Imatran venesatamassa isoja parannuksia – hinnankorotukset ovat saaneet vain muutamat perumaan paikkansa

Venepaikkojen hintoja korotettiin, jotta vanhat laituripaikat saadaan tulevina vuosina nykyaikaistettua. Vierasvenesatama siirretään uuteen paikkaan.

veneily
Imatran Lammassaaren venesatama huhtikuussa 2016.
Ville Toijonen / Yle

Imatran Lammassaaren venesatamassa puhaltavat uudet tuulet. Satamaan aiotaan panostaa nyt kunnolla tulevina vuosina, kun alueen hoitamisesta ja kehittämisestä vetovastuun ottivat New Port Imatra ja Saimaan Vene Oy. Satamapäällikkö Janne Lappalainen on innoissaan.

– Alkuvuosi on kerätty asiakasrekisteriä ja nyt on aloitettu alueelle tulevan tien parantaminen ja asvaltointi. Myös nykyisten venelaitureiden turvallisuutta on jo parannettu.

Nämä ovat vielä pieniä muutoksia, sillä tulevan kymmenen vuoden aikana venelaitureita on tarkoitus uusia ja muun muassa vierasvenesatama siirtää Imatran kylpylän rannasta lahdenpohjukan vastarannalle, venesataman alueelle.

– Sen jälkeen kaikki toiminnat ovat tässä samassa paikassa, sanoo Lappalainen.

Sataman perusparannussuunnitelmien aikataulu tarkentuu lähipäivinä, mutta yleisesti tiedetään, että sataman laiturit eivät ole enää nykyaikaisia. Veneet ovat kasvaneet kooltaan vuosikymmenten aikana ja venepaikat ovat alkaneet käydä pieniksi.

Odotukset ovat korkealla

Imatran Lammassaaren venesataman laituripaikkoja ja osittain aluettakin hallinnoi aiemmin Imatran Veneseura ry. Ensin sopimus oli kolmen vuoden pituinen ja sen jälkeen kolmesti vain vuoden mittainen.

– Olihan se sellaista aikaa, ettei kukaan uskaltanut tehdä suunnitelmia useampien vuosien päähän, kun sopimukset olivat lyhyitä ja siitäkin syystä alueen kehittäminen oli hankalaa, sanoo venekerhon puheenjohtaja Jyrki Tikka.

New Port Imatra on sitoutunut alueeseen 20 vuodeksi. Imatran Veneseuran puheenjohtaja Jyrki Tikkakin on tyytyväinen nykytilanteeseen, missä uusi alueen toimija on pitkällä sopimuksella.

– Onhan tässä nyt ihan hyvät suunnitelmat alueen ja laitureiden kehittämiseen, uusi veneiden laskupaikkakin on tulossa. Innolla odotetaan, mitä alkaa tapahtua.

Hinnankorotukset saivat muutamat eroamaan venekerhosta

Lammassaaren venesatamassa on noin 700 venepaikkaa, mikä tekee satama-alueesta yhden Suomen suurimmista sisävesisatamista. Sataman kehittäminen vaatii rahaa ja käyttäjät ovat sen jo huomanneet.

Pienempien venepaikkojen hintoihin tuli useiden kymmenien eurojen korotukset vuoden alussa. Isoimmille paikoille korotusta tuli toista sataa euroa. Tämä on saanut vain muutamia asiakkaita pois sataman laitureista.

– Kyllä meidän seurasta kourallinen erosi ja sanoi, ettei aio noin suuria korotuksia maksaa, kertoo Tikka.

Imatran Purjehdusseurassa ollaan oltu maltillisempia. Kommodori Sauli Väisäsen mukaan seurasta ei ole ainakaan vielä erottu hinnankorotusten vuoksi, vaikka normaalia jupinaa on kuulunut.