Professori liikenne-esityksistä: On riski siitä, että rahat keskitetään vilkkaille teille

Taksien hinnat kaupungeissa laskevat, jos liikenneministeri Anne Bernerin esitykset toteutuvat sellaisinaan, arvioi uudistuvan liikenteen professori Heikki Liimatainen. Hän ei pidä todennäköisenä, että kiistaa herättäneet esitykset johtavat tieliikenteen yksityistämiseen.

liikenne
Takseja tolpalla Helsingin Asema-aukiolla.
Jyrki Lyytikkä / Yle

Taksien hinnat kaupungeissa todennäköisesti laskevat ja tarjonta lisääntyy, jos liikenneministeri Anne Bernerin (kesk.) esittelemät uudistukset etenevät sellaisinaan. Näin arvioi Tampereen teknillisen yliopiston uudistuvan liikenteen professori Heikki Liimatainen.

Hän kommentoi Bernerin toissapäiväisiä esityksiä Ylen aamu-tv:n puhelinhaastattelussa tänään keskiviikkona.

Esityksissä haluttaisiin muun muassa purkaa taksien sääntelyä. Tämä tarkoittaisi hintojen laskun lisäksi sitä, että taksiyrittäjät joutuisivat miettimään markkinointia ja sitä, miten he palvelisivat asiakasta parhaalla mahdollisella tavalla, professori sanoi.

– Harvaan asutulla alueella voidaan joutua turvautumaan viranomaisen ostamaan taksipäivystykseen peruspalvelutason säilyttämiseksi. Sivutoimisia taksikuljettajia eli esityksen mukaan alle 10 000 euroa vuodessa tienaavia tulisi, sekä kaupunkeihin että maaseudulle, hän jatkoi.

Yksityistetäänkö tieliikenne?

Bernerin uudistuksessa väylät ja rautatiet siirrettäisiin uuden yhtiön alle, aamu-tv:ssä todettiin.

Rahoituksessa halutaan käyttää nykyistä helpommin ulkopuolista pääomaa.

Heikki Liimatainen

– Yhtiöittäminen kuulostaa siltä, että liikenteestä kerättäviä kuluja halutaan kohdentaa liikenneverkon kehittämiseen.

– Toisaalta valtion velkaantumista halutaan hillitä siirtämällä liikenneverkon ylläpidon ja kehittämisen kustannukset pois budjettitalouden piiristä. Kolmanneksi tulee mieleen, että rahoituksessa halutaan käyttää nykyistä helpommin ulkopuolista pääomaa, Liimatainen tulkitsi.

Voiko tämä olla portti sille, että tieliikenne yksityistetään?

– En näkisi porttiteorian toteutumista kovinkaan todennäköisenä, Liimatainen vastasi. Hän perusteli kantaansa sillä, että Suomessa on tälläkin hetkellä useita yhtiöitä, jotka ovat sataprosenttisesti valtion omistuksessa – ja ovat olleet sitä jo pitkään.

– Liikenteessä esimerkiksi VR ja Finavia ovat tällaisia.

"Pidän riskiä melko pienenä"

Millä tavalla uudistukset vaikuttavat syrjäseutuihin? Liimataisen mielestä olisi olemassa riski siitä, että yhtiö keskittäisi kehittämisrahat liiketaloudellisin perustein eli sinne, missä olisi odotettavissa eniten tuloja. Tämä tarkoittaisi vilkasliikenteisiä väyliä.

– Pidän tätä riskiä kuitenkin melko pienenä, hän huomautti.

– Valtio omistajaohjauksen näkökulmasta varmasti näkee, että vähän liikennöidyn väyläverkon merkitys elinkeinoelämän kuljetuksille on suuri, erityisesti maa- ja metsätalouden kannalta.

Kyse on miljardien eurojen ulkoisista kustannuksista. Ainakin minulle jäi avoimeksi, miten ne otetaan tulevaisuudessa huomioon.

Heikki Liimatainen

Käyttömaksuissa on nostettu esille etenkin käyttäjä maksaa -periaate, Liimatainen totesi. Sillä katettaisiin tienpidon sisäiset kustannukset eli ylläpito ja kehittäminen.

Olemassa on toinenkin, niin sanottu aiheuttaja maksaa -periaate, hän sanoi. Se huomioi liikenteestä aiheutuvat ulkoiset kustannukset, esimerkiksi onnettomuus- ja päästökustannukset.

– Kyse on useampien miljardien eurojen ulkoisista kustannuksista, Liimatainen kertoi aamu-tv:ssä.

– Tässä vaiheessa ainakin minulle jäi avoimeksi, miten ulkoiset kustannukset otetaan tulevaisuudessa huomioon.