Matkiiko Altia muita muotoilussaan? Katso itse, muistuttaako Altian uusi vodkapullo kuopiolaisen perheyrityksen tuotetta

Lignell & Piispasen toimitusjohtajan Harri Nylundin mukaan Altian Koskenkorva-vodkan uusi pullo muistuttaa hämmentävän paljon hänen yrityksensä vodkapulloa. Myös pari muuta alkoholijuomayhtiötä toivoo Altialta omaperäisempää muotoilua. Altian markkinointi- ja kategoriajohtaja Kirsi Puntila kieltää jyrkästi, että yhtiössä haettaisiin inspiraatiota muiden yhtiöiden tuotteista.

ilmiöt
Lignell & Piispasen pullo & Altian pullo
Lignell & Piispanen ja Altia

Kuopiolaisen perheyrityksen Lignell & Piispasen toimitusjohtaja Harri Nylund on hämmentynyt juomayhtiö Altian uuden vodkapullon ja hänen oman yrityksensä tuotteen samankaltaisuudesta.

Altia lanseerasi juuri uuden ilmeen Koskenkorva-vodkalle, jota markkinoidaan vahvasti ulkomaille. Uudessa pullossa on yhtäläisyyksiä Lignell & Piispasen keväällä 2013 käyttöön ottamaan Gustav-vodkapulloon.

– Mitä tulee designiin ja muotoiluun, niin eron tekeminen voi olla joskus hiuksenhienoa, mutta kyllä näissä pakkauksissa on hämmentävä yhdennäköisyys. Onhan se myös imartelevaa ja kertoo, että olemme tehneet asioita oikein, Nylund sanoo.

Lignell & Piispanen on ollut asian vuoksi yhteydessä Altiaan. Nylundin mukaan yrityksen omat asiantuntijat ovat sitä mieltä, että pakkauksissa on liikaa yhtäläisyyttä.

Ihan samalla tavalla voitaisiin sanoa, että Nokia ja Samsung muistuttavat toisiaan.

Kirsi Puntila

– Asiaa tutkitaan totta kai ja katsotaan minne se viedään, hän sanoo.

Altia: Vähän yhtäläisyyksiä

Altian markkinointi- ja kategoriajohtaja Kirsi Puntilan mielestä pulloissa on hyvin vähän samankaltaisuutta. Hän toteaa, että Altialta olisi suunnaton ja typerä virhe lähteä kopioimaan muiden tuotteita.

– Ihan samalla tavalla voitaisiin sanoa, että Nokia ja Samsung muistuttavat toisiaan. Tai kaksi tuolia sillä perusteella, että molemmissa on neljä jalkaa. Muotokielessä pitää ottaa huomioon myös etiketit, jotka näissä pulloissa eivät muistuta yhtään toisiaan, Puntila sanoo.

Lignell & Piispasen Gustav-tuotteet, joihin vodka kuuluu, menevät pääasiassa vientiin. Vientimaita on parikymmentä. Brändin ja pakkausten uudistaminen oli Nylundin mukaan yritykselle iso ponnistus niin taloudellisesti kuin ajallisestikin. Hän on huolissaan siitä, miten asiakkaat suhtautuvat tuotteiden samankaltaisuuteen.

– Me olemme kohtuullisen pieni yritys ja joudumme tekemään paljon töitä viennin kehittämisen suhteen. Jos iso toimija esittelee pakkausta jossakin ennen meitä, niin kääntyykö asia asiakkaiden mielessä siten, että me olemmekin tässä niin sanottuja seuraajia. Toivotaan, että ei, mutta se kieltämättä huolettaa.

Altialta toivotaan "enemmän omia ajatuksia"

Myös muilla juomayrityksillä on samantyyppisiä kokemuksia kuin Lignell & Piispasella. Isossakyrössä toimivan Kyrö Distillery Companyn brändäyksestä ja markkinoinnista vastaava Mikko Koskinen kertoo törmänneensä messuilla Altian valokuvaan, jossa on yhtymäkohtia heidän "lähestulkoon ikoniseen" ruispeltokuvaansa.

Onhan se myös imartelevaa ja kertoo, että olemme tehneet asioita oikein.

Harri Nylund

Koskinen kuitenkin korostaa, ettei pidä kuvien samankaltaisuutta kopiointina. Hänen mukaansa valtion sataprosenttisesti omistamalla, isolla alkoholijuomayhtiöllä pitäisi olla varaa persoonalliseen ilmeeseen.

– Ehkä tässä on huomattavissa turhan paljon yhtäläisyyksiä pientislaamojen brändäystä ja designia kohtaan. Se on kuitenkin pientislaamolle yleensä tosi iso ponnistus, kun tehdään brändisuuntia. Toivoisin Altialle rohkeutta tehdä omannäköistä juttua.

Samaa mieltä on The Helsinki Distilling Companyn Kai Kilpinen, joka vastaa yhtiön brändistä ja markkinoinnista. Yrityksessä huomattiin viime syksynä, että Alkoihin ilmestynyt Altian Jaloviina Kaski -pullo muistuttaa Helsinki Dry Gin -pullon muotoilua.

– Jos ajatellaan positiivisesti, niin matkiminenhan on imartelun korkein muoto. Ja sehän on tietysti vakiopullo ja sitä voi kuka tahansa käyttää. Ehkä sitä vain toivoisi, että Altia hieman enemmän panostaisi omiin ajatuksiin ja omaan brändäykseen eikä sitten koittaisi niin paljon lainata muilta, Kilpinen sanoo.

Puntilaa kritiikki tuntuu hieman loukkaavan. Hänen mukaansa Altian inspiraationlähteet ovat jossakin aivan muualla kuin muiden yhtiöiden tuotteissa.

– Meillä on oma vahva tarina eikä meillä ole tarvetta eikä halua seurata muita, vaan teemme ihan omaa työtämme. Ammattietiikkani on näissä asioissa hyvin tiukka.