Vaatteilla halutaan viestiä arvomaailmaa – nyt pukeudutaan retrologoihin

Kuluttajien pukeutuminen logoihin on kausittaista, ja nyt sellainen kausi on taas menossa. R-Collection-vaatemerkki palasi logossa juurilleen.

ilmiöt
R-Collectionin college-paita naisen päällä.
Julia Sieppi / Yle

Nostalgia ja erityisesti suurikokoiset retrologot vaatteissa ovat nyt muodikkaita. Trendi on huomattu myös anorakeistaan tunnetussa Rockseri Oy:ssä. Isolla logolla varustettuja paitoja myydään enemmän kuin vastaavia logottomia vaatteita.

R-Collection otti muutama vuosi sitten takaisin käyttöön alkuperäisen logonsa. 2000-luvun alussa käytössä ollut minimalistisempi valkopunainen logo sai väistyä.

– Ihmiset muistaa tämän yrityksen logosta, joten halusimme tuoda sen uudestaan tähän päivään nähtäville, valottaa suunnittelija Lilli Norio muutoksen taustoja.

Täysin muuttumattomana alkujaan vuonna 1978 piirrettyä logoa ei tuotu tähän päivään, vaan sitä päivitettiin kevyesti. Norion mukaan kuluttajat suosivat logoja pukeutumisessaan kausittaisesti.

Norio arvelee, että näyttävällä logolla pukeutuja haluaa viestiä elämätyylistään ja kannattaa brändin arvomaailmaa. Esimerkiksi R-Collectioniin pukeutuva viestii olevansa bränditietoinen, mutta silti maanläheinen.

– Hän on rento, kaupungissa viihtyvä ihminen, joka rakastaa luontoa. Hän valitsee tarkkaan vaatteensa ja haluaa, että ne kestävät liikkumista.

Klassikkoa ei saa muuttaa liikaa

Ajattomat klassikkotuotteet ovat R-Collectionin kivijalka. Anorakki on yhä edelleen yrityksen menestystuote, jota kysellään eri väreissä ja variaatioissa.

Myös isolla taskulla varustettua väljää anorakkia on kuitenkin tuunattu nykypäivään. Norion mukaan tärkeää on, ettei klassikkotuotteen tärkeisiin yksityiskohtiin kajota, mutta esimerkiksi mitoituksia on hiottu vuosien varrella.

R-Collectionin anorakki
R-Collectionin anorakki on klassikko. Julia Sieppi / Yle

Myös yrityksen uudet sesonkituotteet perustuvat klassikoihin.

– Mietitään uusia vaatteita mitä voisi pitää anorakin kanssa – esimerkiksi hameita ja kauluspaitoja. Tarkoitus on, että sesonkivaatteet tukevat klassikkomallistoa.

Kuinka klassikkotuote sitten luodaan? Norion mukaan klassikkotuote ei synny hetkessä, vaan sen kehittämisessä on oltava pitkäjänteinen. Klassikko syntyy testaamalla ja kehittämällä paljon ostettua vaatetta eteenpäin seuraavaan mallistoon.

Kun vaatemalli pysyy 5–10 mallistossa putkeen, voidaan Norion mukaan alkaa hiljalleen puhua klassikosta. Juuri se onkin tekijöiden haaveena.

– Olisi mahtavaa, jos joka mallistossa huomattaisiin tuotteita, jossa on klassikkoaineksia. Emme missään nimessä halua tehdä kertakäyttömuotia.