1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Ulkomaat

Britannia ajaa eri kaistaa kuin Suomi ja haluaa nostaa ajoikää

Britanniassa jo 17-vuotias pääsee yksin rattiin. Nuorten onnettomuuriski on kuitenkin korkea ja maassa pohditaan ikärajan korottamista. Liikennevirasto Trafin avaus ajoiän madaltamisesta jopa 16 ikävuoteen herättää epäilyksiä.

Ulkomaat
Sophie Baker.
Sophie Baker.Yle

Lontoolainen Sophie Baker sompailee Lontoon liikenteen seassa varmoin ottein. Autokouluoppilas sanoo etteivät kaikki hänen ikätoverinsa pystyisi samaan.

– Kun itse aloitin ajamisen, tunsin olevani valmis. Mutta tunnen 17-vuotiaita, jotka eivät olisi siihen riittävän kypsiä.

Britanniassa ohjatun ajoharjoittelun voi aloittaa täytettyään 17 vuotta. Ajokokeeseen saa mennä puolen vuoden harjoittelun jälkeen, joten yksin auton rattiin pääsee käytännössä puolta vuotta aikaisemmin kuin Suomessa.

Sophie Bakerin ajo-opettaja Joanna Noel pitää ikää liian matalana.

– Kun opetan 17-vuotiaita, he ovat muita taipuvaisempia äkkinäisiin päätöksiin, liian korkeaan tilannenopeuteen ja omien kykyjen yliarviointiin.

Britanniassa pohditaan Suomen mallia

Royal Automobile Club -säätiön tutkimus puoltaa näkemystä. Tutkimusjohtaja Elizabeth Box tyrmää liikennevirasto Trafin avauksen ajoiän madaltamisesta Suomessa.

– Emme todellakaan suosittele sitä. Tutkimuksen mukaan 17-vuotiaat ovat riskialttiita liikennekäyttäytymisensä ja biologisen kehitystasonsa vuoksi. Korkeampi onnettomuusriksi ei johdu vain kokemuksen puutteesta.

Britanniassa onkin viime aikoina keskusteltu ajoiän korottamisesta, mikä toisi maahan saman ikärajan kuin Suomessa.

– Ehdotuksen mukaan tarvittaisiin 12 kuukauden ohjattu ajaminen ennen ajokokeeseen menoa. Tämä nostaisi ajokortti-iän käytännössä kahdeksaantoista.

Ajoiän korottaminen on Britanniassa vasta keskusteluasteella. Voi olla että Britannia säilyy jatkossakin yhtenä harvoista Euroopan maista, joka päästää 17-vuotiaat yksin auton rattiin.

liikennettä lontoossa
Yle

Ilmasto vaikuttaa vaatimustasoon

Britanniassa ajokortin vaatimustaso on matalampi muutenkin kuin vain ikärajan suhteen. Ajotunneille ei ole määritelty minimimäärää. Puolen vuoden aikana harjoitellaan ohjatusti ja kokeeseen voi mennä kun katsoo olevansa valmis.

Pakollisen harjoittelun puute on suuri syy ajokortin halvempiin kustannuksiin. Matalaa vaatimustasoa selittää osaltaan Suomea helpommat ajo-olosuhteet.

Uusien kuskien onnettomuusriskiä on Britanniassa pyritty pienentämään tiukoilla säännöillä. Ensimmäisen kahden ajovuoden aikana kortti lähtee hyllylle kuudesta rikepisteestä, johon riittää jo korkea ylinopeus.

Matkapuhelimen käytöstä ajaessa rapsahtaa kolme pistettä. Kahden vuoden jälkeen pisteraja on kaksinkertainen.

Lue seuraavaksi