Jäätelökioskeissa ratkaisee myös laatu – pienet aikovat pärjätä ilman omia kioskeja

Helsingin kaikki kioskipaikat kilpailutettiin viime vuoden loppupuolella. Jäätelökioskipaikkoja kilpailuttaessa kaupunki on painottanut myös laatua: kaupunkilaisille halutaan monipuolinen kattaus. Perinteisesti Helsingin jäätelökioskit ovat olleet kolmen vallassa.

Kotimaa
Jäätelöä pahvisessa kupissa.
Jani Ilola / Yle

Jäätelökioskit, tuo lähestyvän kesän varma merkki, ovat alkaneet hiljalleen saapua Helsingin kaduille. Perinteisesti jäätelökioskien joukossa on ollut kolme yrittäjää. Omia kioskeja on Nestlén omistamalla Pingviinillä ja Unileverin omistamalla Ingmanin jäätelöllä. Muutamia omia kioskeja on myös Helsingin Jäätelötehtaalla.

Mutta kasvaako tulevana kesänä kolmen ryhmä? Yritystä Helsingin kaupungilla ainakin tähän suuntaan on, kaupunki nimittäin on jäätelökioskipaikkoja kilpailuttaessa painottanut myös laatua.

Helsingin kaikki kioskipaikat kilpailutettiin viime vuoden loppupuolella, jolloin osa paikoista ratkesi. Ne jotka jäivät, kilpailutettiin alkuvuonna uudemman kerran. Kun kioskipaikkoja jaettiin, tarjouskilpailua ei automaattisesti vienyt se, joka tarjosi korkeinta hintaa.

– Yleisten töiden lautakunta edellytti, ettei kilpailu saa perustua pelkästään euromääräisiin tuottoihin, vaan laadullisiin kriteereihin, jotta pystytään paremmin palvelemaan kuntalaisia, kertoo alueidenkäyttöpäällikkö Pirjo-Liina Koivusaari Helsingin rakennusvirastosta.

Myös vanhoja tuttuja luvassa

Laatua arvioitiin kysymyslomakkeen muodossa toteutetun kehittämissuunnitelman avulla. Kioskia mielivältä kysyttiin muun muassa miten aikoo hyödyntää Helsingissä ja lähialueilla tuotettuja raaka-aineita, miten allergiset huomiodaan tarjonnassa ja ennen kaikkea miten kioski erottuu muista. Vastauksia kävi läpi viisihenkinen raati.

Koivusaari kertoo, että jos joku jätti kilpailussa tarjouksen vain yhdestä paikasta, se on mahdollista saada, mikäli hakija täyttää kilpailun edellytykset: on toimittanut raadille tarvittavat dokumentit ja kehittämissuunnitelman. Suosittuihin kohteisiin, joihin on tullut useampi tarjous, raati arvioi kehittämissuunnitelmat tietämättä kuka on ollut tarjoaja. Tällöin eurot eivät ratkaise tarjousta.

Vaikka kaikki kioskipaikat kilpailutettiin, todennäköisesti kioskipaikoilla nähdään paljon vanhoja tuttuja edellisiltä kesiltä.

– Yleisten töiden lautakunta päätti, että ne vanhat yrittäjät, jotka toimittivat kehittämissuunnitelman, halusivat jatkaa yrittäjinä ja olivat hoitaneet velvoitteensa hyvin, saivat suoraan oikeuden jatkaa vanhoina yrittäjinä. Meille jäi tässä yhteydessä melko paljon vanhoja yrittäjiä, jotka olivat toimineet jäätelökioskiyrittäjinä, Koivusaari kertoo.

Vuodenvaihteessa ratkenneiden kioskikilpailutusten sopimukset alkoivat 1. huhtikuuta, eli kaduilla on jo jäätelökioskeja. Vielä tarjouskilpailun ratkaisua odottaville sopimuksia tehdään parhaillaan.

Kioskeja toivotaan sinne, missä niitä jo on

Helsinki on myös kysynyt asukkailtaan, minne jäätelökioskeja haluttaisiin. Toiveita kerättiin karttapalvelussa vuonna 2014. Suunnitteluvastaava Pia Rantanen rakennusvirastosta kertoo, että mitään uusia mullistavia paikkaehdotuksia ei juuri tullut: kioskeja toivottiin sinne missä niitä nykyäänkin on eli rannoille ja keskusta-aluelle. Joidenkin ideoiden toteuttamista hillitsi se, ettei sähköjä saanut vedettyä.

Ranta-alueista uudempina paikkoina lisää kioskeja toivottiin Hernesaareen, jonne on pikkuhiljaa tulossa ravintoloita ja muuta toimintaa.

Helsinki haluaa tuoda katukuvaan kioskeja myös niin sanottujen ketterien kioskien avulla. Näiden kioskien ajatuksena on se, että kioskin pyörittämiseen luvan saanut yrittäjä voi kiertää ympäri kaupunki – myymään saa kuitenkin pysähtyä vain tietyille myyntipaikoille.

Jäätelörintamalla ketterää kioskia kokeilee ensi kesänä 3 Kaverin Jäätelö. Vuonna 2012 perustettu, nopeasti suosioon noussut 3 Kaveria tuo kaduille oman jäätelöauton. 3 Kaverin Heikki Huotari kertoo, että sen sijaan omia paikallaan pysyviä kioskeja ei ole tulossa.

Omia kioskeja ei myöskään perusta toinen helsinkiläinen pientuottaja Jädelino. Jädelino vuokraa erilaisiin tapahtumiin väliaikaista kioskia, mutta pysyvä kioski ei Jädelinon tyyliin sovi.

– Kioskeissa jäätelö ei ole kovin tuoretta, eli se menisi meidän strategiamme ohi, sanoo Jädelinon toinen perustaja Tiina Karhu.