Tältä näyttää Helsinki-Vantaan lentoasema neljän vuoden päästä

Helsinki-Vantaan lentoasemalla on alkanut valtava laajennushanke. Lentoasemalla pitäisi olla neljän vuoden päästä 45 prosenttia enemmän neliöitä kuin nyt eli yhteensä kymmenen eduskuntatalon verran. Kasvuodotukset ovat paljolti Aasian-liikenteen varassa.

Kotimaa
Laajennusosan havainnekuvia Helsinki-Vantaan lentokentältä.
Runsas lasin ja puun käyttö tuovat matkustajatiloihin valoisuutta ja luonnonläheisyyttä, kertoo Helsinki-Vantaan lentoaseman laajennuksen pääsuunnittelija Tuomas Silvennoinen. Havainnekuvassa uusi eteläinen siipi valmiina.PES-arkkitehdit Oy / Finavia

Helsinki-Vantaan valtavan laajennushankkeen peruskivi muurattiin tänään lähellä nykyistä läntistä siipeä, josta lähtevät nyt Schengen-alueen ulkopuoliset lennot mm. Lontooseen ja Aasiaan. Läntistä siipeä jatketaan ensi vaiheessa etelään päin, seuraavissa vaiheissa kohti länttä - satoja metrejä.

Jo kesäksi valmistuu uusi bussiterminaali nykyisen läntisen siiven eteen.

Viimeisessä vaiheessa kaikki lentokentälle tulevat ja lähtevät matkustajat on tarkoitus ohjata saman hallin kautta, joka rakennettaisiin nykyisen T2-lähtöhallin ja taksirampin paikalle. Tämä on vasta suunnitteluvaiheessa ja toteutetaan viimeisenä.

Finavian noin 900 miljoonan euron rakennushanke on yksi Suomen suurimmista. Lentoaseman neliömäärä lisääntyy 45 prosenttia ja vastaa neljän vuoden päästä, vuonna 2020, jo kymmentä eduskuntataloa.

Tuhansia työpaikkoja, jos lentoliikenteen kasvu jatkuu

Viime vuonna Helsinki-Vantaan kautta lensi 16,4 miljoonaa matkustajaa. Vuonna 2020 Helsinki-Vantaan kentälle toivotaan 20:tä miljoonaa matkustajaa. Jos tämä toteutuu, myös uusia työpaikkoja syntyy 5 000.

Laajennuksen rakennusaikainen työllisyysvaikutus on vielä mittavampi eli 14 000 henkilötyövuotta.

Finavian toimitusjohtajan Kari Savolaisen mukaan hanke toteutetaan vaiheittain, jotta liinat voidaan vetää kiinni, jos lentoliikenteen kasvu tyssää. Helsinki-Vantaan matkustajamäärä kasvoi 3 prosenttia vuodesta 2014 vuoteen 2015 (15,9 miljoonasta 16,4 miljoonaan matkustajaan).

Kasvua odotetaan lähinnä Aasian-liikenteestä, ja Finavia on palkannut lentoasemalle muun muassa kiinaa osaavia työntekijöitä. Jo nyt lentoaseman matkustajista 51 prosenttia on ulkomaalaisia.

Yhä useampi yöpyi Suomessa

Ulkomaalaiset matkailijat yöpyivät Suomessa viime vuonna lähes 30 miljoonaa yötä. Kasvua on edellisvuodesta prosentin verran - huolimatta venäläismatkailijoiden kaikkoamisesta, ilmenee Finpron Visit Finlandin tuoreesta selvityksestä.

Nyt yritetään saada myös konetta vaihtavat aasialaiset jäämään Suomeen muutamaksi päiväksi. Heitä varten on perustettu Stopover-sivusto (siirryt toiseen palveluun), jonka kautta voi varata vaikka melontareissun tai saada ohjeet Marimekon myymälän löytämiseen. Valtaosa aasialaisista varaa matkansa kuitenkin matkatoimiston kautta, ja nyt yritetään saada myös näitä matkatoimistoja Stopover-asiakkaiksi.

Kovaa kisaa aasialaisista matkustajista käydään myös sosiaalisessa mediassa. Esimerkiksi Facebookissa Helsinki-Vantaa jakoi muutama päivä sitten englanninkielisen vinkin (siirryt toiseen palveluun), mitä sovelluksia kannattaa ladata kännykkään ennen matkaa.

Yllä olevissa Finavian havainnekuvissa näkyvän terminaalin laajennusosan on suunnitellut kansainvälistäkin tunnustusta saanut suomalainen arkkitehtitoimisto PES-Arkkitehdit. Sama yritys on suunnitellut myös Helsinki-Vantaan vuosina 1996 ja 1999 valmistuneet laajennukset.