Näin avaat äänesi ennen vappulauluja – kuoronjohtajan viisi helppoa vinkkiä

Äänenavaus on erottamaton osa laulamista – myös vappuna. Kuoronjohtaja Mikko Sidoroff kertoo helpot vinkit äänen ja kehon lämmittelemiseen. Hänen mukaansa äänenavaus on laulajalle yhtä tärkeää kuin alkulämmittely kuntoilijalle.

musiikki
Turun yliopiston kuoro
Turun yliopiston kuoroPetra Ristola / Yle

1. Pieni alkulämpö

– Pyörittele hartioita tai heiluta käsiä puolelta toiselle. Pompi, ota muutama hölkkäaskel tai tee uintiliikkeitä paikallaan seisten. Tärkeintä on, että tulee vähän lämmin.

2. Venyttely

– Venyttele kylkiäsi nostamalla käsiä puolelta toiselle. Vie kädet ristiin selän taa ja avaa rintakehää: pistä lavat yhteen ja katse kattoon. Venyttele niskan, kaulan ja hartiaseudun lihaksia viemällä päätä puolelta toiselle.

3. Päristyksiä

– Tee suppealla äänialueella olevia päristyksiä, esimerkiksi huuli- tai kielitäryjä. Ne rentouttavat kurkunpäätä ja lisäävät verenkiertoa kurkunpäänalueella eli ovat hyviä lämmittäviä harjoituksia.

4. Konsonantit ja vokaalit

– Siirry soiviin konsonantteihin, esimerkiksi m- tai äng-äänteisiin. Liu'uta ääntä pienellä alueella ylhäältä alas ja alhaalta ylös. Siirry vokaaleihin yhdistämällä etu- ja takavokaaleita toisiinsa, esimerkiksi a:ta ja i:tä. Ajatuksena on yhdistää niiden hyviä ominaisuuksia: takavokaaleissa on pyöreyttä ja avaruutta, kun taas etuvokaaleissa kirkkautta ja kuulautta.

– Laajenna käyttämääsi äänialuetta.

5. Anna palaa!

– Olet valmis jatkamaan kohti vappulauluja. Anna palaa omalla äänelläsi – yhteislaulut ovat kaikkia varten!