1. yle.fi
  2. Uutiset

Jopo-ilmiö – Katso kartalta, onko sinun kotikadultasi varastettu hittipyörä

Helkama-tehdas takoo yli 20 000 Jopoa vuodessa. Se on Suomen ostetuin ja varastetuin polkupyörä. Yli 3000 Jopoa päätyy vuosittain pitkäkyntisille. Kokosimme kaikki vuoden 2015 poliisille ilmoitetut Jopo-varkaudet ja laitoimme ne kartalle.

Kotimaan uutiset
Jopo polkupyörä.
Derrick Frilund / Yle

Jopo-varas hiipii pitkin kaupungin katuja. Torin reunalta tarttuu mukaan monta pyörää kerrallaan. Rautatieasemalta varas ottaa vaaleanpunaisen retropyörän, joka hohtaa uutuuttaan, ja karauttaa pakettiautollaan lähiöön.

Aamulla lapset heräävät ja pettyvät, sillä varas on vienyt pikku-Jopot perheen kotipihalta.

Edellisen kaltainen tilanne on poliisin mukaan täyttä totta yli 3000 kertaa vuodessa. Kaupunkeja ravistelee polkupyörävarkauksien aalto. Eniten rikollisia kiinnostavat Jopot: niitä lähtee kymmenen päivässä, herkimmin Helsingissä ja muilla isoilla paikkakunnilla. Mutta onpa Jopo kelvannut pitkäkyntiselle myös vappuna Muoniossa.

Osa artikkelin sisällöstä ei ole välttämättä saavutettavissa esimerkiksi ruudunlukuohjelmalla.

Kartalla näet Suomen Jopo-varkaudet vuodelta 2015. Sijainnit ovat osin viitteellisiä. Tiedot perustuvat poliisin rikosilmoituksiin kirjaamiin tapahtumapaikkoihin. Yksittäistä sijantia osoittamalla näkee lisätietoja.Lähde: Poliisiammattikorkeakoulu.

Varastettava ei lopu kesken, sillä kyseessä on maan myydyin pyörä. Suomalaiset ostavat yli 20 000 Jopoa vuodessa. Pyöräily on kasvattanut suosiotaan, ja uusia polkupyöriä myydään kaikkiaan noin 300 000 kappaletta vuodessa.

Voro iskee moniin merkkeihin. Poliisi saa joka päivä 60 rikosilmoitusta varastetuista polkupyöristä eri puolella Suomea. Kolme kertaa tunnissa poliisin puhelin soi tai nettiin kilahtaa ilmoitus uudesta iskusta. Yhteensä yli 20 000 polkupyörää lähtee pitkäkyntisen matkaan vuodessa.

Rikolliset vievät muita Helkama-pyöriä sekä suosittuja fillareita, kuten Tuntureita, Crescentejä, Inseroita ja Nopsia.

Hämärämiehiä kiinnostavat myös kalliimmat pyörät kuten Focus, Trek ja Bianchi. Varkaiden harmiksi hinnakkaita ajopelejä on kuitenkin tarjolla vähemmän. Luksuspyörien omistajat vievät aarteensa yöksi sisään tai lukitsevat sen niin hyvin, että pyörä on vaikeampi vohkia.

Ihmiset ajattelevat, uskaltaako Jopoa edes ostaa, kun se varastetaan kuitenkin

Maan eteläisimmässä kärjessä, Itämeren rannalla, Hangon kaupunki kylpee auringossa. Helkaman tehdas takoo uusia polkupyöriä, joista monet ovat klassikkomalleja kuten Kulkureita ja Ainoja. Silti joka toinen pyörä on Jopo, "Jokaisen Polkupyörä". Muotiajokkeja kuljetetaan tehtaalta kotimaan lisäksi muihin Pohjoismaihin.

Tehdas iski kultasuoneen vuosituhannen vaihteessa, kun se keksi palauttaa 1970-luvun suosikkinsa tuotantoon. Siitä lähtien koneet ovat koonneet jälleen Jopoja, ja muotivillitys oli huipussaan vuonna 2012. Tuolloin myös polkupyörävaras keksi: halutuin pyörä on helppo myydä myös eteenpäin. 15 prosenttia myydyistä Jopoista varastetaan.

Vaikka tehtaan suurin Jopo-buumi on takana, Hangossa kummastellaan, minne sen valmistamat tuhannet pyörät katoavat? Laskeeko tuotanto siksi, että Jopoja varastetaan niin paljon? Miten varkausaalto vaikuttaa pyörän hankintaa suunnitteleviin suomalaisiin?

Tehtaalla tiedetään, että varkaudet ovat jo muokanneet mieliä. Helkama-tehtaan johtoasemassa oleva työntekijä harmittelee, että "Jopo-varkaudet vaikuttavat ihmisten ajatuksiin. Monet miettivät, että uskaltaako suosikkipyörää ostaa, kun se varastetaan kuitenkin”.

Toisaalta myös varkaiden kiinnostus pyöriin tuo julkisuutta Jopolle, se pysyy otsikoissa. "Näkyvyys on hyvä, vaikka se olisi vähän huonoakin", tehtaalta todetaan.

Jopo-pyörä lukittuna takarenkaasta telineeseen.
Elina Jämsen / Yle

Moderoija-agentit skannaavat Jopo-ilmoituksia

Maan suurimmalla internetin markkinapaikalla Tori.fi:ssä moderointi-agenteiksi kutsutut työntekijät käyvät läpi polkupyörämyynti-ilmoituksia. Harjaantuneet silmät skannaavat tuhansia myynti-ilmoituksia.

Myykö joku monta Jopoa kerralla? Myykö hän uudenveroista epäilyttävän halvalla? Mistä pyörät ovat peräisin? Onko myynnissä varastettua tavaraa?

Moderoija-agentit tekeävät yhteistyötä poliisin kanssa. Varkaita jäljittävät viranomaiset ja nettitorin valvojat raportoivat toisilleen, jos he ovat päässeet polkupyöräkoplien kintereille.

Myös kauppapaikan ostajat ja myyjät käräyttävät pyörävarkaita. Nettishoppailijan hälytyskellot alkavat helposti soida epäilyttävien pyörien kohdalla. Moderaattorit ottavat vastaan yleisövihjeitä, ja ne saattavat olla merkittäviä johtolankoja pyörävarasjahdissa.

Käytetyn polkupyörän ostajan kannattaakin olla tarkka ja vaatia myyjältä tietoa pyörän alkuperästä. Mikäli käytettynä hankittu kesä-Jopo osoittautuu varastetuksi, ostaja saattaa syyllistyä varastetun tavaran kätkemisrikokseen.

Polkupyörä lukittuna.
Elina Jämsen / Yle

Vakuutusyhtiössä Jopo-varkaudet korpeavat. Kassa on huvennut maksettujen korvauksien takia.

Yhtiössä syntyy idea: Kerätään yhtiölle tulleet Jopo-varkauksien korvaushakemukset yhteen, tehdään niistä kartta ja julkaistaan se netissä. Jospa ihmiset tajuaisivat silloin huolehtia pyöristään paremmin?

Idea kartasta toteutui. (siirryt toiseen palveluun) Ylekin otti vakuutusyhtiöön yhteyttä ja päätti tehdä oman esityksensä suosikkipolkupyörän varastamistiheydestä, mutta laajemman. Sellaisen, jossa näkyvät kaikki poliisille ilmoitetut varkaudet Hangosta Utsjoelle.

Ehkä yhä useampi polkupyörän omistaja havahtui lukitsemaan ajokkinsa kunnolla tai viemään yöksi sisälle. Ehkä Jopo-varas jäi nuolemaan näppejään.

Lue seuraavaksi