Peter Pan ja Billy Elliot tanssivat Vaasaan

Vaasan kaupunginteatteri satsaa ensi vuonna kahteen musikaaliin. Keväällä lavalle lennähtää Peter Pan ja syksyllä Mikä-mikä-maan värikkyys vaihtuu ankeammaksi kaivoskaupungiksi, kun näyttämölle tanssitetaan Billy Elliot. Musikaalit ovat kannattavia toteuttaa, mutta teatterinjohtaja Erik Kiviniemi iloitsee myös siitä, että ne työllistävät ison joukon nuoria avustajia.

kulttuuri
Hans-Mikael Holmgren / YLE

Vaasan kaupunginteatterin satsaukset lastenteatteriin jatkuvat. Tänä keväänä teatterissa pyörii Astrid Lindgrenin Ronja Ryövärintytär ja ensi keväänä lavalle lennähtää Peter Pan.

Ronja Ryövärintyttären kevään näytöksiä täyttävät muun muassa koulujen luokkaretkeläiset. Kuten aiempinakin vuosina ovat täyttäneet, iloitsee teatterinjohtaja Erik Kiviniemi.

– Koulut priorisoivat noita asioita aika hyvin. Toisaalta, meillä on satsattu tähän ja rakennettu aika luotettava tavaramerkki, että koulut uskaltavat tulla, Kiviniemi sanoo.

Kiviniemen mukaan syyt lastenteatterin tekemiseen ovat muualla kuin taloudellisen voiton tavoittelussa. Vaikka katsomot ovat täynnä, ei lastennäytelmä ole euroautomaatti.

– Täytyy tunnustaa, että ei (lastenteatteri) tuota, mutta meillä on vastuu rakentaa tulevaisuutta ja ne pitää tehdä. Ei me miinustakaan tehdä, mutta ei rahaakaan.

Ronja Ryövärintytär Vaasan kaupunginteatterissa.
Ronja Ryövärintytär -näytelmä on mm. koulujen kevätretkikohde.Antti Haavisto / Yle

Nuorille työtä ja teatterille tulevaisuus

Peter Pan -musikaalin jälkeen syksyllä 2017 Vaasassa tulee ensi-iltaan brittimusikaali Billy Elliot.

Vaasan kaupunginteatterin johtaja näkee kahden musikaalin peräkkäisessä ja osin päällekkäisessäkin toteutuksessa synergiaedun. Molemmissa tarvitaan miestanssijoita, joiden Billy Elliot -harjoitusjakso voidaan ajoittaa kevään Peter Pan -esitysten aikaan.

Sekä miestanssijoiden että Billy Elliotin avustajiksi tarvittavien lasten koe-esiintymiset järjestetään toukokuussa. Lapsiroolit kaksoismiehitetään, joten nyt haetaan kolmeakymmentä tanssitaitoista poikaa ja tyttöä. Musikaaleissa tehdään yhteistyötä vaasalaisen tanssikoulu Kipinän kanssa.

– Heitä lähdetään nyt hakemaan ja kouluttamaan vuoden ajan ennen kuin on ensi-ilta, Erik Kiviniemi sanoo.

Nuorten työllistäminen on arvo sinänsä.

– Koko satsauksessa koen, että vastuuni on työllistää ihmisiä eikä yrittää säästää kokoajan. Niin kauan, kun pystytyään tekemään plus miinus nolla -tulosta, vastuuni on rakentaa tulevaisuutta eli satsata nuoriin ihmisiin, antaa heille työtä ja rakentaa niin tulevaisuutta, Kiviniemi toteaa.

Toki teatterinjohtaja myöntää myös, että musikaalit ovat kannattavaa teatteria. Lipunhintaa saadaan nostaa jonkun verran puhenäytelmää korkeammaksi ja sitä kautta tuottoakin syntyy "vähän enemmän".

– Musikaalit ovat vetäneet meillä nyt hyvin. Kosketuspintaa on aika paljon, kun käytetään tanssia, musiikkia ja näyttelemistä. Meidän näyttelijät on todella monipuolisia ja venyvät tälläisiin suorituksiin hyvin. Myös meidän tuotantokoneisto on aika hyvin pystynyt hoitamaan näitä asioita, Kiviniemi sanoo.