Kaupunkipyörät kurvaavat tänään Helsingin kaduille: "Mitä pidempään katsoo, sitä kauniimmaksi se muuttuu"

Helsinki on tinkinyt kaupunkipyörien ulkonäöstä, koska muutoin pyörät eivät olisi käytännöllisiä, katsoo pyöräsuunnittelija ja yrittäjä Joonas Berggren. Tänään käyttöön otettavien pyörien ulkonäöstä on ehtinyt viritä jo vilkas keskustelu ennen kuin niillä on ajettu metriäkään.

Kotimaa
Helsingin kaupunkipyörä.
Helsingin kaupunkipyörä.HOK-Elanto

Helsingin kaupunkipyöräjärjestelmä otetaan käyttöön tänään maanantaina. Ensivaiheessa kantakaupunkiin on pystytetty 50 pyöräasemaa ja pyöriä on käytössä 500.

Pyörien ulkonäöstä on ehtinyt viritä jo vilkas keskustelu ennen kuin niillä on ajettu metriäkään.

Turkulainen pyöräsuunnittelija ja yrittäjä Joonas Berggren sanoo ymmärtävänsä hyvin keskustelua. Joitakin kaupunkilaisia on ärsyttänyt pyörän erikoinen muotoilu ja etenkin runkoon kiinnitetyt Alepa-mainokset. Aiheesta käytiin viime viikolla kipakkaa keskustelua sosiaalisessa mediassa. (siirryt toiseen palveluun)

Berggren kuitenkin muistuttaa, että kaupunkipyörät ympäri maailmaa eivät juuri poikkea ulkonäöltään Helsingin vastaavasta.

– Eihän se välttämättä esteettisesti mikään komistus ole, mutta kaupunkipyörät ovat olleet aika samanhenkisiä kaikkialla. Ja itse asiassa mitä pidempään katsoo, sitä kauniimmaksi se muuttuu, lohduttelee Berggren.

Jos kaupunkipyörät olisivat tosi hienoja, niitä pöllittäisiin varmaan enemmän.

Joonas Berggren

Berggren ei usko, että kaupunkipyörän on tarkoituskaan olla hieno. Hänen mielestään ulkonäöstä joudutaan tinkimään, mikäli pyörien halutaan olevan käytännöllisiä ja mahdollisimman monen käytettävissä.

– Esimerkiksi Helsingin kaupunkipyörän tavallista matalampi runkomalli johtuu varmaan siitä, että vanhemmalla ihmisellä nousisi helpommin jalka tangon yli. On mietitty, että kaikki pystyy sillä ajamaan. Ja jos kaupunkipyörät olisivat tosi hienoja, niitä pöllittäisiin varmaan enemmän.

Mainoksillekin löytyy Berggreniltä ymmärrystä. Hän painottaa, että ilman näkyviä mainoksia koko kaupunkipyöräjärjestelmä olisi jäänyt haaveeksi.

Taloudellisuudesta plussaa

Kaupunkipyörän teknisille ominaisuuksille Berggren antaa niin risuja kuin ruusujakin. Kiitosta saavat etenkin ontelovanteet ja paksut pinnat.

– Nämä ratkaisut tarkoittavat sitä, ettei pyöriä tarvitse juuri huoltaa. Se olisi aina kustannus. Pyörässä ei myöskään näytä olevan joustohaarukkaa, ja rullajarrukin on edessä, joten pyörä on todella huoltovapaa.

– Pyörän pitkä akseliväli on myös ihan hyvä ominaisuus. Käännyttäessä jalka ei ota kiinni eturenkaaseen, Berggren lisää.

Huonoa Berggren näkee muun muassa pyörän vakiovarustuksessa.

– Etukori olisi voinut olla vähän isompi, nyt sinne mahtuu juuri ja juuri jokin kassi. Takatelinekin puuttuu kokonaan. Lisäksi renkaat olisivat voineet olla isompia. Siitä tulisi kaupungissa ajettaessa mukavaa rullaavuutta, Berggren toteaa.