1. yle.fi
  2. Uutiset

Joka neljäs harkinnut pankin vaihtoa osin Panama-vuotojen takia – suomalainen silti naimisissa pankkinsa kanssa

Valtaosa suomalaisista on uskollinen nykyiselle pankilleen. Joka neljäs on kuitenkin harkinnut pankin vaihtamista Panama-paljastusten takia. Nordean asiakkaissa uskollisuus on alhaisinta tasoa veroparatiisikohun takia. Tämä käy ilmi Ylen Taloustutkimuksella teettämästä kyselystä.

Panaman paperit

Suomalaiset ovat uskollisia pankkisuhteelleen, ja pankkia ilmoittaa vaihtaneensa kyselyssä vain harva. Joka neljäs on kuitenkin harkinnut pankin vaihtamista. Ylivoimainen enemmistö (70 %) ei ole edes harkinnut pankin vaihtamista.

grafiikka pankkisuhteesta
Yle Uutisgrafiikka

Tärkein syy pankinvaihdon harkintaan on pankkien kilpailuttaminen. Panama-paperit ja yhteydet veroparatiiseihin ovat vasta toiseksi tärkein syy, vaikka lähes yhtä tärkeä.

grafiikka pankin vaihtamisesta
Yle Uutisgrafiikka

– Panama-paperit ovat aiheuttaneet lähinnä imago-kolauksen pankeille, mutta todella harva on oikeasti äänestänyt jaloillaan. Herättää pahennusta, ja moni miettii vaihtaisiko pankkia, mutta käytänössä kuitenkaan ei juuri vaihdeta, sanoo tutkimuspäällikkö Juho Rahkonen Taloustutkimuksesta.

Kun Nordean hallituksen puheenjohtaja Björn Wahlroos sanoi kunnioittavansa ihmisten oikeutta äänestää jaloillaan, hän ilmeisesti tiesi, etteivät ihmiset mihinkään lähde, arvioidaan Taloustutkimuksesta.

Panamapapereihin liittyvät ay-liikkeen protestit ovat ehkä heikentäneet Nordean imagoa, mutta eivät ole juurikaan näkyneet käytännön tasolla.

SDP on lähettänyt tarjouspyynnöt pankeille tällä viikolla, ja käytännössä Nordeasta lähteminen etenee, kun tarjouspyynnöt ovat valmiita.

– Jäsenistön palaute päätöksestä on ollut, että hyvä että teette niin kuin sanotte, kertoo puoluesihteeri Reijo Paananen.

Paanasen mukaan kaikilta yrityksiltä pitää vaatia moraalia, ei vain pankeilta.

– Puolue haluaa viestittää, että täytyy toimia niin kuin tässä yhteiskunnassa yleensä toimitaan. Se lähtee verotuksesta, siitä että kukaan ei lusmuile sen oman osansa kanssa. Haluttiin osoittaa tämä käytännössä ja vaihtaa sellaiseen pankkiin, johon voimme luottaa paremmin, sanoo Paananen.

Moraali tärkeämpää vanhemmille

Nuoret aikuiset 25-34 vuotiaat ovat herkempiä kilpailuttamaan pankkia, koska se on nuorille ajankohtainen asia. Ehkä kilpailutukseen on myös kasvettu.

Veroparatiisiasiat vaikuttavat eniten vanhempiin asiakkaisiin. Heille moraali on tärkeämpi kuin nuoremmille. Yli 65-vuotiaista hieman yli puolet vastasi, että veroparatiiseilla on vaikutusta, jos he ovat vaihtaneet pankkia tai harkitsevat vaihtavansa.

Tutkimus osoittaa myös sen, että Panama-paperien vaikutus on keskittynyt ennen kaikkea Nordeaan: 67 % sen asiakkaista, jotka harkitsevat poislähtöä, mainitsee syyksi veroparatiisikytkökset. Danske Bankilla luku on 32 %.

– Mainetappio on näyttää olevan Nordeassa suurin, siellä on myös vähemmän uskollisia asiakkaita, sanoo Rahkonen.

Muut suuret pankit ovat saaneet vain vähän imagokolhua Panama-paljastuksista. Tämä osoittaa Taloustutkimuksen mukaan, että suomalaiset pankkien asiakkaat seuraavat uutisia varsin tarkasti.

grafiikka pankinvaihdosta
Yle Uutisgrafiikka

Suomalaiset näyttävät arvostavan vakautta ja pysyvyyttä. Suurin osa uskollisista asiakkaista (peräti 75%) kertoo arvostavansa pitkää pankkisuhdetta, ja sen mukanaan tuomaa uskollisuutta. Asuntolainan alhainen marginaali on merkittävä uskollisuuden syy vain joka neljännelle.

– Pankkitoiminnassa, jos missä, on kysymys ennen kaikkea luottamuksesta, ja se on tunneperäinen asia.

Luottamusta on tai ei ole. Käytännön tekijät vaikuttavat vähemmän ihmisen päätökseen kuin yleisesti pankkeja kohtaan tunnettu luottamus, sanoo tutkimuspäällikkö Rahkonen.

Pankkeihin myös halutaan luottaa, koska useimmilla ihmisillä on pankkisuhteessa paljon pelissä. Uskollisimmat asiakkaat on tutkimuksen mukaan OP Ryhmällä (80%).

Taulukoissa voi tulla vastausten yhteisprosentiksi yli 100 prosenttia siitä johtuen, että vastaaja on voinut valita monta vaihtoehtoa.

Suomalaiset ovat ylipäätään uskollisia isoille instituutioille. Myös vakuutusyhtiöille ollaan Taloustutkimuksen mukaan yllättävän uskollisia. Vain joka kymmenes näyttäisi olevan vaihtamassa vakuutusyhtiötä. Tunneseikoilla näyttäisi olevan merkitystä vakuutusyhtiöidenkin kohdalla, arvioi Juho Rahkonen. Halukkuudella vaihtaa vakuutusyhtiötä ei ole mitään tekemistä Panama-vuotojen kanssa.

_Otsikkoon lisätty sana: osin klo 11.17 _

Lue seuraavaksi