1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kotimaan uutiset

Lentomatkustajien ja ruuhka-ajan junailuun entistä väljempi menopeli – video

Ensimmäiset violetit junat ovat saapuneet pääkaupunkiseudun lähiliikenteeseen. Uuden värin lisäksi vastahankituissa junissa on entistä väljemmin käytävätilaa, lukuisia pistorasioita sekä seisovia matkustajia avittava tukitanko. Kävimme koeajelulla.

Kotimaan uutiset
Lähijunien uusi väri on violetti

Tulevaisuudessa pääkaupunkiseudun julkisen liikenteen kulkupelit tunnustavat entistä enemmän väriä. Oranssi lienee jo useimmille tuttu metroväri ja linja-autoistakin on vuosikymmenet puhuttu sinisinä busseina.

Tästä lähtien violetti väri on varattu pääkaupunkiseudun lähijunille. Pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen tilaaja HSL:n mukaan violetti väri kertoo matkustajalle, että tämä käyttää lähiliikenteen junaa. Vihreät kyljet kuuluvat VR:n kaukoliikenteen junille.

Muutos ei kuitenkaan tapahdu yhdessä yössä.

– Kaikkien 40 uuden sarjan violettikylkisten Flirt-junien on tarkoitus olla käytössä kesään 2017 mennessä, HSL:n sopimuspäällikkö Kimmo Sinisalo kertoo tiedotteessa.

Havainne kuva väljästä lähiliikennejunan rungosta.
Uudet Flirt-junat ovat entistä väljempiä.HSL

Väljät rungot palvelemaan lentomatkustajia

Uuden ajan Flirt-lähijunat muistuttavat nopealla vilkaisulla edeltäjiään. Päätyovien luona on kuitenkin silmämääräisesti arvioituna tuplasti enemmän tilaa. Osa kiinteistä penkeistä on korvattu taittuvilla istuimilla, jotta ruuhka-aikana samoille sijoille mahtuu enemmän väkeä.

Muutos helpottaa myös lentomatkustajien arkea, kun matkalaukuille on paremmin tilaa. Vaikka uudet Flirt-rungot sahaavat kaikkia kaupunkiratoja, HSL aikoo sijoittaa niitä ennen kaikkea kehäradalle, lentoaseman kautta kiertäviksi I- ja P-juniksi.

Violettikylkisiä Flirt-runkoja on tällä hetkellä kiskoilla kuusi kappaletta, käytännössä kolme lähijunaa. Uusia Flirt-junia tulee liikenteeseen muutaman viikon välein. Lopulta myös nykyiset sinivihreät rungot saavat kylkiinsä violetin värin.

Lue seuraavaksi