Luottokortin ei tarvitse toimia – kukaan ei korvaa, jos auto jää vuokraamatta tai hotellihuone saamatta

Pankit haluaisivat, että jokaisella olisi vähintään kaksi maksukorttia. Pankit tietävät nimittäin hyvin, että kortit eivät aina toimi. Mitä pankit eivät halua sanoa on, että toinen maksukortti kannattaa ottaa toisesta pankista.

talous
Rahaa ja maksukortteja
Kalevi Rytkölä / Yle

Siinä missä puhelinverkko on välillä nurin, on myös maksukortti välillä pois pelistä. Käyttökatkos on erittäin kiusallinen, jos se sattuu juuri sillä hetkellä, kun suomalainen on turistina lentokentän autovuokraamotiskillä tai keskellä yötä halpa-hotellin tuulikaapissa.

Suomessa pankit tai luottokorttioperaattorit joutuivat viime vuonna raportoimaan Finanssivalvonnalle yhdeksän korttien käyttöön kohdistunutta häiriötä. Osa oli lyhyitä, mutta pisimmät häiriöt kestivät pari päivää.

Suomalaisten suosikkimaksuväline on Credit/Debit-yhdistelmäkortti. Korttia tarjoavan on yleisten korttiehtojen sivuilla myös mainittava, että kortinhaltijan on varauduttava toiminnassa tapahtuviin keskeytyksiin ja tietoliikennehäiriöihin.

Tätä varautumista vaikeuttaa, että moneen paikkaan ei voi enää maksaa kuin luottokortilla. Vaikka lompakko pullistelisi seteleitä tai Debit-kortilla saisi rahaa automaatista, ei esimerkiksi autoa voi vuokrata käteisellä. Syy on siinä, että vuokraamoilla on oikeus veloittaa jälkikäteen esimerkiksi polttoainekuluja. Hotelleilla taas on oltava oikeus saada rahansa peruuttamatta jätetyistä hotellivarauksista tai huonomuistisen asiakkaan tyhjentämästä minibaarista.

Samasta pankista kaksi eri korttia vai kaksi samaa korttia eri pankeista?

Yle pyysi pankeilta kuluttajavinkkejä sen varalta, että kortti ei tärkeällä hetkellä toimikaan. Esimerkiksi OP ehdottaa asiakkaalle kahden kortin taktiikkaa, jossa toinen olisi OP Visa Credit/Debit-yhdistelmäkortti ja toinen OP Mastercard-luottokortti.

Nordealla taas ehdotetaan Mastercard-yhdistelmäkorttia, mutta sen rinnalle Visa Debitiä, jossa luotto-ominaisuutta ei edes ole. Nordealla sanotaan suoraan, että tarjoama vaikuttaa suosituksiin. Sitä ehdotetaan, mitä on.

Luottokorttiyhtiö Nets:illä eli entisellä Luottokunnalla on vinkki heille, jotka haluavat pelata varmaan päälle. Kortti kannattaa hankkia kahdesta eri pankista. Netsin mukaan piuhat ovat harvoin niin solmussa, etteikö jompikumpi kortti toimisi.

Pankkiasioiden ongelmatilanteissa kuluttajia neuvova Vakuutus- ja rahoitusneuvonta FINE ehdottaa myös, että kortteja kannattaa kysellä eri pankeista, sillä rinnakkaisen kortin voi toisesta pankista saada edullisestikin. Finanssinvalvonnalla taas ei virallista suositusta ole, mutta sekin suosittelee ainakin matkoille kahta erilaista korttia.

Pankitkin tietävät hyvin, että asiakkaalle varmin ratkaisu käyttökatkoksien varalta olisi kahden eri pankin kaksi korttia. Julkisesti sitä ei sanota.

Jos ei toimi, ei voi mitään

Finanssivalvonta tai Kilpailu- ja kuluttajavirasto eivät ole ottaneet kantaa, minkä pituinen käyttökatkos on kuluttajalle kohtuuton ja milloin palveluntarjoajan pitää alkaa maksaa hyvitystä toimimattomasta maksukortista.

Kysymys onkin teoreettinen, sillä pankin ainoa todellinen vastaantulo näissä tilanteissa olisi alennus maksukortin kuukausimaksusta. Esimerkiksi OP veloittaa Visa Credit/Debit-yhdistelmäkortista kaksi euroa kuussa.

Mitään kortin toimimattomuudesta aiheutuneita välillisiä kustannuksia pankki tai luottokorttiyhtiö eivät korvaa. Jos siis käyttökatkoksen vuoksi halpa vuokra-auto tai hotellin viimeinen vapaa huone jää saamatta, vedotaan korttien yleisiin käyttöehtoihin, että asiakkaan olisi pitänyt varautua paremmin.

Kuluttajia neuvova FINE saa käsiteltäväkseen joitakin korvauspyyntöjä vuosittain, kun asiakkaan mukaan pankki ei ole korvannut asiakkaalle käyttökatkoksesta aiheutuneita kustannuksia. FINE pyytää pankilta sen jälkeen lausunnon, jossa pankki vetoaa jälleen kortin yleisiin käyttöehtoihin.

Kun toimii niin kuin ammattilainen, on myös matkalla ammattimainen

Kortti saattaa heittäytyä toimimattomaksi kaikista kuviteltavissa olevista syistä. Esimerkiksi luottokorttiyhtiöllä saattaa olla ohjelmistopäivitys tai pankilla huoltokatko, mutta voi vikaa olla itse kortissa tai maksupäätteessäkin. Nyrkkisääntönä voi pitää, että kaikki mikä toimii Suomessa, ei aina toimi muualla.

Joskus korttimaksamisen ongelmat johtuvat vaikeuksista varmentamisessa. Esimerkiksi hotellista ei saa varmennettua, onko asiakkaalla rahkeita niin suuriin summiin kuin tarvittaisiin. Korttiyhtiö Netsin matkaohje on, että mukana olisi aina kaksi korttia ja satasen edestä käteistä.

Usein kortin toimimattomuus on asiakkaan oma näppihäiriö. Verkkopankissa omalle kortille voi asettaa kaikenlaisia ehtoja, kuten päiväkohtaisia nosto- ja maksurajoja. Joskus on niinkin, että kortin käyttö ulkomailla on kokonaan kielletty. Kieltäjä on ollut asiakas itse.

Kun pankkien johtajat itse matkustavat, on heillä lompakossa yleensä aina useita maksukortteja ja myös kilpailijan luottokortti. Huipulla nimittäin tiedetään, että oma verkko on välillä nurin. Sen vuoksihan kaikilla puhelinoperaattoreiden johtajillakin on lompakossaan kilpailijoiden sim-kortit.

_Juttua varten on haastateltu pankkien korttimaksamisen asiantuntijoita sekä asiantuntijoita Vakuutus- ja rahoitusneuvonta FINE:stä, Kilpailu- ja kuluttajavirastosta, Finanssivalvonnasta sekä maksukorttiyhtiö Nets:istä. _