Väsymys estää nuoria oppimasta - opettajilta kaivataan selkeyttä koulutöiden kaaoksessa

Yle Uutisluokka kysyi kolmen eri koulun nuorilta, mikä heitä estää oppimasta. Yläkouluikäisten vastauksissa nousivat esille muun muassa rauhattomat oppitunnit, täyteen ahdetut aikataulut ja älypuhelimen kutistamat yöunet.

Yle Uutisluokka
Kaksi oppilasta koulutehtävien äärellä.
Uutisluokkalaiset kertovat syitä siihen, miksi oppiminen on hankalaa.

Hektinen elämänrytmi sekä koulussa että sen ulkopuolella aiheuttaa monille nuorille väsymystä. Väsymys taas vaikeuttaa oppimista. Yle Uutisluokassa mukana olevat koululaiset kertovat, että runsaat koulutehtävät ja monet harrastukset vievät aikaa vapaa-ajalta ja levolta.

Ilmiön on huomannut myös historian ja yhteiskuntaopin lehtori Aino-Maija Viljamaa, joka opettaa 7-9. luokkalaisia Niva-Kaijan koulussa Nivalassa.

- Oppilaat kertovat, että koulussa on liian pitkiä päiviä, tunneilla liikaa asiaa, liikaa läksyjä, monta koetta samalla viikolla ja harrastuksia joka illalle. Vaatimuksia satelee joka puolelta, se uuvuttaa, Viljamaa sanoo.

- Palaute pistää opettajankin miettimään.

Älypuhelin vie iltaunet

Älypuhelin kaappaa suuren osan nuorten ajasta. Puhelinta saa käyttää yhä useammin myös oppitunneilla. Vastanneiden uutisluokkalaisten mukaan puhelin on niin koukuttava, että koulutehtävien ohella puhelimesta katsotaan videoita, pelataan pelejä ja seurataan sosiaalista mediaa.

- Kännykän käyttö tunnilla aiheuttaa melua ja häiritsee työrauhaa, sanoo seitsemäsluokkalainen Matias Tuokkola Riihikallion koulusta Tuusulasta

Puhelimen käyttö venyttää myös nukkumaanmenoa, mikä taas näkyy seuraavana päivänä koulussa.

- Jos olen puhelimella illalla ja menen nukkumaan myöhään, niin sitten asiat eivät kiinnosta tunnilla niin paljon, koska väsyttää, sanoo yhdeksäsluokkalainen Sarah Hadaya Helsingin Uudesta yhteiskoulusta.

Opettajilta toivotaan kuria ja soveltamista

Nuorilla on selvät mielipiteet siitä, mitkä asiat helpottaisivat oppimista ja tekisivät siitä mielenkiintoisempaa.

- Opettajien pitäisi olla tiukempia ja sanoa, että keskittykää opetukseen, sanoo seitsemäsluokkalainen Aron Pyssysalo Riihikallion koulusta Tuusulasta.

- Koulussa voisi soveltaa tehtäviä uudella tavalla, ettei vain istuttaisi pulpeteissa ja kuunneltaisi, toivoo seitsemäsluokkalainen Pilvi Laine Tuusulasta.

- Opettajien pitäisi tehdä enemmän yhteistyötä keskenään, jottei samaan aikaan aloitettaisi liian monta isoa projektia, toivoo yhdeksäsluokkalainen Julia Mäntylä Helsingin Uudesta yhteiskoulusta.

Kavereiden suhtautumisella koulunkäyntiin on nuorelle suuri merkitys. Sarah Hadayan mielestä hänen oppimiseensa vaikuttaa se, miten innostuneita kaveriporukassa ollaan opiskeltavista asioista. Yhdeksäsluokkalaisen Mahmod Lara-Nansin mielestä kaverit voisivatkin kannustaa toisiaan oppimisessa enemmän.