- ja elinkeinoministeriön pk-yritysbarometristä.

– Kyllä tässä haastetta on. Liian harvoin mietitään yrityskauppaa ja omistajanvaihdosta esimerkiksi kasvun välineenä. Tästä on liian vähän tietoisuutta yrittäjien keskuudessa, sanoo Suomen yrittäjien varatoimitusjohtaja Anssi Kujala.

Oman yrityksen myymisen esteet löytyvät usein korvien välistä. Elämäntyöstä ja omasta luomuksesta luopuminen voi olla tuskallista, varsinkin jos jatkajaa ei löydy perhepiiristä.

– Tämä kynnys pitäisi kyllä yrittää ja lähteä avoimesti yritystä myymään, että se löytää arvoisensa jatkon, Kujala sanoo.

Yritys pitäisi myydä kuin asunto

Sekä Suomen yrittäjät että Finnvera painottavat, että kysymys on kansantaloudellisesti merkittävä. Kyse on työpaikoista ja myös paikallisten palveluiden säilymisestä. Pelkästään yrityksissä, joiden myymistä suunnitellaan, on 220 000 työpaikkaa.

Myös pienten, jopa yksin yrittäjien liiketoiminnalla on arvo, jota kannattaa vaalia ja jonka voi tarpeen tullen saada kaupaksi. Suomen yrittäjien Kujala patistaa yrittäjiä suhtautumaan liiketoimintaansa kuin omistusasuntoon. Oma yritys pitäisi pitää myyntikunnossa koko ajan.

– Asuntojen puolella on vakiintuneet kauppatavat, arvonmääritys ja niitä myydään avoimesti. Yritysten puolella tätä kulttuuria ei Suomeen vielä ole syntynyt.

Yrityskaupoissa kannattaa käyttää asiantuntija-apua ja hakeutua verkon kautta markkinapaikoille, jossa myyjät ja ostajaehdokkaat kohtaavat. Yritystä perustavien pitäisi nykyistä useammin pohtia valmiin yrityksen ostamista vaihtoehtona, Kujala vetoaa.

Kun yrityskauppa on käsillä, rahoitusta on tarjolla, Finnvera vakuuttaa. Viime vuonna se lainoitti omistajanvaihdoksia 120 miljoonalla eurolla.

– Laskelmiemme mukaan näin pystytään luoman ihan uusia työpaikkojakin noin tuhat kappaletta vuodessa, Finnveran liiketoimintajohtaja Katja Keitaanniemi sanoo.

Viisi haastetta ja kultainen sääntö

Suomen yrittäjien mukaan omistajanvaihdoksen keskeisiä pullonkauloja on viisi.

Ne ovat jatkajan löytäminen, osaamisen siirtäminen yrityksen ostajalle, yrityksen arvon määrittäminen, varainsiirto- ja luovutusvoittoverotus sekä rahoituksen järjestyminen.

Mutta mahdotonta ei pitäisi olla, kunhan suunnitelmat on tehty ajoissa. Kaikkiin haasteisiin löytyy etsivälle myös apua.

Omistajanvaihdoksen kultainen sääntö on ajoissa valmistautuminen, yrittäjien Anssi Kujala sanoo.

– Suunnittele ajoissa. Lähde liikkeelle ajoissa. Vähintään kolme vuotta ennen aiottua yritystoiminnasta luopumista, Kujala opastaa.

– Yrityksen pitäisi olla myyntikunnossa joka päivä. Silloin siitä hyötyvät kaikki: myyjä, mahdollinen ostaja ja rahoittaja. Ja kansantalouskin hyötyy, säestää Finnveran Katja Keitaanniemi.