Tuhansia esitteitä, tuhansia euroja – Puijon alueen supistunut urheilutarjonta jätti yrittäjän käsiin pinkan vanhentunutta markkinointimateriaalia

Vanhentumisesta huolimatta Puijon tornin ja majan yrittäjä aikoo käyttää matkailuesitteitä. Hän kuitenkin kaipaa kaupungin apua Puijon alueen kehittämiseksi.

Puijo
Puijon tornin esitteitä pöydällä.
Puijon tornin esitteet tilattiin muutama vuosi sitten.Kaisu Nevasalmi / Yle

Puijon alueen supistunut urheilutarjonta on osittain vanhentanut Puijon alueen matkailuesitteet käsiin. Muutaman vuoden vanhat esitteet kertovat muun muassa golfkentästä, laskettelumahdollisuuksista ja mäkihypyn maailmancup-kisasta.

Alueen golfkentän ja Antikkalan laskettelurinteen alueesta osa muutetaan tulevana kesänä paikallisen seuran ylläpitämäksi frisbeegolf-radaksi. Laskettelun jatkuminen alueella on vielä epävarmaa. Lisäksi Puijo putosi mäkihypyn maailmancup-kalenterista.

Puijon tornin ja majan yrittäjä Tiina Heinonen harmittelee tilannetta.

– Nyt ei pysty mainitsemaan esitteessäkään mitään sellaista, mikä houkuttelisi ihmisiä, Heinonen sanoo.

Käyttämättömiä matkailuesitteitä on vielä viitisen tuhatta, joiden arvo on suunnilleen 2 500 euroa. Suurin osa esitteiden tiedoista on vielä käyttökelpoista. Esitteiden uusiminen tässä vaiheessa tulisi kalliiksi, joten vanhentuneita matkailuesitteitä aiotaan käyttää niin pitkään kuin niitä riittää.

Tiina Heinonen seisoo Puijon tornin kahvilassa Kuopio taustallaan.
Kaisu Nevasalmi / Yle

Heinonen toivottaa kaikki toimijat tervetulleiksi kehittämään Puijon aluetta. Heinosesta on sääli, että Antikkalan laskettelurinne laitettiin kiinni. Hän toivoo, että rinteen avaamisesta kiinnostunut rinneyhtiö Huippupaikat saisi rakennettua paikalle tarpeellisen lumetusjärjestelmän.

Kaupunki ei ole ollut esitteiden suhteen osallisena. Tiina Heinonen ei odota, että kaupunki ottaisi asiaan kantaa millään lailla, koska esitteet on tarkoitettu Puijon tornin markkinointimateriaaliksi. Heinonen kuitenkin kaipaa kaupungin apua Puijon alueen kehittämiseksi.

– Yksittäinen yritys ei pysty yksin kannattelemaan tätä kaupungin imagolle tärkeää aluetta, siihen tarvitaan kaupungin apua. Siitä ei olisi apua vain meidän yrityksellemme vaan se olisi matkailumarkkinointia, josta hyötyvät kaikki tällä saralla toimivat yritykset, Heinonen painottaa.