Rankka talvi takana – osalle päällysteistä tämä talvi oli viimeinen niitti

Kelirikko on koetellut pohjalaisteitä tänä keväänä harvinaisen vähän. Mennyt talvi oli kuitenkin säiden puolesta sellainen, että päällystevaurioita on tullut poikkeuksellisen paljon. Monet alempiasteiset tiet alkavat olla tosi surkeassa kunnossa.

kelirikko
Päällystevaurioita tiessä
Rankka talvi takana. Tällaiselta näyttää tie Vöyrillä.Elina Kaakinen / Yle

Etelä-Pohjanmaan ELY-keskuksesta arvioitiin runsas kuukausi sitten, että Etelä-Pohjanmaan, Pohjanmaan ja Keski-Pohjanmaan maakuntien alueella kelirikko tulee olemaan keskinkertaisella tasolla.

Huhtikuun säät ovat olleet kuitenkin suosiolliset ja kelirikko on vaivannut tiestöä harvinaisen vähän.

– Meillä on painorajoituksia tällä hetkellä vain kahdeksan kilometrin matkalla enkä muista, että näin hyvää tilannetta olisi ollut. Tiestöä on keväisin painorajoitettu keskimäärin 150 kilometrin matkalla, kertoo aluevastaava Veijo Rajamäki Etelä-Pohjanmaan ELY-keskuksesta.

Tekohengitystä

Paljon suurempi murhe ovat päällystevauriot, joita on tullut todella paljon varsinkin alempiasteisille teille, joiden kunnostamiseen ei ole ollut määrärahoja pitkään aikaan.

Tämä talvi on ollut viimeinen niitti osalle päällysteistä.

Veijo Rajamäki, aluevastaava

– Tämä talvi on ollut viimeinen niitti osalle päällysteistä. Tiet ovat suorastaan purkaantuneet ja päällyste on lähtenyt laippoina irti, toteaa Rajamäki.

Lauhat talvet ovat päällysteille rankkaa aikaa. Tien pinta on päivisin märkä ja jäätyy yöllä. Jäätyessään vesi laajenee ja irrottaa kiviä haurastuneesta asvaltista tai jopa kokonaisia paloja tien pinnasta.

Veijo Rajamäki sanoo, että jokakeväinen vaurioiden korjaaminen on pelkkää teiden tekohengitystä. Paikkaamiseen kuitenkin ryhdytään lähiviikkoina, jotta tiet saadaan taas turvallisiksi.

Ilmoita kuopasta!

Liikenneviraston Tienkäyttäjän linjalle (puhelinnumero 0200 2100) voi kuka tahansa tiellä liikkuja ilmoittaa maanteiden päällystevaurioista. Rajamäen mukaan ilmoituksia tulee todella paljon ja ne otetaan tyytyväisenä vastaan.

– On tärkeätä, että tieto liikenteen kannalta vaarallisista kuopista ja vaurioista saadaan nopeasti. Kysymys on turvallisuudesta.

Ilmoittajilta pyydetään tarkka tieto ongelman sijaintipaikasta ja yhteystiedot. Tieliikennekeskuksen päivystäjä välittää ilmoitukset alueurakoitsijalle, joka päättää tarvittavista toimenpiteistä tielle asetettujen laatuvaatimusten perusteella.