Afrikkalainen kahvi kiinnostaa suomalaisia – "Rahoittajat pelkäävät lähteä kahvibisnekseen"

Suomalaiset pientuottajat ovat innostuneet tuomaan kahvia Afrikasta. Kaupan hyllyille pääseminen on vaikeaa, mutta yrittäjistä ei ole pulaa.

kahvi
Kahvipapuja miehen käsissä
Marjut Suomi / Yle

Suomessa kahvin tuottaminen on keskittynyt muutaman suuren toimijan ympärille, mutta pieniäkin tuottajia on viime vuosina ilmestynyt apajille.

Esimerkiksi lahtelaisyritys tuo kenialaisia Arabica-papuja, jotka paahdetaan ja paketoidaan Tanskassa. Kenia kuuluu kahdenkymmenen maailman suurimman kahvintuottajan joukkoon.

– Matkustin kymmenen vuotta sitten Keniaan, ja slloin tajusin Kenian olevan kahvimaa. Siellä vaan ei ollut kahvikulttuuria. Teetä nautittiin kaikkialla. Siitä sain kunnolla kiinnostuksen kahviin, vaikka olen ollut aina kahvi-ihmisiä, lahtelaisen Wilson Coffeen Jari Tuominen sanoo.

Entisen kestävyysjuoksijan, Wilson Kirwan, mukaan nimetty kahvi on kolmen kaveruksen rohkea hanke. Kahvintuottaminen pavusta pakettiin saakka vaatii rahaa. Lahtelainen Wilson Coffee sai kovan hakemisen jälkeen apuja pankista ja Finnveralta, joka lähti takaamaan hanketta.

Perinteiset merkit ovat niin hallitsevia, että pelätään, uskaltavatko ihmiset kokeilla uutta kahvimerkkiä.

Janne Keränen

– Oli käänteentekevä asia, kun saimme ensimmäisen kontin Keniasta tänne. Jatko on helpompaa. Rahoittajat pelkäävät lähteä kahvibisnekseen mukaan. Perinteiset merkit ovat niin hallitsevia, että pelätään, uskaltavatko ihmiset kokeilla uutta kahvimerkkiä, kertoo Wilson Coffeen markkinointipäällikkö Janne Keränen.

Satusetänä tunnettu Wilson Kirwa on saanut puhua paljon, että yrityksen tuotteet ovat päätyneet myyntiin asti. Nyt kahvipaketteja löytyy yksittäisten myymälöiden hyllyistä. Neuvottelut suuremmasta jakelusta päivittäistavarakauppojen kanssa ovat kesken. Toimitusvarmuuden takaaminen ja suurten volyymien toimittaminen ovat iso haaste pienelle yritykselle.

Pienviljelijät hallitsevat maailman kahvimarkkinoita

Kahvikauppa on keskittynyt muutaman suuren toimijan kesken, ja kilpailu on ankaraa. Suuret tuottajat hankkivat kahvinsa kahvipörssistä. Hintaan vaikuttavat satokausi ja säätilat. Kurssiheilahtelut ovat paikoin suuria.

Pitää tuntea hankintaketju ja perehtyä kahviin.

Marleena Tanhuanpää

– Kauppa arvostaa toimitusvarmuutta. Mutta kaupoilla on varmasti pyrkimys saada lähiruokaa ja pientoimijoiden tuotteita myös myyntiin, tietää kahvi- ja paahtimoyhdistyksen asiamies Marleena Tanhuanpää.

Maailmassa on arviolta reilut 50 valtiota, joissa kahvia viljellään. Kahvi- ja paahtimoyhdistyksen mukaan kolme neljäs osaa kaikesta maailman kahvista tulee pientuottajilta, joilla viljelysalaa on vain alle kaksi hehtaaria.

Yhdistys arvioi maailmassa olevan 25 miljoonaa kahvinviljelijää, jotka saavat toimeentulonsa kahvipavuista.

– Pitää tuntea hankintaketju ja perehtyä kahviin. Kannattaa etsiä itse viljelijä tai luotettava välittäjä. Maailmalla järjestetään kahvimessuja, joista voi löytää välittäjiä ja viljelijöitä, kertoo Tanhuanpää.

Pientoiminta kukoistaa

Paahtimoyhdistyksen mukaan Suomessa on parikymmentä pienpaahtimoa ja viitisenkymmentä kahvintuottajaa. Helsinkiläinen Kaffa Roastery on kymmenen vuotta toiminut pienpaahtimo, joka tarkkailee itse laatuketjua alusta loppuun.

– Hauskaa puuhaa tämä on. Ydinjuttu tässä on se, että löytää oikeat viljelijät ja oikeanlaiset pavut, toimitusjohtaja Jaakko Kamppinen sanoo.

Helsinkiläispaahtimo myy myös afrikkalaista kahvia ja tekee taustatyöt käymällä kahvin alkulähteellä. Kamppisen mukaan verkostoituminen on tärkeintä, jotta löytää oikeat tuottajat ja pavut.

Maahantuontia hoitaa kaksi isoa eurooppalaista toimijaa.

– Käymme tapaamassa viljelijöitä, katsomme viljelypaikat ja maistamme kahvia. Sitten vasta neuvotellaan, Kamppinen kertoo prosessista.

Pavut tulevat vihreinä Suomeen

HollolalaisyritysKikoi Trading hankkii pavut suoraan kenialaisperheeltä, joka on omistajalle tuttu lapsuusvuosilta.

Me emme halua kahviamme isoihin marketteihin, kun kyse on erikoiskahvista.

Maija Reinikainen

– Emme halua kahviamme isoihin marketteihin, kun kyse on erikoiskahvista. Myymme kahvimme pienissä putiikeissa ja omassa verkkokaupassa, sanoo Keniassa syntynyt ja kasvanut yrittäjä Maija Reinikainen.

Yritys on tuonut kahvia Keniasta kymmenen vuoden ajan. Vuosittain yritys maahantuo 10 000 kiloa kahvia, joka paahdetaan viikottain suomalaisissa pienpaahtimoissa.

– Kahvi tuodaan Suomeen vihreänä papuna, jolloin se säilyy varastoissa tuoreena muutaman vuoden, sanoo Maija Reinikainen.