Laura Pakarinen ajaa savolaisia muotoilijoita yhteen: "Meillä on tekijöitä, joista voisi tulla sankarimuotoilijoita"

Itä-Suomen Muoto ry:n puheenjohtajan Laura Pakarisen mielestä savolaisten muotoilijoiden verkostoitumisesta ja yhteistyöstä olisi hyötyä kansainvälisillä markkinoilla. Myös palvelumuotoilussa suomalaisilla olisi parantamisen varaa.

muotoilu
Itä-Suomen Muoto yhdistyksen puheenjohtaja.
Toni Pitkänen / Yle

Viime vuonna Laura Pakarisella oli yksinäistä. Helsingistä muutama vuosi sitten takaisin Kuopioon muuttaneella, vaatteisiin keskittyneellä muotoilijalla oli tunne, ettei koskaan kohdannut toisia alueella toimivia muotoilijoita. Juteltuaan muotoilun ja arkkitehtuurin läänintaiteilijan Anu Muurisen kanssa syntyi ajatus paikallisesta muotoilun viikosta, Design Week Kuopiosta.

Savolaisen muotoilun suurin haaste Pakarisen mielestä on nimenomaan alan pirstaleisuus. Hänestä muotoilijoiden pitäisi verkostoitua enemmän ja tehdä yhteistyötä, jotta he pärjäisivät paremmin kansainvälistyvässä kilpailussa.

– Emme voi jäädä roikkumaan siihen savolaisuuteen ja paikallisuuteen, koska elämme globaalissa maailmassa ja mahdollisuudet ovat maailmalla.

Pakarisen mielestä muotoilijoiden joukkovoimassa on monia etuja. Järjestäytyneelle joukkiolle olisi helpompi tarjota isojakin työtilauksia. Lisäksi resursseja olisi yhdessä paremmin käsillä, sillä yksin tehdessä aika ja raha ei riitä kaikkeen.

Sankarimuotoilijoiden aika on ohi – vai onko?

Design Week Kuopion suunnittelun yhteydessä Pakarinen perusti yhdessä muiden muotoilijoiden ja läänintaiteilijan kanssa Itä-Suomen Muoto ry:n, jonka tavoitteena on tuoda muotoilijoita yhteen sekä lisätä työtilaisuuksia. Pakarinen toivoo, että tulevaisuudessa eritoten nuoret muotoilijat pääsisivät paremmin esiin ja että heille annettaisiin enemmän tilaisuuksia näyttää kykynsä.

– On hyvä, että meillä on Eero Aarnio ja Alvar Aalto, mutta meillä voisi olla esillä muitakin nimiä. Meillä on lahjakkaita tekijöitä savonmaalla, joista voisi tulla uusia sankarimuotoilijoita, mutta nuorille muotoilijoille ei anneta edes kunnolla mahdollisuutta, Pakarinen toteaa.

Jossain määrin Pakarisen mielestä sankarimuotoilijoiden aika on Suomessa ohi. Todella suuria nimiä ei alalle synny, koska niiden ei anneta syntyä.

Savolaisen muotoilun valtit piilevät hänestä savolaisessa luonteessa, suulaudessa ja supliikkiudessa. Pakarisesta savolaisilla on tiettyä hulluutta ja he uskaltavat olla rohkeasti omia itsejään. Se auttaa tuotteiden markkinoinnissa ja myynnissä. Pakarisesta juuri tuotteistaminen ja markkinointi ovat lääkkeet savolaisen muotoilun tunnettavuuden lisäämiseksi niin meillä kuin maailmallakin.

– Sanonta, että pyörää ei tarvitse keksiä uudelleen on varsin ärsyttävä siinä suhteessa, että kaikki pitää pystyä keksimään uudelleen, Pakarinen painottaa.

"Suomalaiset ovat jämähtäneet"

Maailman mahdollisuudet on tajunnut myös kuopiolainen elämysmuotoiluun keskittyneen yrityksen, Fantasia Worksin johtaja Jere Ruotsalainen. Yritys valmistaa elämys- ja aktiviteettipuistoja, mielikuvituksellisia sisustuksia ja tavallisesta poikkeavia pelikenttiä. Viimeisimmässä projektissa yritys myi teemapuiston osia Iso-Britanniaan. Ruotsalaisen mielestä on hyvä ajatella isossa mittakaavassa, vaikka Disneyn huvipuistoja kuopiolaiset eivät vielä lähdekään haastamaan.

Ruotsalaisesta suomalaisten tulisi petrata etenkin palvelumuotoilussa. Palvelumuotoilussa otetaan huomioon esimerkiksi asiakaspalvelu ja keskitytään kaikkiin asiakkaan saamiin kokemuksiin aina kaupan nettisivuista kassaneidin lopputervehdykseen asti. Palvelumuotoilulla voidaan myös vaikuttaa yrityksen brändin rakentamiseen.

– Suomalaiset ovat jämähtäneet tavaroiden muotoilutasolle. Esimerkiksi Ruotsissa on paljon hyviä brändejä, mutta Suomessa ei juurikaan, Ruotsalainen harmittelee.

Hänestä Suomessa pitäisi kiireesti kehittää uusia palveluita, tuotteita ja kokonaisuuksia, joista voisi muotoutua globaaleja brändejä. Ruotsalainen veikkaa, että suomalaisilla yrittäjillä on uskalluksen puute, onhan hän törmännyt siihen itsekin.

– Olemme vasta viime aikoina oivaltaneet, miten tämä maailmalle myynti pitää tehdä. Yrittäjällä on hirveästi mahdollisuuksia, kunhan sen vain oivaltaa, Ruotsalainen kannustaa.