Kielto ei pure – lujitemuovia päätyy edelleen kaatopaikalle

Vuoden alussa voimaan tullut määräys kielsi lujitemuovin viemisen kaatopaikalle, mutta esimerkiksi Kokkolassa tilanne on jatkunut poikkeusluvalla samanlaisena. Jätteen kierrättämistä ja hyödyntämistä on tutkittu jo vuosia.

Kotimaa
Lasikuituisen veneen valmistusta Finn-Marinin tehtaalla Kokkolassa.
Juha Kemppainen / Yle

Lujitemuovijätettä syntyy teollisuuden prosessijätteenä ja käytöstä poistettavina tuotteina. Tyypillinen lujitemuovituote on lasikuituvene, joka tehdään yleensä lasikuidulla lujitetusta polyesteri- ja epoksihartsista.

Esimerkiksi Finn-Marinin venetehtailla lujitemuovijätettä syntyy lasikuituveneiden valmistuksessa 32 tonnia vuodessa.

– Tehtailla on oma keräysjärjestelmä, jossa lasikuitujäte pidetään erillään, prässätään ja kerätään omaan konttiinsa, toimitusjohtaja Raimo Kielinen kertoo.

Sieltä jäte olisi valmis matkaamaan käsiteltäväksi. Se menee kuitenkin kaatopaikalle.

Jätteen määrä on koko maassa suhteellisen vähäinen, joten sen kustannustehokas käsittely on hankalaa. Lujitemuovin kierrättämistä ja hyödyntämistä on tutkittu jo vuosikausia.

– Valitettavasti se on joka kerta kaatunut samaan ongelmaan: liian pienet määrät, liian kaukana toisistaan. Lasikuitujäte sellaisenaan on lämpöarvoltaan hyvää. Se kuitenkin vaatii omanlaisensa uunit tai polttolaitokset, joissa sitä voidaan polttaa sellaisella prosessilla, että järjestelmä pysyy pystyssä. Tällä hetkellä tälläkään seudulla ei sellaista laitosta ole, Kielinen sanoo.

Kaatopaikkakielto ei toimi

Lujitemuovi on päätynyt kaatopaikoille ja osittain energiahyötykäyttöön polttolaitoksissa.

Se on hyvin hankala ja erikoinen materiaali. Sen esikäsittely on vaikeaa.

Kristoffer Henriksèn, tuotantopäällikkö

Asetelman oli tarkoitus muuttua tämän vuoden alussa, kun EU-määräys kielsi lujitemuovijätteen kippaamisen kaatopaikalle.

Esimerkiksi Kokkolassa tilanne on kuitenkin pysynyt entisellään. Lujitemuovijätettä viedään ELY-keskuksesta saadulla poikkeusluvalla edelleen kaatopaikalle. Pieni määrä siitä sekoitetaan massapolttojätteen joukkoon.

– Me tutkimme ja katsomme, mitä vaihtoehtoja meillä voisi olla tämän asian suhteen, sanoo jäteyhtiö Ekoroskin yritysneuvoja Marko Berg.

Poikkeuslupaa tulee anoa vuosittain.

Suunnitelmat eivät tuottaneet tulosta

Veneteollisuudesta tunnetussa Kokkolassa yritettiin varautua kaatopaikkakieltoon, ja teollisuudessa syntyvälle lasikuitujätteelle suunniteltiin kierrätysjärjestelmää ja jäteasemaa, joka olisi pystynyt vastaanottamaan lujitemuovijätteen.

Kyseessä oli teknologiakeskus Ketekin noin pari vuotta sitten vetämä projekti, jossa tutkittiin lujitemuovijätteen kierrätystä ja hyötykäyttöä. Selvityksen mukaan lujitemuovijätettä voidaan hyödyntää sementin valmistuksessa. Tästä on kokemuksia muun muassa Saksasta.

Kukaan ei kuitenkaan lopulta tarttunut tutkimustuloksiin.

Projektissa mukana ollut Lassila & Tikanoja on juuri rakentanut uuden kierrätysterminaalin Kokkolan Lahdenperälle. Tuotantopäällikkö Kristoffer Henriksèn kertoo, että siellä ei ole toistaiseksi suunnitelmissa vastaanottaa lujitemuovia. Sille ei ole löytynyt järkevää ja kustannustehokasta käsittelytapaa ja -kanavaa.

– Se on hyvin hankala ja erikoinen materiaali. Sen esikäsittely on vaikeaa, Henriksèn sanoo.