Helsinki jyräämässä puuveneharrastajat paratiisistaan – "Elämä lyhyt, veneet ikuisia"

Helsingin Hietaniemen kärjessä sijaitsevalla Ourit-saarella on noin sadan vuoden ajan sijainnut venetelakka. Nyt puuveneharrastajia uhkaa lähtö, eikä korvaavan paikan löytäminen ole helppo tehtävä.

Kotimaa
On ikävää, että näin ainutkertainen miljöö katoaa, sanovat Mika Louhivaara ja Otso Brummer.
On ikävää, että näin ainutkertainen miljöö katoaa, sanovat Mika Louhivaara ja Otso Brummer.Vesa Marttinen / Yle

Helsingin Etu-Töölössä, Hietaniemen kärjessä sijaitsee pieni saari, joka tunnetaan lähinnä talviuimareiden sekä merimelojien asemapaikkana.

Ourit-saarella on pitkään toiminut myös venetelakka, jossa puuveneharrastajat touhuavat veneidensä parissa.

Nyt puuveneharrastajien paratiisi on vaarassa rikkoutua. Syitä on kaksi: telakan vuokrasopimuksen irtisanominen sekä kaupungin suunnitelma läntisen venesatamayksikön siirtämisestä Ourit-saarelle.

– On ikävää, että näin ainutkertainen miljöö katoaa. Nykysysteemi, jossa säilytetään veneitä lämpimissä halleissa sisämaassa, soveltuu huonosti näille veneille, sanoo saarella työskentelevä venekorjaaja Mika Louhivaara.

Satamatukikohta siirtyy rakentamisen tieltä

Liikuntaviraston läntinen venesatamayksikkö on etsinyt uusia tiloja jo kymmenisen vuotta. Ensin yksikkö joutui lähtemään Koivusaaresta pois metrorakentamisen tieltä. Sieltä toiminta siirtyi Sompasaareen, josta tulee nyt lähtö Kalasataman rakentamisen tieltä.

Nyt venesatamayksikkö siirtyy tilapäisesti Rajasaareen, mutta pysyvämmin toiminta on tarkoitus sijoittaa Ourit-saarelle.

Liikuntalautakunta hyväksyi pari viikkoa sitten veneilytukikohdan tarveselvityksen. Seuraava vaihe on hankesuunnitelma, joka tulee ensin lautakunnan käsiteltäväksi, ja sieltä edelleen kaupunginhallitukselle.

Puuvene voi pahoin muovissa

Venetelakan ydin on peltihalli, jossa viitisenkymmentä puuveneharrastajaa säilyttää aarteitaan. Otso Brummer on torstaiaamuna tavallisten kevätaskareiden parissa: huollettavana on Turun telakalla 1945 rakennettu puuvene, jonka kansi ja pohja kaipaavat kunnostusta.

– Ihmiselämä on lyhyt, mutta nämä veneet ovat ikuisia, jos niistä pidetään huolta. Täällä on paljon yli satavuotiaita veneitä, Brummer sanoo.

Brummerin mukaan Ouritin kaltainen paikka on puuveneharrastajalle välttämättömyys.

– Puuvene tarvitsee säilytystä varten kylmän tilan, jossa on tiivis katto päällä ja sen verran ilmaa ympärillä, että pääsee tekemään kunnostustöitä. Jos hallia ei ole, pitää veneet syksyllä ylös nostettaessa kääriä muoviin, niin kuin lasikuituveneille tehdään. Jos puuvene on muovissa, se voi huonosti eikä kunnostusta pääse tekemään. Jos kunnostusta ei tehdä, vene rapistuu kymmenessä vuodessa.

Brummerin mukaan harrastajat ovat porukalla yrittäneet löytää korvaavia tiloja, mutta tehtävä ei ole helppo.

– Uudeltamaalta on erittäin vaikea löytää kylmää hallia, jossa on tiivis katto päällä ja joka on meren rannalla. Siinä ne meidän tärkeimmät kriteerit ovat.

Lähtö voi koittaa jo kesällä

Tämän hetken tieto on, että veneharrastajat joutuvat lähtemään saaresta kesäkuun loppuun mennessä. Tähän syynä on telakan vuokrasopimus, jonka liikuntalautakunta irtisanoi jo tammikuussa 2015.

Puuveneharrastajat ovat perustaneet tukiyhdistyksen, jonka keskeinen pyrkimys on telakkatoiminnan jatkaminen Ouritissa.

Kaupungin alueelle kaavaileman läntisen venesatamatukikohdan tehtävänä on venepaikkojen, veneiden talvisäilytyspaikkojen sekä vesiliikennelaitureiden kunnossapito.

Noin 7,2 miljoonaa euroa maksavat satamatukikohdan rakennustyöt pitävät sisällään muun muassa maa-alueen korotuksen noin 1,5 metrillä, lämmitetyn venehallin rakentamistyöt sekä järeiden muurien rakentamisen rantaan ja merelle päin.