Huulipuna piristää ankeaa aikaa? Talousmurheet eivät näy kosmetiikan myynnissä

Kauppojen omat, edulliset, merkit käyvät kaupaksi niin ruoka- kuin kosmetiikkaosastoilla. Kosmetiikkaa ostetaan entistä enemmän pitkään heikkona jatkuneesta taloustilanteesta huolimatta.

kosmeettiset tuotteet
Kolme huulipunaa.
Brian Jackson / AOP

Huulipuna käy kaupaksi talouden taantuessa, jos uskomme niin sanottuun huulipunaindeksiin. Ajatuksen mukaan pieneen kivaan on varaa, vaikkei suuriin hankintoihin olisi. Talouskasvun perään on haikailtu vuosikausia. Samaan aikaan kosmetiikka käy kaupaksi.

Tilastokeskus tilastoi hygieniatuotteiden, apteekkien ja kosmetiikan myynnin samaan summaan. Alan liikevaihto kasvoi viime vuonna lähes neljä prosenttia verrattuna vuoteen 2014. Liikevaihto oli viime vuonna liki 2,9 miljardia euroa.

Yhä useampi suomalainen osti viime vuonna kosmetiikkaa Virosta. Kaupan liiton selvityksen mukaan 35 prosenttia Virossa matkailleista suomalaisista toi kotiin kosmetiikkaa. Vuonna 2014 näin teki 32 prosenttia.

Kosmetiikalle on tapahtunut kansainvälisesti sama kuin ruuan markkinoille.

Jaana Kurjenoja

– Kosmetiikalle on tapahtunut kansainvälisesti sama kuin ruuan markkinoille: kaupan omat halpabrändit kasvavat, Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja kertoo ulkomailla yleistyvästä suuntauksesta.

Suunta on nähtävissä myös Suomessa: SOK:n tavaratalo- ja erikoiskaupan ketjuohjauksen myyntijohtaja Juha Thilman kuvailee Sokoksen oman kosmetiikkamerkin We Care Iconin myynnin kehitystä vahvaksi.

Keskon kosmetiikasta vastaava ostopäällikkö Kirsi-Marja Laiho puolestaan on tyytyväinen kotimaisten Pirkka Argan -tuotteiden menekkiin ja K-Citymarketeissa yksinmyynnissä olevan Kardashian Beauty -meikkisarjan myyntiin. Kysynnästä kertoo sekin, että Pirkka-kosmetiikan tarjonta laajenee Laihon mukaan keväällä.

"Terveys kiinnostaa ja huulipunista ei tingitä"

Verrattaessa alkuvuotta vastaavaan aikaan viime vuonna, kosmetiikkaa on myyty Thilmanin mukaan Sokoksissa hieman enemmän kuin ennen. Viime vuosina kosmetiikkamarkkina on yleisesti ottaen kasvanut hänen mukaansa niukahkosti.

– Asiakkaiden tarpeet eivät ole muuttuneet oleellisesti, Thilman vastaa kysymykseen talouden vaikeiden aikojen vaikutuksesta kosmetiikkamyyntiin.

Hänen mukaansa ihmiset ovat valmiita maksamaan hyvinvoinnista. Se näkyy esimerkiksi ihonhoito- ja terveystuotteiden kauppana.

Keskon kosmetiikasta vastaava Laiho puolestaan kuvailee kosmetiikan myynnin kasvaneen tasaisesti viime vuosina. Laiho arvioi, että nähtävissä on se, että entistä useampi tekee itse eikä välttämättä käy kauneushoitoloissa: esimerkiksi geelikynsilakat ja hiusvärit ovat kysyttyjä.

– Taloudellisesta tilanteesta huolimatta huulituotteet ovat sellaisia, mistä ei haluta tinkiä, Laiho kuvailee huulipunaindeksin pitävän paikkansa ainakin jossain määrin.