Laitaatsalmen tieliikenne korkeuksiin 2018 alkaen – laivat syväväylään 2019

Savonlinnan Laitaatsalmen sillat ja uusi syväväylä on tarkoitus saada työn alle syksyllä. Uusi tarjouskilpailu käynnistetään hetimmiten, jotta tarjoukset saataisiin laskentaan ennen kesälomakautta.

sillat
Laitaatsalmen väylät pienoismallina.
Laitaatsalmen väylät pienoismallina Savonlinna teknisen viraston aulassa.Paavo Koponen / Yle

Saimaan syväväylän siirto Olavinlinnan kupeesta turvallisempaan Laitaatsalmeen on viivästynyt jo moneen kertaan. Se oli tarkoitus toteuttaa jo ohikulkutien rakentamisen yhteydessä, mutta rahoitusta ei silloin saatu. Viimeisin lykkäys tuli, kun viime vuonna käyty tarjouskilpailu joudutaan uusimaan.

– Tarjouksia pyydetään nyt niin, että urakoitsijat pääsevät laskemaan niitä ja hankkimaan aliurakoitsijoita ennen kesälomakautta. Tarjoukset voidaan sitten käsitellä heti elokuussa. Parhaassa tapauksessa rakentaminen käynnistyy alkusyksystä, arvioi Liikenneviraston projektipäällikkö Hannu Nurmi.

Laitaatsalmeen tulee kaksi, alikulkukorkeudeltaan 24-metristä kiinteää siltaa. Kun siltoja ei tarvitse avata, kuten nykyisellä syväväylällä Kyrönsalmessa, helpottuu sekä vesi- että tieliikenne.

– Silloista ensimmäinen tulisi liikenteen käyttöön loppuvuonna 2017, jolloin nykyinen matala silta puretaan. Toinen uusi silta valmistuu syksyllä 2018. Siltojen valmistuttua voidaan viimeistellä uuden syväväylän ruoppaus. Laivaliikenne pääsisi uuteen syväväylään 2019, Hannu Nurmi sanoo.

Laitaatsalmen väyliin on osoitettu rahaa 40 miljoonaa euroa. Uudelle rautatiesillalle rahoitusta ei ole. Nyt junayhteys Pieksämäen suuntaan on poikki.