OP-ryhmä Panama-vuodon seurauksista: Uusia asiakkaita virtaa sisään

OP-ryhmän pääjohtajan Reijo Karhisen mukaan Panama-vuoto on johtanut pankin asiakasmäärän rajuun kasvuun. Veroparatiisipaljastusten keskiöön joutunut Nordea puolestaan on menettänyt asiakkaitaan, mutta maajohtaja Ari Kaperin mukaan vain vähän.

talous
OP:n pääjohtaja Reijo Karhinen.
Reijo KarhinenJarno Kuusinen / AOP

OP-ryhmän pääjohtaja Reijo Karhinen kertoo, että pankkiasiakkaiden määrän kasvu on kiihtynyt merkittävästi Panama-kohun aikana.

– Viime viikolla meille tuli noin 4000 uutta asiakasta. Se on 50 prosenttia enemmän kuin normaalisti, eli se on kova luku, Karhinen sanoo.

Yle Uutiset kertoi tänään neljänneksen suomalaisista harkinneen pankin vaihtamista. Karhinen toteaa, että määrä on poikkeuksellisen suuri ja pitää syynä juuri Panama-paljastuksia.

Karhinen arvioi, että ilmiö jää tilapäiseksi. Tällä hetkellä OP kuitenkin hyötyy.

– Uskon, että tässä on kysymys meidän arvopohjastamme, meidän vakavaraisuudestamme ja meidän vahvasta kunnostamme. OP-ryhmään luotetaan, Karhinen kehuu.

Nordea: Monet asiakkaat hyvin huolissaan

Nordeassa ei sen sijaan iloita. Panama-paperit kun paljastivat pankin Luxemburgin-yksikön perustaneen asiakkailleen vuosien varrella satoja yhtiöitä veropartiiseihin.

– Monet asiakkaat ovat hyvin huolissaan näistä asioista ja uutisista, mitä ovat lukeneet lehdistä ja haluavat lisätietoja, Nordean maajohtaja Ari Kaperi toteaa.

Kaperin mukaan pankki on kohun vuoksi menettänyt "yksittäisiä asiakkuuksia", mutta merkittävää asiakasvirtaa pankista ulos ei ole nähty.

Kaperi sanoo Nordean korjaavan mainekolhujaan tarkalla sisäisellä selvityksellä ja avoimuudella. Hän vakuuttaa mahdollisesti löytyvien väärinkäytösten tulevan myös julki.

– Meidän periaatteemme ovat aivan selvät. Me emme salli veronkiertoa, me emme mahdollista sitä, me emme kannusta asiakkaita siihen ja näin toimitaan myös Luxemburgissa.