1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kotimaan uutiset

Vain aito esimerkki toimii: Unohda "Älä tee niin kuin minä teen, vaan niin kuin minä sanon"

Ajatus opettajasta kansankynttilänä toimii edelleen, sillä esimerkin näyttäjiä tarvitaan. Esimerkillisyydessä pitää kuitenkin olla aito oma itsensä ja hyväksyä, ettei kukaan ole täydellinen.

Kotimaan uutiset
Vanhempi ja lapsi
Mari Nupponen / Yle

Lapset ja nuoret oppivat esimerkin voimalla monenlaisia asioita, ja koulumaailmassa tuo esimerkki tulee opettajilta. Perinteinen kansankynttilä-ajatushan on, että opettajan pitää olla esimerkillinen kaikessa toiminnassa, kuten keskusteluissa ja vuorovaikutuksessa sekä yhdessä tekemisessä.

– En kuoppaa tätä ajatusta. Se ei koske pelkästään omaa opetettavaa ainetta, vaan kaikkea sitä, miten koulussa ja elämässä eletään. Koulussa opitaan taitoja, joilla pärjätään elämässä, sanoo Kajaanin Lyseon tyttöjen liikunnanopettaja Jaana Kari.

Vanha sanonta opettajista ja kouluttajista kuuluu ”älä tee niin kuin minä teen, vaan niin kuin minä sanon”. Tämä sanonta ei pidä paikkaansa, arvioi Kajaanin Lyseon toinen tyttöjen liikunnanopettaja Laura Suopanki. Hän korostaa, että esimerkillisyydessä pitää olla myös aito oma itsensä ja armollinen siinä, että kaikki tekevät joskus virheitä, myös opettajat.

Asennekasvatusta et voi tuoda ulkoa.

Jaana Kari

– Sitten on vain selvittävä niistä virheistä eteenpäin. Myös sellainen esimerkin voima on tärkeä, ettei kukaan ole täydellinen, sanoo Suopanki.

Jaana Karin mukaan tärkeää on myös tietynlainen huumori ja se, että pyrkii puhumaan nuorten kanssa samoista asioista, kuuntelee heitä ja arvostaa jokaista oppilasta.

Nuori haluaa tulla hyväksytyksi

Nuorilla on iästä riippuen erilaisia tarpeita. Yksi tällainen on hyväksytyksi tuleminen, jota käsitellään paljon myös terveystiedon tunneilla, joita Kari ja Suopanki opettavat liikunnan lisäksi. Jos kaveripiirissä haetaan hyväksyntää terveyden kannalta huonoilla keinoilla, niistä keskustellaan.

– Asennekasvatusta et voi tuoda ulkoa, vaan nuoret on saatava keskustelemaan näistä asioista, ja opettaja on apuna ohjaamassa keskustelua, sanoo Kari.

Lapsia luokassa tunnilla.
Opettaja voi esimerkillään opettaa paljon oppilaille.Jyrki Lyytikkä / Yle

Esimerkkejä käytetään hyväksi myös silloin, kun nuoren tahtotila on negatiivinen, eikä tekeminen tunnilla kiinnosta ja se tuodaan esille huonolla käytöksellä. Yleensä huonoon käytökseen on aina joku syy, sillä harva alkaa riehua ja kiroilla ilkeyttään.

– Silloin pitää selvittää, onko joku hätä ja voiko joku auttaa. Meillä on koulukuraattori, terveydenhoitaja, oppilaan ohjaaja ja oppilashuoltoryhmä, eli apua on saatavilla. Voimme myös auttaa tai ohjata eteenpäin, kertoo Laura Suopanki.

Opettajan ei kuitenkaan kannata valistaa sormi ojossa.

– Jos on mahdollisuus antaa oikea esimerkki elämästä tai käsillä olevasta tilanteesta, se pysäyttää nuoren paljon herkemmin miettimään asiaa.

Esikuvat innoittavat

Tutkimusten mukaan yläkoululaisista vain puolet liikkuu suositusten mukaan eli tunnista kahteen tuntia päivässä. Vaikka urheiluseuroissa ja aktiiviurheilussa yläkouluikäisten määrät ovat pudonneet, nuoret silti harrastavat liikuntaa esimerkkien ja esikuvien innoittamana.

– Mielestäni ulkonäkö- tai urheilukeskeinen liikunta on lisääntynyt nuorilla, ja asenne liikuntaa ja liikuntatunteja kohtaan on parantunut. Tämä näkyy myös siinä, että lähes kaikilla on liikuntavaatteet, sillä on muodikasta olla urheilullinen ja liikunnallinen, sanoo Kajaanin Lyseon liikunnanopettaja Jaana Kari.

Sitten on vain selvittävä niistä virheistä eteenpäin.

Laura Suopanki

Liikunta on selvästi nosteessa ja pinnalla myös mediassa. Jos nuoret harrastavat kilpaurheilua, he pitävät esikuvinaan huippu-urheilijoita.

– Koetan kuitenkin tuoda esille myös sitä, että ihan tavallinen ihminen on riittävä ja hyvä. Aina ei tarvitse olla henkkamaukan bikinimainosvartalo. Meillä on jokaisella omanlainen vartalo ja sillä mennään, muistuttaa Lyseon liikunnanopettaja Laura Suopanki.

Lue seuraavaksi