Kolme kyytiä Euroopan pääkaupungeissa – näin taksiliikenne toimii Italiassa, Britanniassa ja Venäjällä

Liikenne- ja viestintäministeriö esittää taksiliikenteen sääntelyn löysäämistä Suomessa. Lakiluonnoksen mukaan taksilupien määrien säännöstelystä luovuttaisiin ja kyydit saisi hinnotella vapaasti. Yle kokosi kolme esimerkkiä siitä, miten taksiliikenne on hoidettu muualla Euroopassa.

Ulkomaat
mies taksin edessä
Roomalainen Pietro on ajanut taksia kymmenisen vuotta.Petri Burtsov / Yle

Italiassa kunta määrää taksien hinnat ja määrät

Ylen Italian-avustaja Petri Burtsov:

Kuljettaja Pietro tervehtii iloisesti, kun hyppään hänen taksiinsa Rooman päärautatieasemalla Terminillä. Mittarissa on Rooman normaali arkipäivän lähtötaksa, kolme euroa.

Kerrottuani meneväni Vatikaaniin Pietro kysyy vitsaillen, olenko kenties menossa tapaamaan paavia. Roomalaiset taksikuskit ovat tunnettuja siitä, että heillä juttua piisaa. Politiikan uusimmat paljastukset ja Rooman kaupunginhallinnon sekoilut kuulee aina ensin taksikuskeilta.

Roomassa taksia käytetään paljon, koska se on edullista – ja koska roomalaisten mielestä joukkoliikenne toimii huonosti. Takseja on kaikkialla, ja niitä on helppo saada suoraan kadulta. Taksin voi myös soittaa puhelinkeskuksista tai tilata tekstiviestillä.

Kilpaillakseen uusia kuljetuspalveluja kuten Uberia vastaan taksiyrittäjät ovat kehittäneet myös älypuhelinsovelluksen, jossa liikkeellä olevat taksit näkee reaaliajassa kartalla.

Italiassa kunnat säätelevät taksitoimintaa monin tavoin: esimerkiksi Roomassa kaikkien taksiyrittäjien pitää käydä läpi sama lupamenettely ja läpäistä sama koe. Kunnat määräävät myös hinnoista ja kuljettajien työvuoroista. Roomassa on takseille jopa oma poliisi, joka valvoo niiden toimintaa.

taksinkuljettaja
Roomassa on 7 000 taksia, sanoo taksinkuljettaja Pietro.Petri Burtsov / Yle

Kunta säätelee Italiassa myös taksien määrää. Pietro kertoo, että Roomassa on tällä hetkellä 7 000 taksia. Jos taksilupia ei myönnetä lisää, ainoa tapa päätyä taksikuskiksi on ostaa lupa joltain toiselta.

Mainitsen Pietrolle, että roomalaiset taksikuskit eivät aina tunne osoitetta, joihin asiakas haluaa matkustaa. Hän selittää, että kaupunkituntemusta kyllä testataan taksikokeessa, mutta se keskittyy pitkälti keskustan tunnettuihin katuihin, ei laitakaupungin pikkukatuihin.

Largo Argentinan kaivausten kohdalla juutumme ruuhkaan. Pietro vaihtaa kaistaa Corso Vittorio Emanuelella, missä takseilla on oma etuoikeutettu kaista. Pääsemme liikkeelle, ja Pietarinkirkko näkyy jo horisontissa.

Saapuessamme perille mittari näyttää 11,30 euroa. Matka on kestänyt vartin verran, ja olemme kulkeneet Rooman keskustan laidalta toiselle.

Britanniassa taksiliikenne on vapaampaa – mutta Uber kismittää kuskeja

taksikuski Chris Fallon
Chris Fallon tuntee Lontoon kadut. Helposti tunnistettavat "mustat taksit" ovat ainoita, jotka asiakas voi napata lennosta Britanniassa. Pasi Myöhänen / Yle

Ylen Britannian-avustaja Pasi Myöhänen:

Taksipyrähdys Pohjois-Lontoon Camden Townista ydinkeskustaan Leicester Squarelle kestää vain vartin. Jos ei juutu ruuhkaan.

– Hiton tiet. Täällä on joka päivä jotain, manaa taksinkuljettaja Chris Fallon.

Fallon tietää kuitenkin pikkutiet, joilla ruuhkan voi kiertää. Lontoon maailmankuuluja mustia takseja ajavien kuskien täytyy läpäistä koe, jonka nimi on paljonpuhuva "The Knowledge" eli "Tieto". Testissä täytyy pystyä kertomaan ulkomuistista reittejä eri kohteiden välillä. Joillain siihen pänttääminen kestää vuosikausia.

– Näitä reittejä Uber-kuski ei osaa, he menevät vain satelliittipaikannuksen mukaan, Fallon kehaisee.

Britanniassa taksimarkkinat avautuivat kilpailulle jo 60-luvulla. Minicab-nimellä tunnettuja merkitsemättömiä takseja voi käyttää vain varaamalla matkan etukäteen, kun taas mustan taksin voi napata lennosta. Minicabissa myös hinnan saa tietää etukäteen, ja matka tulee usein halvemmaksi kuin mittarilla varustetulla mustalla taksilla ajelu.

Mustaa taksia ajava Chris Fallon ei näe minicabeissä ongelmaa, mutta Uber-palvelu kismittää. Siitä on tullut Lontoossa lyhyessä ajassa suosittu.

Minicabit ovat todennäköisesti pian suurissa ongelmissa

Taksinkuljettaja Chris Fallon

Mustien taksien reviirille Uber on tullut etenkin siksi, että Uber-matkan hintaa ei määritellä etukäteen, vaan se lasketaan satelliittipaikannuksen perusteella. Mustien taksien kuskit pitävät tätä käytännössä taksamittarina, mikä on vastoin perinteistä mustien taksien ja minicabien välistä jaottelua.

Fallonin mielestä Uberin kaltaiset palvelut ovat kuitenkin suurin uhka nimenomaan hinnoilla kilpaileville minicab-firmoille. Hän luottaa siihen, että asiakkaat tarvitsevat jatkossakin lennosta napattavia mustia takseja, joiden kuljettajat tuntevat kaupungin.

– Minicabit ovat todennäköisesti pian suurissa ongelmissa, mikä on sääli. Käytän niitä itsekin.

Mustat taksit ovat viime aikoina pyrkineet vastaamaan kilpailuun kännykkäsovelluksilla, joilla matkan voi varata etukäteen.

Moskovassa taksi tilataan mobiilisovelluksella

miehet taksin edessä
Moskovalainen taksikuski Andrei sanoo, että uudet mobiilitaksipalvelut vievät leivän rehellisiltä taksiyrittäjiltä.Erkka Mikkonen / Yle

Ylen Moskovan-avustaja Erkka Mikkonen:

Helsingin-junien päätepysäkkinä toimivan Leningradin rautatieaseman edessä Moskovassa päivystää arki-iltapäivänä vain puolenkymmentä taksia. Tungosta takseihin ei ole. Syy selviää kysyessäni hintaa matkalle ydinkeskustaan.

Kuljettaja pyytää viiden kilometrin ja noin 20 minuutin matkasta Punaisella torille 1 200 ruplaa eli noin 16 euroa. Tinkimisen jälkeen hinta putoaa 13 euroon, mutta se tuntuu edelleen kalliilta verrattuna kännykkäsovelluksen kautta tilattaviin takseihin.

– Nämä uudet palvelut ovat vieneet rehellisiltä taksiyrittäjiltä leivän pöydästä, valittaa taksinkuljettaja Andrei.

Läpäisin kokeen, jossa mitattiin myös sosiaalisia taitoja

Taksinkuljettaja Stanislav Nikitin

Avaan kännykästäni venäläisen hakukoneyhtiö Yandexin taksisovelluksen ja valitsen halvimman hintaluokan taksin. Tilauspaikan ja määränpään syöttämisen jälkeen palvelu arvioi matkan hinnaksi noin kolme euroa. Tilaus vahvistetaan tekstiviestillä saadulla koodilla.

Neljän minuutin päästä saapuu keltainen Skoda Octavia, jota kuljettaa Stanislav Nikitin. Hän sanoo ajavansa kolmatta vuotta Yandexin kanssa ajosopimuksen solmineen taksiyrityksen autoa.

Yandexin taksisovellus on yhdessä israelilaisen Gettin ja yhdysvaltalaisen Uberin kanssa mullistanut Moskovan taksipalvelut. Vuonna 2011 Moskovassa aloittanut Yandex on toimijoista vanhin. Yritys kertoo, että sillä on pääkaupungissa vakituisesti 10 000 autoa ja kuukausittain yli puoli miljoonaa käyttäjää. Listoille kelpaavat sekä taksiyritykset että taksilisenssin saaneet yksityishenkilöt.

Moskovalainen taksi
Yandex-taksisovelluksen kautta tilattu kyyti Leningradin rautatieasemalta Punaiselle torille maksoi 4 euroa ja 20 senttiä.Erkka Mikkonen / Yle

Venäjällä taksilupien määrää ei rajoiteta, vaan käytännössä jokainen vaatimukset täyttävä kuljettaja saa lisenssin. Se annetaan viideksi vuodeksi kerrallaan.

– Aloittaessani läpäisin kokeen, jossa mitattiin kaupungin tuntemusta ja sosiaalisia taitoja, Stanislav Nikitin kertoo lisenssikokeesta.

Kaikki kolme suurta mobiilitaksisovellusta tekivät tänä keväänä Moskovan liikenneviraston kanssa sopimuksen toiminnastaan. Moskovan johdon mukaan yritysten toiminta vastaa nyt täysin lainsäädäntöä.

Uudet taksipalvelut ovat vieneet markkinaosuutta etupäässä suurissa kaupungeissa, mutta muualla perinteiset taksiyritykset ovat yhä voimissaan. Moskovassa ja Pietarissa uudet toimijat ovat panneet tiukoille myös niin sanotut pimeät kansantaksit, jotka olivat aiemmin suosittu tapa säästää taksikuluissa.

Vaikka viranomaiset ovat pitkään pyrkineet kitkemään laitonta taksitoimintaa, joka neljännen taksin arvioidaan toimivan laittomasti.

Moskovan ydinkeskustassa on tavalliseen tapaan suljettu katuja ja joudumme ajamaan kiertoreittiä päästäksemme perille. 25 minuutin taksimatkan jälkeen saavumme Pyhän Vasilin katedraalin taakse Punaisen torin liepeille.

Kuljettajan puhelimessa pyörivä taksimittari näyttää loppuhinnaksi 400 ruplaa eli noin 5 euroa ja 20 senttiä.