Autot vai pyörät? Helsingin valtapuolueet vastakkain kaupungin puhutuimmasta kadunpätkästä

Autojen läpiajo loppuu pääkaupungin perinteisellä sisääntuloväylällä, jos kaupunginvaltuusto hyväksyy Hämeentien liikennesuunnitelman ensi viikolla. Historiallinen päätös nopeuttaisi joukkoliikennettä ja tekisi pätkällä pyöräilystä entistä turvallisempaa. Kokoomus haluaa ottaa aikalisän uusille selvityksille.

Kotimaa
Hämeentie Kurvin kohdalla Helsingissä
Hämeentien pyörätiet jakavat mielipiteitä Helsingissä

Helsingin suurimmassa puolueessa kokoomuksessa katsotaan, että Hämeentien liikennesuunnitelmissa pitäisi ottaa aikalisä. Itäisen kantakaupungin iso myllerrys on vasta aluillaan.

– Esimerkiksi Kruunuvuoren asuinalueen, Kruunusiltojen ja Kalasataman alueen rakentuminen on niin iso kysymys, että se puolustaa aikalisää, kokoomuksen valtuustoryhmän puheenjohtaja Lasse Männistö sanoo.

Yksityisautoilun ei uskota mukautuvan muutokseen ilman ongelmia.

– Meitä hirvittää se, mitä tapahtuu Sörnäisten rantatiellä ja Kallion asukaskaduilla päätöksen seurauksena. Kaupungilla on vielä edessään Hakaniemen sillan uusiminen, kaupunginsuunnittelulautakunnan kokoomuslainen puheenjohtaja Risto Rautava muistuttaa.

Osa kokoomuslaisista kammoksuu ajatusta yksityisautoilun kieltämisestä.

Nainen taluttaa pyörää Hämeentien yli.
Joukkoliikennettä ja pyöräilymahdollisuuksia halutaan edistää Hämeentiellä henkilöautojen kustannuksella.YLE

– Emme halua tehdä näin dramaattista päätöstä pyöräilyn puolesta niin, että se estää yksityisautoilun kategorisesti, Männistö sanoo.

Päättäjiä kuitenkin velvoittaa Helsingin strategiaohjelma, joka painottaa joukkoliikenteen, pyöräilyn ja jalankulun lisäämistä.

– Länsimetro hanke on valmistumassa, satojen miljoonien pikaraitiotie Kruunuvuoreen valmistuu ja lisäksi rakennamme joka vuosi uusia pyöräteitä. Kaikki tämä tapahtuu kokoomuksen vahvalla tuella, mutta me näemme, että näiden lisääminen ei saa tapahtua yksityisautoilua rajoittamalla, Männistö sanoo.

Autot ohjattaisiin Sörnäisten rantatielle

Kaupunginhallitus asettui aiemmin tukemaan suunnitelmaa äänin 10–5, mikä antaa suuntaa valtuustonkin tulevalle päätökselle.

Hakaniemen ja Kurvin välistä pätkää kehitettäisiin joukko- ja kevyen liikenteen ehdoilla: bussit, ratikat, polkupyörät ja jalankulkijat valtaavat kadun. Yksityisautot pääsevät tielle, mutta läpiajo kielletään ja autot ohjataan Sörnäisten rantatielle.

Yksi ajokaista poistetaan ja kevyen liikenteen käyttöön niin, että autot ja bussit ajavat samaa kaistaa. Bussien ajokaistan ja jalkakäytävän väliin tulee 2,5 metriä leveä pyörätie. Tämä parantaa jalankulkijoiden turvallisuuden tunnetta.

Kriitikot sanovat suunnitelman osoittavan jälleen, että pyöräilyä suositaan Helsingissä muiden liikkumismuotojen kustannuksella.

– Voisi sanoa, että on jo aikakin, kun henkilöautoilua on suosittu viimeiset 50 vuotta, sanoo Helsingin polkupyöräilijöiden puheenjohtaja Matti Kinnunen.

– Pyöräilyn edut ovat selkeät: pyöriä mahtuu enemmän samaan paikkaan ja pyöräilijät pysyvät terveempinä, Kinnunen tuumaa.

Polkupyöräilyn suosio kasvaa Helsingissä jatkuvasti. Helsingin polkupyöräilijöiden jäsenet ovat sitä mieltä, että suunnitellut parannukset ovat merkittävä askel eteenpäin Helsingissä.

Kööpenhamina on yksi maailman parhaista fillarikaupungeista, johon Helsinkiä mielellään verrataan, kun etsitään parannuskohteita.

– Voisi sanoa, että on jo aikakin, kun henkilöautoilua on suosittu viimeiset 50 vuotta.

Helsingin polkupyöräilijöiden puheenjohtaja Matti Kinnunen

– Sen suora vertaaminen Helsinkiin on vaikeaa, koska siellä on erilainen korkokuva ja ilmasto. Toisaalta sitä, ettei pyöräilyä tarvitsisi edistää Helsingissä ei voida perustella sillä, että meillä on talvi ja mäkiä, sanoo Helsingin polkupyöräilijöiden jäsen Aliisa Priha.

Helsingin polkupyöräilijät -yhdistys aikoo juhlistaa tapausta kuohujuomalla, jos päätös pyöräkaistojen rakentamisesta Hämeentielle viimein syntyy ensi viikolla.

Suunnitelma symboloi muutosta

Hämeentien liikennesuunnitelma (siirryt toiseen palveluun)nopeuttaisi ratikoita ja busseja 1,3 kilometrin pätkällä Hakaniemestä Kurviin jopa parilla minuutilla, mutta pyöräilykaista on erityisesti fillariaktiivien vuosikausien unelma.

– Emme halua tehdä näin dramaattista päätöstä pyöräilyn puolesta niin, että se estää yksityisautoilun.

Lasse Männistö, valtuustoryhmän puheenjohtaja, kokoomus

– Tällä hetkellä Hämeentiellä ajaminen on stressaavaa, koska siellä on busseja ja ahdasta. Se aiheuttaa pahan mielen, vaikka se olisi reittinä moneen suuntaan kaikista sopivin, Matti Kinnunen sanoo.

Hämeentieltä kerrotaan toistuvasti polkupyöräilijöiden ja bussikuskien välisistä kärhämistä. Kun vauhdinjako tai ajotapa ei miellytä, aseeksi otetaan tööttäily ja käsimerkit. Moni pyöräilijä polkee jalkakäytävällä välttääkseen hurjanpuoleisen kyydin bussikaistan puristuksessa – mikä on lain mukaan polkupyöräilijän paikka, jos kadulla ei ole pyörätietä, niin kuin Hämeentiellä.

Suunnitelman rinnalla on kulkenut Pyöräkaistat Hämeentielle -kampanja, joka sai alkunsa Facebook-ryhmästä ja laajeni kuntalaisaloitteeksi, johon kerättiin 12 000 allekirjoitusta. Nimien keruu vauhdittui huomattavasti, kun pisteet keksittiin viedä Flow Festivalille Suvilahteen.

Valtuustossa asiaa käsiteltiin viimeksi vuonna 2009.

– Silloin katsottiin, ettei tielle mahdu pyöräteitä. Nyt asiaa on valmisteltu taas ainakin viisi vuotta, Kivekäs sanoo.

Nyt strategiaan kirjattua joukkoliikenteen ja pyöräilyolosuhteiden kehittämistä ollaan Hämeentiellä muuttamassa hokemista todellisuudeksi.

– Tämä parantaa joukkoliikenteen toimivuutta valtavasti, pyöräilyn toimivuutta paljon ja kävelyolosuhteet paranevat. Henkilöautoilulle tulee pientä haittaa. Kaupungin strategia vaan muuttuu nyt asfaltiksi kadulla, sanoo vihreiden valtuustoryhmän puheenjohtaja Otso Kivekäs toiveikkaana.

Hämeentietä odottaa kasvojenkohotus

Hämeentiellä on vuosisatainen historia. Helsinkiin on tultu perinteisesti pitkin Itäistä tai Läntistä viertotietä, eli nykyistä Mannerheimintietä tai Hämeentietä.

Vilkasliikenteinen katu halkaisee Kallion kaakkoislaidan, joka on muuttunut verrattain lyhyessä ajassa erittäin halutuksi asuinalueeksi. Jos liikennesuunnitelma hyväksytään, Hämeentiellä asunnon omistavaa voi kohdata odottamaton arvonnousu.

– Kalliossa huonomaineisimmat ja hintatasoltaan matalimmat osoitteet ovat Hämeentie ja Helsinginkatu. Tämän myötä Hämeentien sekä Torkkelinmäen, Karhupuiston ja Linjojen alueen välinen hintataso tulee tasoittumaan, sanoo kiinteistövälittäjä, Kiinteistömaailma Kallion Kodit Oy:n toimitusjohtaja Maiju Cederberg.

Suunnitelma jakaa mielipiteitä yrittäjien keskuudessa. Osa kokee toimivan joukkoliikennekadun tuovan kivijalkakauppoihin uutta vilskettä. Osa näkee autoilun rajoitukset haittana toiminnalle.

– Hämeentien sekä Torkkelinmäen, Karhupuiston ja Linjojen alueen välinen hintataso tulee tasoittumaan.

Kiinteistövälittäjä, toimitusjohtaja Maiju Cederberg

– Auto on asunnonvälityksessä tärkeä työkalu, kun liikumme asiakkaiden luokse. Toisaalta en toivoisi, että asiakkaan pääsyä meidän tiloihimme millään lailla hankaloitettaisiin, Cederberg sanoo.

Toisaalta Kallion asukkaana hän tervehtii ilolla ajatusta jalankulun ja kevyen liikenteen helpottamista tiellä, jolle on kaavailtu muun muassa uusia istutuksia.

Cederberg näkisi mielellään, että linja-autotkin siirrettäisiin toiselle väylälle, koska ne aiheuttavat vaaratilanteita jalankulkijoille ja kevyelle liikenteelle. Bussit myös tuovat mukanaan melua ja pakokaasuja sekä nostavat ilmaan pölyä ja kuraa märällä säällä.

Luontopolku, missä ei pyöräile sateella kukaan?

Sekä Sdp:n kaupunginhallituksen että kaupunginsuunnittelulautakunnan jäsenet kannattivat suunniteltua joukkoliikennekatua.

– Valtuustoryhmä ottaa asiaan kantaa vasta ensi keskiviikkona. Kritiikkiäkin on, viestittää valtuustoryhmän puheenjohtaja Osku Pajamäki.

Yksi demarien kriitikoista on Tumppi Varonen, eli Tuomo Valokainen, joka kirjoitti Facebookissa, että Hämeentietä ollaan muuttamassa ”luontopoluksi”.

Hän kysyi muun muassa, mitä järkeä on siirtää autoilu kaduille, joilla on jo ennestään ruuhkaa ja ihmetteli pyöräilyn suosimista näin voimakkaasti, kun Helsingin olosuhteissa pyöräillään vain puolet vuodesta.

Vasemmistoliitossa on tehty pyöräkaistojen eteen työtä pitkään ja ryhmä seisoo Hämeentie-suunnitelman takana yksituumaisesti. Kantakaupungissa autoilua voisi rajoittaa enemmänkin.

– Kun siirretään painopistettä kohti joukkoliikennettä, pyöräilyä ja jalankulkua, tulisi samalla yrittää vähentää autojen painetta kohti keskustaa esimerkiksi luomalla pysäköintipaikkoja juna-asemille kantakaupungin ulkopuolelle, vasemmistoliiton ryhmän puheenjohtaja Veronika Honkasalo muistuttaa.

Jokainen tietää että siellä mahtuvat aivan hyvin ajamaan autot, julkinen liikenne ja ne muutamat pyöräilijät kesäisin.

Mika Raatikainen, valtuustoryhmän puheenjohtaja, perussuomalaiset

Perussuomalainen kaupunginhallituksen jäsen oli ainoa, joka kannatti kokoomuksen lisäksi suunnitelman kuoppaamista.

– Kielto on täysin tarpeeton. Jokainen Hämeentiellä joskus kulkenut tietää sen leveyden eli siellä mahtuvat aivan hyvin ajamaan niin autot, julkinen liikenne kuin ne muutamat pyöräilijät kesäisin. Talvella ja sateella pyöräilijöitä ei juurikaan näe, perussuomalaisten Mika Raatikainen perustelee.

Muutosta vauhdittavat osaltaan Hämeentien ratikkakiskojen huononeva kunto. Ne on pakko uusia jossain vaiheessa, eikä tienpätkää haluta avata kahdesti. Tämänhetkisissä suunnitelmissa Hämeentien muutostyöt alkaisivat 2017 jatkuen vuoteen 2019.