Peliälyn tutkijan neuvo: Ajattele aikaa ja tilaa – sitten toista 100 000 kertaa

Pelitilanteen lukeminen on aivan yksinkertaista: jos haluat joukkueellesi maalin, järjestät sille raon ja sekunteja. Tutkijan mukaan pelisilmä harjaantuu, kun keksii alkuun edes kaksi vaihtoehtoa minne pelivälineensä osoittaa.

urheilu
Peliä jalkapalloharjoituksissa.
Petri Aaltonen / Yle

Pitkäaikaisella jalkapallon taustavaikuttajalla Pekka Luhtasella on lohdutuksen sanoja penkkiurheilijalle, joka jäi Ylen puusilmätestissä köyhille pisteille: tilanteen lukua voi kyllä opettaa itselleen.

– Ilman muuta voi, varsinkin rajoittuneimmille. Kaikki eivät pysty ennakoimaan, miten tilanne etenee. Oppiakseen tekemään oikeanlaisen ratkaisun, täytyy nähdä monta asiaa ja tarkoituksenmukainen ratkaisu oman joukkueen kannalta.

Kilpa- ja huippu-urheilun tutkimuskeskus Kihun emeritustutkija Luhtasella on pelikäsityksen tutkimisesta vuosikymmenten kokemus. Näin hän neuvoo alkuun:

– Luo itsellesi pelitilanteessa kaksi vaihtoehtoa. Valitse niistä tarkoituksenmukaisempi.

Pelin yleiset tilanteet vaativat paljon toistoja.

Pekka Luhtanen

Kehittyneemmät pelaajat pystyvät useampiin kuin kahteen vaihtoehtoon, ja heillä on myös kehittyneemmät taidot toteuttaa vaikeampia ratkaisuja. Yksinkertaisimmillaan peliäly on tilan ja ajan hahmottamista – hyökätessä näitä kahta pitää luoda lisää, puolustaessa nämä elementit on riistettävä.

– Hyökkäyspuolella luot tilanteita, joissa on enemmän tilaa ja aikaa ratkaista – liikuttamalla vastustajaa niin, että näitä kahta elementtiä voi käyttää hyväksi. Puolustuspelissä taas mennään päinvastoin, kumpaakin pyritään vähentämään.

Kuulostaa niin helpolta. Mitä se ei ole. Tunnetun teorian mukaan 10 000 tunnin harjoittelu tekee kenestä tahansa oman alansa huippuosaajan. Yksi Pekka Luhtasen teeseistä kuuluu, että pelikäsitykseen liittyvän ennakoinnin ja taidon soveltaminen pelitilanteeseen vaatii sata tuhatta kertaa yhden ominaisuuden toistoa. Siis 100 000 kertaa.

– Pelin yleiset tilanteet vaativat paljon toistoja, Luhtanen teroittaa.

Hinkkaaminen todella muokkaa urheilijaa. Luhtasen mukaan tutkimuksissa on vertailtu urheilijoiden yleistä hahmotuskykyä, ja kehitystasossa näkyy eroja junioritasoisten, keskitasoisten ja maajoukkuetason urheilijoiden välillä.

Joukkuelajissa Luhtanen painottaa, että älykkäällä urheilijalla on pelisilmää tehdä ratkaisunsa nimenomaan joukkueen parasta ajatellen. Häntä kuitenkin huolettaa, että syöttökuvioihin ja joukkueen sijoittumiseen kentällä keskittyvä pelikäsitysajattelu saattaa aliarvioida yksilösuorittamista.

– Pelikäsityksestä puhuttaessa usein unohtuu, että taitava pallollinen pelaaja pystyy itse harhautuksilla ja kuljetussuunnan muutoksilla tekemään aikaa ja tilaa.