Meksikon pääkaupunki yskii – miljoonakaupungin ilmanlaatu romahti

Erityisesti lapset ja astmaatikot ovat vaarassa saada oireita ilmansaasteista Meksikon pääkaupungissa Méxicossa. Entinen ympäristöministeri syyttää saastekriisistä poliitikkoja.

ilmasto
Jalankulkijoita ruuhkassa. Pääkaupunkiseudun asukkaat tekevät päivittäin 4,2 miljoonaa työmatkaa yksityisautoilla Méxicon keskusta-alueille. Osasyynä on puutteeellinen julkinen liikenne.
Pääkaupunkiseudun asukkaat tekevät päivittäin 4,2 miljoonaa työmatkaa yksityisautoilla Méxicon keskusta-alueille. Osasyynä on puutteeellinen julkinen liikenne. Anna-Reetta Korhonen / Yle

– Lapset ovat levottomia eivätkä jaksa keskittyä opetukseen. Välillä he pyytävät päästä edes istumaan käytävälle, kertoo rehtori Maritza Aguilar Fragozo Benito Juarezin ala-asteella Meksikon pääkaupungissa Méxicossa.

Ilmanlaatu oli miljoonakaupungissa pahimmillaan maaliskuussa, jolloin ala-asteen oppilaat eivät ulkoilleet lainkaan. Normaalisti lapsilla on puolen tunnin ulkoilutauko päivässä ja liikuntatunnit järjestetään ulkona.

Rehtori Fragozo näkee yhteyden ilmansaasteiden ja lasten hengitystiesairauksien välillä.

– Jokaisella luokalla parilla lapsella on astma. Lapsilla on usein myös keuhkoputkentulehduksia, Fragozo sanoo.

Ilmansaasteista keskeinen on otsoni, jonka määrä on noussut rajusti pääkaupungissa Méxicossa. Otsoni ärsyttää keuhkojen limakalvoja ja vaurioittaa keuhkokudosta. Erityisen herkkiä otsonin aiheuttamille oireille ovat astmaatikot ja pikkulapset.

Kaupungin saastekriisi puhkesi tänä keväänä, kun tuulet pysäyttivät saastemassat kaupungin ylle. México sijaitsee vuorten ympäröimässä laaksossa, jonnesaasteet kerääntyvät helposti.

Koululaiset pelaavat palloa. Liikuntatunnit pidetään yleensä ulkona Benito Juarezin ala-asteella pääkaupungissa Méxicossa. Maaliskuussa lapset eivät päässeet ulos kertaakaan saasteiden takia.
Liikuntatunnit pidetään yleensä ulkona Benito Juarezin ala-asteella pääkaupungissa Méxicossa. Maaliskuussa lapset eivät päässeet ulos kertaakaan saasteiden takia.Anna-Reetta Korhonen / Yle

Yli puoli miljoonaa vanhaa autoa kaduille

Saasteongelman paheneminen johtuu siitä, että Meksikon korkein oikeus päätti viime vuonna muuttaa autoilun käyttörajoituksia pääkaupungissa.

Aikaisemmin sallittuja ajopäiviä myönnettiin auton iän mukaan, mutta uusi linjaus salli autoille ajopäiviä kulkuneuvojen saastuttavuuden mukaan.

Suurkaupungin hallitus tulkitsi oikeuden päätöksen niin, että käytännössä vanhojen autojen käytön rajoittamisesta luovuttiiin. Seurauksena Méxicon liikenteeseen ilmestyi vajaan vuoden aikana yli 600 000 vanhaa autoa lisää.

Pääkaupungin Méxicon entinen ympäristöministeri arvostelee linjausta.

– Tämä oli suuri poliittinen virhe, uskoo Martha Delgado, joka toimi aikaisemmin pääkaupungin ympäristöasioiden johtavana virkamiehenä eli ympäristöministerinä.

Pääkaupungin viranomaiset ovat nyt määränneet kaikki autot käyttökieltoon yhtenä arkipäivänä viikossa sekä yhtenä lauantaina kuukaudessa kesäkuuhun asti.

Entisen ympäristöministerin Delgadon mielestä uudet rajoitukset ovat aiheuttaneet vain sekaannusta.

– Kaikkien autojen käytön rajoittaminen aiheuttaa autonsa uusineissa ihmisissä hämmennystä ja suuttumusta, Delgado sanoo. Delgado kuuluu samaan vasemmistolaiseen PRD-puolueeseen kuin Méxicon nykyinen ympäristöministeri.

Julkinen liikenne riittämätön

Pikkubussi kadulla. Saastuttavimpia ajoneuvoja ovat vanhat linja-autot, taksit ja kuljetusajoneuvot, joiden päästöjä ei rajoiteta mitenkään.
Saastuttavimpia ajoneuvoja ovat vanhat linja-autot, taksit ja kuljetusajoneuvot, joiden päästöjä ei rajoiteta mitenkään.Anna-Reetta Korhonen / Yle

Ilmansaasteisiin erikoistuneen kemistin Luis Manuel Guerran mukaan ilmanlaadun parantamisen kannalta olennaisinta olisi rajoittaa kaikista saastuttavimpia autoja kuten vanhoja linja-autoja, takseja ja kuljetusajoneuvoja. Tällä hetkellä niiden käyttöä ei säännellä mitenkään.

Koska julkinen liikenne on tehoton ja turvaton, jokaisen nuoren unelma on hankkia oma auto.

Luis Manuel Guerra

– Méxicossa viidesosa moottoriajoneuvoista tuottaa 60 prosenttia päästöistä, kemisti Guerra sanoo.

Myös julkisessa liikenteessä olisi kehitettävää. Kaupungissa on laaja ja nopea metroverkosto, mutta se ei yletä kaupungin laitamille. Vanhojen ja hitaiden bussien verkosto on sirpaleinen.

– Koska Méxicon julkinen liikenne on huono, tehoton ja turvaton, jokaisen nuoren unelma on hankkia oma auto, Guerra kertoo.

Anna-Reetta Korhonen, México