Koulukuljetussäästöt pelottavat vanhempia Lempäälässä – neljän kilometrin reitillä roppakaupalla riskejä

Pääväylän reunaa, järven rantaa, venesatama ja rautatie. Päätös lopettaa 5-8-vuotiaiden koulukuljetukset on saanut vanhemmat takajaloilleen Lempäälässä. Valtuuston käsittelyä ja päätöksen purkamista vaaditaan kuntalaisaloitteella.

Lempäälä
Lempoisten koulu, Lempäälä
Lempäälän Lempoisten koulu.Antti Eintola / Yle

Lempääläläinen Akseli -poika on aloittamassa koulutiensä ensi syksynä. Matkaa koululle on 4,1 kilometriä ja lautakunnan päätöksen mukaan seitsenvuotias lapsi joutuu kävelemään sen. Säästösyistä koulukuljetukset on päätetty lopettaa esi-ja alakoululaisilta alle viiden kilometrin matkoilta.

Lempäälässä koulureitti on arvioitu turvalliseksi. Ylityspaikoilla on suojatiet ja Valkeakoskentien reunassa menee pyörätiet. Aikuisille reitti onkin turvallinen, mutta ei lapsille, arvioi Laasonportin omakotiyhdistyksen puheenjohtaja Janne Koskinen.

– Omakotialueelta lähtee 117 lasta koulua kohti joka päivä ja suurin osa menee kouluun yhdeksäksi. Siinä on niin hillitön määrä lapsia yhtä aikaa. Mennään kilpaa ja ohitellaan eikä se ole turvallista, kun vieressä ajetaan kahdeksaakymppiä.

Koskisen mukaan isompi murhe kuitenkin on kilometrin matka, jossa reitti menee järven rantaa.

– Kun siinä on näitä 5-8-vuotiaita kävelijöitä, miten he pystyvät ympäri vuoden joka päivä vastustamaan veden houkutusta. Kuinka kiva siinä onkaan käydä vähän leikkimässä tai katselemassa, kuinka jäät heikkenevät.

Reitillä on myös venesatama, rautatie, Lempäälän kanava ja pienille lapsille sopimattomia paikkoja ilman valvontaa.

Myös lukion työmaa on iso liikenteellinen riski reitillä, sanoo Janne Koskinen.

– Siinä on hyvin paljon raskasta liikennettä, siinä pyörii kaivinkonetta jne. Esimerkiksi viime viikolla naapurin tyttö meinasi jäädä kaivinkoneen alle.

Pissahätä yllättää pienen matkalla

Pienen pojan isänä Janne Koskinen arvioi pienen lapsen koulumatkaan kuluvan runsaasti aikaa.

– Jos ajattelee, kuinka kauan 5-8 -vuotias eskarilalnen tai alaluokkalainen kulkee viiden kilometrin matkaa, niin tunti ja 15 minuuttia siihen menee, vaikka he kävelisivät jatkuvasti.

– Ja sitten tulee kaikenlaisia pysähdyksiä. Siinä tulee pienelle lapselle jo vessahätäkin reissun aikana.

Siinä on hyvin paljon raskasta liikennettä. Esimerkiksi viime viikolla naapurin tyttö meinasi jäädä kaivinkoneen alle.

Janne Koskinen

Koskista kismittävät ihmisten kirjoitukset, että 50-luvulla lapset kävelivät vielä pidempiä matkoja.

– Ei ole tätä päivää että ilapset kävelevät näin paljon. Ja moni muukin asia on edistynyt 50-luvusta.

Janne Koskinen korostaa, että heidän alueensa ei ole maaseutua, vaan Lempäälän kunnan asemakaava-aluetta, jonne ei ole kuitenkaan julkista liikennettä eikä vaihtoehtoa koulukuljetuksille.

– Silloin kun ostimme tontit, koulu oli 6 kilometrin päässä, ja kaikille oli kuljetus. Kun alue kasvoi Lempäälä vaihtoi koulualuetta eikä kyytejä enää saa. On huijattu olo. Mekin ostettiin tontti täältä, koska koulukyydit oli tarjolla. Mutta ei ole enää.

Päätöstä ei niellä kakisematta

Lempääläiset ovat tehneet koulukyytisäästöistä kuntalaisaloitteen. Sen on allekirjoittanut 371 ihmistä. Tarkoituksena on saada kyytiasia käsittelyyn valtuustossa. Aloitteen puuhamiesten mukaan säästöpäätös ei ollut järkevä, sanoo Janne Koskinen.

– Tarve iltapäivätoimintapaikoille kasvaa, koska vanhemmat ovat pakotettuja viemään lapset ip-toimintaan, etteivät lapset joudu kävelemään pitkiä matkoja. Lempäälä on myös vähentänytiltapäivätoimintapaikkoja eikä kaikille ole sitäkään vaihtoehtoa tarjolla.

On huijattu olo. Mekin ostettiin tontti täältä, koska koulukyydit oli tarjolla. Mutta ei ole enää.

Janne Koskinen

Pitkiä kävelymatkoja ja lapsen jättämistä yksin kotiin pitkiksi ajoiksi ei haluta hyväksyä ja kaikki kivet aiotaan kääntää, vakuuttaa Koskinen.

– Kimppakyytejä on järjestetty talvipakkasilla isommille lapsille. Se on ollut iso rumba ja aina joku on jäänyt ilman kyytiä. Nyt tarve lisääntyy moninkertaisesti.

Lempäälän kunnasta on Koskisen mukaan myös ehdotettu, että ostakaa itse kuljetuksia.

– Se on periaatteessa hyvä idea. Olemme pyytäneet kuntaa järjestämään niin, että kunta voisi tilata kyydit ja me maksaisimme, mutta sekään ei kunnalle käy. Jos me itse lähdemme tilaamaan kyytiä, ongelmaksi tulee se, kuka laskuttaa ja karhuaa. Kunnalla olisivat prosessit ja työntekijät valmiina, meillä ei.

Taistelutta ei Lempäälässä luovuteta.

– Jos valtuusto ei muuta päätöstä, on edessä vielä monta vaihtoehtoa hallinto-oikeuteen valittamisesta lähtien. Voidaan myös kerätä kansalaisaloite, jolla pyritään muuttamaan kilometrirajoja valtakunnallisesti.