Facebook tietää raskaudestasi ennen kumppaniasi – eikä se kohta enää edes häiritse sinua

Sosiaalisen median mainoshaistelijat ovat tulleet jäädäkseen. Vaikka mainokset ärsyttävät ja osa pyrkii niistä eroon, ei mainostajalle ole milloinkaan ollut käytettävissä niin tehokkaita työkaluja kuin nyt. Mainosalan yrittäjä arvioi, että ihmiset tottuvat mainoksiin pian.

ilmiöt
Raskaana oleva nainen.
Henrietta Hassinen / Yle

Sosiaalisen median mainonta on ja pysyy, pidätpä siitä tai et. Tietojasi kaivetaan yhä syvemmältä ja niistä jalostetaan yhä tarkemmin mainontaan sopivia kohderyhmiä – sosiaalisen median yritykset ”tietävät” raskaudestasi (siirryt toiseen palveluun)ennen puolisoasi, erostasi jopa ennen sinua itseäsi. Yhtiöt saavat tiedot selville siitä, mitä sinä teet somessa: mitä linkkiä katsot, mitä tietoa haet ja kuinka kauan olet jollain sivulla.

Ylen Kuningaskuluttaja teki helmikuussa laajan jutun siitä, miten Facebook vie yksityisyyden ja kuinka urkintaa voi rajoittaa.

Somemainonta on kuitenkin jo nyt maailmalla miljardibisnestä, eikä entiseen ole paluuta, sanoo kajaanilainen Kouta Media -konsernin toimitusjohtaja Timo Surma-Aho.

– Mainonnassa ei ole koskaan ennen nähty tällaista kohdennettavuutta, jota sosiaalisen median kanavat tarjoavat.

Minun oma arvaukseni on, että muutoksen vauhti tulee vain kasvamaan.

Timo Surma-Aho

Käytännössä se tarkoittaa, että omilla tunnuksillaan netissä liikkuvalle ilmestyy juuri hänen nettikäyttäytymiseen perustuva mainos, riippumatta mille sivulle netissä menee, jos sivulla on siis on mainoksia.

Kouta Media -konserni myy yrityksille sähköisen median markkinointipalveluja. Surma-Ahon mukaan mainokset eivät tule häviämään somesta mihinkään, ja syyt ovat hyvin yksinkertaiset.

– Mainostajat ovat siellä, missä ovat ihmisetkin. Ihmiset ovat tottuneet seuraamaan asioita enemmän somesta kuin jopa televisiosta. Hyvänä esimerkkinä tästä ovat nuoret ikäryhmät. Toinen asia on, että kun sosiaalisen median käyttö on ilmaista, niin jokainen järkevä tajuaa, että jostain sen rahan on tultava. Tästä maailmasta on tullut enemmän mainosrahoitteinen.

Muutos tuli jo, eikä loppua näy

Maailmassa on kolmisen miljardia internetliittymää ja2,1 miljardia sosiaalisen median tiliä (siirryt toiseen palveluun). Näistä aktiivisessa käytössä on 1,7 miljardia tiliä. Eli tilaa kasvulle on, kun internetliittymiä ei ole vielä yli puolella maailman ihmisistä, ja yhdellä ihmisellä on monesti useita eri sosiaalisen median tilejä.

Some ei poista markkinoinnista henkilökohtaista suhdetta ja sen tarvetta missään tapauksessa, mutta kyllä se helpottaa suurien massojen löytymistä.

Timo Surma-Aho

Osaa ihmisistä mainokset ärsyttävät suunnattomasti – erityisesti nuoria. Nouseva trendi on suojautua mainoksilta ja selaushistorian mukaan personoidulta sisällöltä, kertoo sosiaalisen median ja koulutusteknologian asiantuntija Harto Pönkä blogissaan (siirryt toiseen palveluun). Tarkoitukseen käytetään selaimen yksityistä tilaa, mainosblokkereita, evästeiden poistoja ja erilaisia seuraamisenestopalveluja.

Vaikka nuoret ovat edelleen vahvasti mukana esimerkiksi Facebookissa, käyttää yhä suurempi joukko viestittelyynsä pienelle ja rajatulle joukolle tarkoitettuja palveluja, esimerkiksi Snapchatia.

Mainostajan kannalta ongelmaa ei ole – raha pyörii vanhempien ihmisten taskuista yhä kiihtyvällä tahdilla. Esimerkiksi Suomessa yli 65-vuotiaiden Facebook-käyttäjien määrä on lähes kolminkertaistunut viimeisten vuosien aikana.

Tilasto iäkkäiden määrästä yhteisöpalvelu Facebookissa.
Yli 65-vuotiaiden määrä Facebookissa on moninkertaistunut muutamassa vuodessaKuvakaappaus Harto Pöngän blogista.

Helsingin Sanomien Nyt-liitteen (siirryt toiseen palveluun) mukaan Facebookin käyttö saattaa liittyäkin ikään. Nuorena kaverit ovat niin lähellä, että Facebookin ihmissuhteiden hoitoon tarkoitetut työkalut voivat tuntua ylimitoitetuilta. Kun eteen tulevat opinnot, kaveripiirien hajoamiset ja etäsuhteet, Facebookista ja sen yhteyksistä voikin tulla taas houkutteleva.

Mainoksiin tottuu ja totutellaan

Myös Timo Surma-Aho on törmännyt ihmisiin, joita somessa esiin tunkevat mainokset ärsyttävät. Mutta tottumus on toinen luonto, ja niin on myös somemainosten suhteen.

– Uskon, että tällainen kehitys tässä on käynnissä. Ympäristö muuttuu ja mainoksiin tottuu.

Mainonnassa ei ole koskaan ennen nähty tällaista kohdennettavuutta, mitä sosiaalisen median kanavat tarjoavat.

Timo Surma-Aho

Osa yrityksistä on jo luopunut kokonaan esimerkiksi lehtimainosten käytöstä ja panostaa vain somemarkkinointiin.

– Tällainen muutos on tapahtunut. Oma arvaukseni on, että muutoksen vauhti tulee vain kasvamaan. Lehtimainonnan trendi on laskeva ja somen kasvava. Milloin sitten paperilehdet jäävät pois käytöstä, niin en uskalla vuosilukuja veikkailla. Mutta jos olet nyt nuori ihminen, niin aika nuorena ei sellaisia enää paineta, sanoo Surma-Aho.

Surma-Aho kuitenkin korostaa, että kaikkea ei some pysty korvaamaan. Liiketoiminta on mahdollista myös ilman somea, sanoo Surma-Aho.

– Some ei poista markkinoinnista henkilökohtaista suhdetta ja sen tarvetta missään tapauksessa, mutta kyllä se helpottaa suurien massojen löytymistä. Ennen kaikkea some auttaa kohdentamaan mainoksen erittäin tarkasti juuri niille, jotka ovat juuri tietystä tuotteesta kiinnostuneita.