Päätoimittajalta: Suomalainen hyötyisi, jos uutismedia tekisi yhteistyötä

Yle on valmis tutkimaan kaikkia mahdollisia tapoja tehdä yhteistyötä kotimaisen vastuullisen median elinvoiman edistämiseksi. Tämä voi olla yhteistyötä sisällöissä verkossa, kirjoittaa Yle Uutisten vastaava päätoimittaja Atte Jääskeläinen.

Kotimaa
Atte Jääskeläinen
Atte JääskeläinenYle

Lehdistö, Yle ja muut vastuulliset mediat ovat tärkeitä suomalaisille ja suomalaiselle demokratialle.

Kotimainen kaupallinen media on talousvaikeuksissa. Lama ja kansainväliset uudet mainosalustat, kuten Google ja Facebook, ovat vieneet mainoseurot. Yhä useampi kysyy, voisivatko lehdet ja Yle keskinäisen näykkimisen sijasta tehdä yhdessä jotain suomalaisen uutismedian monipuolisuuden turvaamiseksi.

Evan johtaja Matti Apunen kysyi minulta Nyt puhutaan Ylestä -ohjelman keskustelussa viime torstaina, miksi Yle ei nosta uutissivuilleen enemmän muiden medioiden uutislinkkejä. Vastasin, että toki voisimme niin tehdä.

Maaseudun Tulevaisuuden päätoimittaja Jouni Kemppainen ehdotti kolumnissaan seuraavana aamuna lähes samaa asiaa: että Yle avaisi verkkopalveluunsa näkymän muiden suomalaisten mediatalojen uutissivustoille. "Suuri suomalainen yleisö saisi lisää hyvää uutissisältöä, kaupallinen media saisi verkkosivuilleen lisää kävijöitä ja kotimainen media saisi lisää mainostuloja kansainvälisten jättien sijaan."

Miksei. Suomalaisen median moniarvoisuuden pelastamiseksi tarvitaan toki paljon muutakin kuin linkitystä nettisivuilla, mutta tämä voisi olla hyvä alku yhteistyölle.

Ylen ja lehdistön välinen jännite on ollut olemassa koko Ylen 90-vuotisen olemassaolon ajan. Kun Ylen radiokanavilla alettiin 1920-luvulla lukea yhdet STT:n sähkeuutiset illassa, Karjalaisen kolumnisti pelkäsi lehtien kaatuvan jo siihen.

Erilaista nokkapokkaa rooleista, rahoista ja journalismin linjastakin on käyty siitä lähtien. Todellisuudessa lehdistö ja Yle ovat hyötyneet toisistaan: Suomessa on asiasisällöistä poikkeuksellisen kiinnostunut yleisö, ja maailmallakin vahvan lehdistön ja vahvan yleisradioyhtiön yhteys näyttäisi olevan ilmeinen.

Suhteissa siirryttiin uuteen vaiheeseen, kun maailma muuttui ja lehdistökin siirtyi paperilta sähköiseen mediaan, jolloin perinteinen toimialajako katosi.

Sähköisen median todellisuus ei ainakaan vielä ole vastannut lehtien odotuksia. Kehittämiseen pitäisi satsata hyperkilpailun oloissa suuria summia tietämättä, syntyykö sillä menestystä koskaan.

Olemme valmiita tutkimaan kaikkia mahdollisia tapoja tehdä yhteistyötä kotimaisen vastuullisen median elinvoiman edistämiseksi.

Se voi olla yhteistyötä sisällöissä verkossa. Voimme selvittää, voisivatko Ylen sisällöt olla lehdistön vapaasti käytettävissä ja ovatko lainsäätäjä ja lainvalvojat valmiita meille tällaiseen luvan antamaan.

Voimme tutkia, mitä Anssi Vanjoen mediatyöryhmän esittämä Ylen ylläpitämä kansallinen digitaalinen alusta voisi käytännössä olla ja onko siihen liittymiseen yksityisellä puolella haluja. Riittäisikö Ylen videosisällöistä jaettavaksi? Voimme pohtia, olisiko Ylellä hallussaan sellaista tutkimustietoa, osaamista tai tekniikkaa, josta riittäisi jaettavaksi.

Kysyin jo ideoita yhteistyöstä Innovaatiot ja journalismi -yhteisössä verkossa. Vajaassa vuorokaudessa sain jo monia ehdotuksia: “Uutisvahdin alusta & algoritmit start upien käyttöön joko ilmaiseksi tai halvalla”, ehdotti Juha Honkonen. “Varmasti myös vaalikoneen tekniikka kiinnostaisi monia”, jatkoi Johanna Vehkoo. “Aamun ajatus: kuvat, grafiikat ja videot Wikimedia Commonsiin. Kaikki”, ehdotti Petteri Numminen.

Jos lehdistön puolella nyt on kotimaisen median yhteistyön pohtimiseen aitoa halua, kokoonnutaan yhteiseen pöytään. Katsotaan kiinnostuneiden kesken, mitä voisimme yhdessä tehdä. Päätoimittajat, tarkkailkaa postianne. Löydätte sieltä kutsuni lähipäivinä.

Atte Jääskeläinen
Johtaja, vastaava päätoimittaja
Yle Uutis- ja ajankohtaistoiminta