”Eikä edes tullut hiki ajaessa” – Tommi Mäkinen testannut Toyotan uutta ralliautoa jo tuhat kilometriä

Tommi Mäkisen johtama Toyota Gazoo Racing rallitalli testaa jo toista viikkoa uutta ralliautoa. Rallitallia voisi kutsua rallifarmiksi, sillä TGR:n paja ja tuotekehitys sijaitsevat Mäkisen tilalla Puuppolassa. Mäkisen kumppanina Yaris WRC:tä testaa Juho Hänninen.

urheilu
Toyota Gazoo Racing pomo Tommi Mäkinen huokuu tyytyväisyyttä: WRC-Yaris kulkee hyvin.
VIDEO: Tommi Mäkinen kuvailee miltä tuntuu uusi rallitykki ja mitä hän velmuili Marcus Grönholmille tekstiviestillä.

Puuppolan sijaintia Mäkinen kehuu vuolaasti. Aikaa on säästynyt runsaasti, kun autoja ei testejä varten tarvitse kuljettaa satoja kilometriä. Puuppolan ympäriltä löytyy runsaasti hyviä harjoitusteitä.

– Tosin tänään keli oli kuin RAC-rallissa, naureskelee Mäkinen pitkän sadejakson kastellessa Keski-Suomea.

Suomen viileät olosuhteet eivät ole rallisarjan kovimpia, joten Puuppolassa rakennetaan yhteensä viisi testiautoa. Osalla testataan Etelä-Euroopan lämmössä, osalla asfaltilla ja tietysti pitää olla yksi vara-auto - rallatessa kun aina sattuu ja tapahtuu.

– Siihen nähden, että auto on ihan uusi, niin yllättävän hyvin on mennyt. Eikä edes tullut hiki ajaessa. Ei oikeastaan ole ollut mitään sen kummempaa dramatiikkaa, myhäilee Mäkinen Puupolan pajan pihalla eikä päästä toimittajia ja kuvaajia katsomaan miltä uusi rallitykki näyttää.

Auto pysyy vielä piilossa

– Ei meillä sen suurempia turvatoimia ole. Onhan meillä tietysti teltat missä autoa testipätkillä huolletaan ja kohtuullisen yksityisesti pyritään ajamaan. Jossain kohtaa auto ja sen ulkomuoto tulee väkisinkin näkyviin, mutta tekniikka ei paljasteta. Meillä on täällä Suomessa niin hyvä sulkuporukka, joka pitää huolen, että saadaan olla rauhassa.

Nelinkertaisena maailmanmestarina ja määrätietoisena tallipäällikkönä Tommi Mäkinen on kohtuullisen pätevä testikuljettaja. Neljä silmää ja korvaa on kuitenkin parempi kuin kaksi, joten Tommi testaa yhdessä Juho Hännisen kanssa.

– Ensituntuma oli kyllä kohtuullisen positiivinen. Autosta on nyt saatu hyvin informaatiota ja minulla on aika selkeä käsitys mitä meidän tarvitsee tehdä kehitysmielessä, jotta saadaan lisää vauhtia ja toimivuutta. Tietysti osa-alueita on monia, joita pitää katsoa.

– Aika selkeästi siinä on ääntä enemmän. Se johtuu tietysti moottorista, kun ilmamäärän kuristinta on suurennettu. Se antaa moottorin paremmin hengittää ja tuo myös ääntä lisää. Voi sanoa, että nyt kuuluu kilometrien päähän, kun ajaa.

Toyota Gazoo Racingin hermokeskus sijaitsee Puuppolan maalaismaisemissa.
Toyota Gazoo Racingin hermokeskus sijaitsee Puuppolan maalaismaisemissa.Arvo Vuorela / Yle

Tekstiviestihuuleilua Grönholmin kanssa

Kaikki WRC-tallit valmistautuvat kuumeisesti uudistuvaan rallikauteen 2017. Tommi heitti kilpailutilanteesta huulta tekstiviestittelemällä Marcus Grönholmin kanssa.

– Busse oli käynyt ajamassa Volkkaria ja kyseli, että jokos teillä autot hyvin juoksee. Mä siihen, että otahan Volkkari ja tuu niin verrataan, velmuilee Mäkinen.

Ensi viikolla toinen WRC-Yaris lähtee Puuppolasta alemmas Eurooppaan testattavaksi. Siellä testit alkavat toukokuun puolivälissä.

– Siellä käydään ensin mittalaitteissa vääntämässä jäykkyyksiä ynnä muuta ja sitten aletaan ajamaan, kertoo Mäkinen.

Kirriin ei rallitallia

Puuppolan rallifarmissa tekee töitä tällä hetkellä noin 60 henkilöä ja eri kansallisuuksiakin on kymmenkunta. Loppuvuodesta työntekijämäärä nousee yli sadan, kun lähdetään ajamaan sarjaa.

Tommi Mäkinen paljastaa, että suunnitelmat nelostien varteen Kirriin tulevasta rallitallin päämajasta on nyt haudattu. Puuppolan rallipajan kylkeen sen sijaan nousee laajennusosa piakoin.

Toyotan pääjohtaja Akio Toyoda ei vielä ole päässyt uuden rallitykin kyytiin.

– Hän on aika kiireinen herra, mutta kuinka kauanmalttaa odottaa, että pääsee koittamaan uutta Yarista. Kyllä minä luulen, että hänelläkin sormet syyhyää koittamaan, tuumii Mäkinen.

Toimistoparakkien tilalle nousee uusi laajennusosa, kun TGR:n väkimäärä kasvaa Puuppolassa.
Toimistoparakkien tilalle nousee uusi laajennusosa, kun TGR:n väkimäärä kasvaa Puuppolassa.Arvo Vuorela / Yle